معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: با توجه به احتمال انتقال ویروس ابولا از طریق خون، افرادی كه در تماس نزدیك با مسافران مناطق آلوده به ویروس ابولا بوده‌اند تا یك ماه از اهدای خون معاف می شوند.

سلامت نیوز: معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: با توجه به احتمال انتقال ویروس ابولا از طریق خون، افرادی كه در تماس نزدیك با مسافران مناطق آلوده به ویروس ابولا بوده‌اند تا یك ماه از اهدای خون معاف می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سیما ذوالفقاری افزود: انجام مصاحبه دقیق پزشكی به منظور اعمال معافیت برای داوطلبان اهدای خون که  به مناطق آلوده سفر کرده اند و یا با مسافران این مناطق برخورد داشته اند، ضروری است.

وی با اشاره به  مناطق اصلی و اولیه آلودگی ابولا شامل گینه، سیرالئون، لیبی و نیجریه، گفت: با توجه به واقع شدن این کشورها در آفریقا که جزو مناطق اندمیك مالاریا نیز هستند، طبق دستورالعمل های قبلی مسافران این مناطق یک سال از اهدای خون معاف می شوند.

دوره كمون تب خونریزی دهنده ابولا حداكثر 21 روز طول می کشد و علائم آن شامل آغاز ناگهانی تب، سردرد، درد عضلانی و در ادامه اسهال، استفراغ، درد شكمی و ضعف و بیحالی و در ادامه سرفه، گلودرد،‌ تنگی نفس و خونریزی شدید داخلی و خونریزی در سطح خارجی بدن است، که بروز علائم فوق در افراد تا یك ماه پس از تاریخ مراجعت از مناطق آلوده باید جدی تلقی شود.

درصورت ارائه سابقه تماس با فرد مبتلا، فرد مشكوك تا سپری شدن دوره نهفتگی باید تحت نظر بهداشتی با رعایت بالاترین سطح اصول ایمنی قرارگیرد.

مبتلایان درمان شده، پس از بهبود كامل علائم تا یكسال نباید خون اهدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha