رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران اظهارداشت: این سازمان به همراه جامعه پزشکی برای اجرای هرچه بهتر کتاب جدید تعرفه های خدمات سلامت، همگامی خود را با وزارت بهداشت اعلام می کند.

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران اظهارداشت: این سازمان به همراه جامعه پزشکی برای اجرای هرچه بهتر کتاب جدید تعرفه های خدمات سلامت، همگامی خود را با وزارت بهداشت اعلام می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علیرضا زالی با اشاره به اینکه یکی از گلایه های جامعه پزشکان بروز انجماد در تعرفه های خدمات سلامت و عدم تغییر آنها بود، گفت بیش از 5 سال بود که ضریب تعرفه جراحی هیچ تغییری نکرده بود. تغییراتی نیز که در تعرفه سایر خدمات از جمله ویزیت، بیهوشی، داخلی ایجاد شد، بسیار ناچیز و با شیب ملایمی بود.

وی توضیح داد: این روند موجب شد انسجام تعرفه ای در بخش های عمومی، خصوصی و دولتی با چالش های زیادی مواجه گردد و زمینه را برای تخلفات احتمالی افزایش دهد.

زالی با اشاره به این که مناسب ترین راهبرد برای از بین بردن این مشکل منطقی کردن تعرفه ها و ایجاد عدالت بین رشته ای در رشته های تخصصی بود، ادامه داد: بر اساس کتاب قدیمی ارزش گذاری نسبی خدمات، قریب به اتفاق خدمات نوین پزشکی تعرفه نداشتند و این روند باعث می شد ارائه دهندگان خدمات در مراکز درمانی و در نظام های بیمه پایه و تکمیلی به طور سلیقه ای عمل کنند و نظام تعرفه ای با آسیب های زیادی رو به رو شود.

به گفته وی، در سالهای گذشته به دلیل رشد ناچیز تعرفه های غیر دولتی و خصوصی آسیب های زیادی به نظام سلامت وارد شد به طوری که حرکت به سوی مطلوب سازی نظام تعرفه گذاری تنها چاره حل مشکلات جامعه پزشکی بود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه فرایند اصلاح تعرفه ها، امسال در دو بخش انجام شد، اظهارداشت: در بخش اول و در ابتدای اردیبهشت ماه امسال، با مصوبه هیئت وزیران، اصلاح تعرفه ها در بخشهای سرپایی به تصویب رسید. در مورد ضرایب جراحی، بیهوشی و سایر رشته ها نیز در شورای عالی بیمه و وزارت رفاه، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی نگاه متعارف برای رشد تعرفه ایجاد شد. در نهایت نیز کتاب جدید ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت با توافق روسای انجمن های تخصصی و مسئولان وزارت بهداشت، بعد از 6 ماه کار تخصصی آماده اجرا شد.

وی با تاکید بر این که شرط اصلی حذف دریافت های زیرمیزی، همراهی تمام اعضای جامعه پزشکی برای اجرای هرچه بهتر کتاب جدید ارزش گذاری نسبی خدمات پزشکی است، گفت: کتاب جدید به عدالت نزدیک تر است و حجم بسیار عظیمی از مطالبات جامعه پزشکی و انجمن های علمی تخصصی را پوشش می دهد. این کتاب ماحصل یک کار 6 ماهه، توسط هیاتی از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به همراه دبیران هیات های بورد تخصصی و اعضای انجمن های تخصصی است.

زالی خاطرنشان کرد: پیام ما برای جامعه پزشکی این است که فرایند بهینه سازی نظام تعرفه گذاری در کشور یک فرایند رو به جلو خواهد بود و در این راستا سازمان نظام پزشکی به همراه جامعه پزشکی برای اجرای هرچه بهتر کتاب، همگامی خود را با وزارت بهداشت اعلام می کنند.

به گفته وی، علی رغم این که این کتاب به تصویب هیئت وزیران رسیده، یک فرصت آزمایشی سه ماهه به تمام روسای انجمن های علمی تخصصی داده شده تا بعد از این مدت نظرات فنی و کارشناسی خود را در مورد ویرایش کتاب به ما ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha