رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: وزیر بهداشت باید به جای مسائل درمانی، بهداشت را در اولویت قرار دهد و مسائل مهم را در قالب لایحه به مجلس بیاورد، این در حالی است که طبق قانون اولویت با مسائل بهداشتی است.

سلامت نیوز: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: وزیر بهداشت باید به جای مسائل درمانی، بهداشت را در اولویت قرار دهد و مسائل مهم را در قالب لایحه به مجلس بیاورد، این در حالی است که طبق قانون اولویت با مسائل بهداشتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،‌ سیدعلیرضا مرندی در مراسم روز بهورز گفت: مجلس آماده همکاری با وزارت بهداشت است و تمام تلاش را برای حمایت از طرح‌های وزارت بهداشت انجام می‌دهد.

وی ادامه داد:‌مجلس طرح‌های بسیاری مانند طرح افزایش جمعیت ارائه کرده اما چون بار مالی داشته شورای نگهبان آن را رد کرده است، بنابراین بهتر است وزارت بهداشت مسائل عمده را به صورت لایحه به مجلس بیاورد تا تصویب شود.

وی با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس ادامه داد: قوانینی وجود دارد که بخوبی پیاده نشده و توجه ای به آن نشده است. اما در همه جای قانون گفته‌ایم که اولویت با بهداشت است.

وی ادامه داد: در تعرفه‌ها نیز به خدمات بستری توجه می شود که این موضوع با بهداشت مغایرت دارد و باید کاری کنیم تا سیاست‌های بهداشتی به سرعت اجرا شود و اگر دیر بجنبیم عمر خدمت تمام می شود.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: حمایت از طرح ژنتیک، جلوگیری از خدمات القایی، سطح‌بندی خدمات، مراقبت بهداشتی، پیشگیری، ارتقای سواد جامعه، فرهنگ سلامت و توانمندی مردم در خود مراقبتی باید در سیاست‌گذاری‌ها دنبال شود.

مرندی با اشاره به ورود واکسن هپاتیت، پنتاوالان و آنفولانزا، گفت: زمانی در منطقه حرف اول را در واکسیناسیون می زدیم، اما اکنون از 184 کشور رتبه 177 را داریم.

وی گفت: دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس که واکسن اولی در رابطه با ذات‌الریه و دیگری در اسهال کاربرد دارد که باید هرچه سریعتر در اولویت ورود به کشور قرار گیرد.

مرندی با اشاره به افزایش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیر واگیر، گفت: سن بیماری در حال کاهش است، به طور مثال در مورد دخانیات قانونی تصویب کردیم اما دولت قبلی آن را به قهوه‌خانه‌ها و اماکن عمومی آورد. بنابراین همکاری بین بخشی برای اجرای قانون لازم است.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت مسائل درمانی را در اولویت نگذارد و در مقابل بهداشت را در مقابل ببیند تا کارها سریع‌تر پیش رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha