معاون وزیر بهداشت گفت: گام سوم طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت حذف زیرمیزی و پرداختهای غیر قانونی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی است که از ۱۵ آبان کلید می خورد و مردم نیز می‌توانند هر گونه تخلف را گزارش کنند تا به سرعت برخورد شود.

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت گفت: گام سوم طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت حذف زیرمیزی و پرداختهای غیر قانونی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی است که از ۱۵ آبان کلید می خورد و مردم نیز می‌توانند هر گونه تخلف را گزارش کنند تا به سرعت برخورد شود.

محمد آقاجانی در گفت و گو با فارس درباره ادامه طرح تحول سلامت و اجرای کتاب جدید ارزشهای نسبی خدمات پزشکی توضیح داد: طرح تحول سلامت تاکنون دستاوردهای بزرگی داشته است و هزینه های پرداختی مردم در بخش بستری دولتی به زیر 10 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: گام سوم در این مسیر که سخت ترین مرحله اصلاحات نظام سلامت است، مرحله حذف پرداختهای غیر قانونی و خارج از تعرفه است (زیرمیزی ) که بنا داریم از 15 آبان این مرحله را آغاز کنیم.

وی گفت: مرحله حذف پرداختهای غیر قانونی در مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی از 15 آبان شروع می‌شود و طی آن نظارتهای وزارت بهداشت بر این مراکز  تشدید می‌شود. امکان شکایات و نظارتهای مردمی نیز افزایش پیدا می‌کند و با هر گونه خطایی در این زمینه به شدت برخورد خواهیم کرد.

آقاجانی افزود:‌ سر و سامان دادن به این مسئله کار آسانی نیست و حتماً باید طی یک پروسه زمانی کامل شود اما ما بسیار امیدواریم که با همکاری همه انجمن ها و قاطبه جامعه پزشکی، همه سازمانهای بیمه گر و به خصوص خود مردم بتوانیم گام سوم طرح تحول سلامت که همان حذف پرداخت های غیر قانونی و خارج از صندوق بیمارستان است را حذف کنیم.

معاون وزیر بهداشت در مورد میزان کاهش پرداختی مردم نیز گفت: با اجرای طرح تحول سلامت سهم پرداختی مردم از هزینه های بستری در بخش دولتی که قبلاً 40 درصد بود به 10 درصد در شهرها و 6 درصد در روستاها کاهش پیدا کرد.

بعد از آن تعرفه های جدید خدمات پزشکی اعلام شد که با توجه به افزایش نسبی تعرفه این خدمات سهم مردم از 40 درصد هزینه های بیماستانی که شامل این تعرفه‌ها می‌شد به 6 درصد در شهرها و 3 درصد در روستاها کاهش پیدا کرد و به این ترتیب خالص پرداختی مردم نسبت به قبل از ابلاغ تعرفه های جدید در بخش دولتی ثابت مانده است.

وی گفت: ابلاغ تعرفه‌های جدید خدمات پزشکی و واقعی کردن تعرفه های این خدمات اجرای قانونی است که 20 سال معطل مانده بود و هدف اصلی وزارت بهداشت عادلانه کردن تعرفه ها بین گروه های مختلف پزشکی و واقعی کردن قیمت خدمات و نیز حذف پرداختهای غیر قانونی بود.

آقاجانی ادامه داد:‌ ادعا نمی‌کنیم کتاب جدید ارزش های نسبی خدمات پزشکی بدون ایراد است و در ویرایشهای بعدی این کتاب اشکالات آن نیز بر طرف می‌شود.

وی افزود:‌ در کتاب جدید برای 5 هزار خدمت پزشکی تعرفه تعیین شده است و 1700 خدمت پزشکی که قبلاً تعرفه نداشتند صاحب تعرفه شدند،  ضمن اینکه با هماهنگی بیمه ها 300 خدمت پزشکی که قبلاً زیر پوشش بیمه نبودند، زیر پوشش بیمه ها قرار گرفتند.

معاون وزیر بهداشت درباره اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز گفت: 7 سال از تصویب این قانون در مجلس گذشته است که 6 سال آن در دولت قبلی بوده و یکسال آن در دولت تدبیر و امید است. چنین قانونی برای اولین بار است که در جهان تصویب شده است به همین علت زیرساختهای لازم برای اجرای آن هنوز ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر مشغول بررسی جنبه های اجرایی این قانون با همکاری سازمان نظام پرستاری هستیم تا موانع اجرایی آن بر طرف شود. هفته پیش هم در همین راستا جلسه‌ای با اعضای شورای عالی نظام پرستاری داشتیم اما قانون مربوط به تعرفه گذاری خدمات پزشکی و کتاب تعرفه گذاری خدمات پزشکی در دنیا 50 سال سابقه دارد و در کشور ما نیز از سال 1364 اجرا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha