یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 125849

محققان آمریکایی با استفاده ازکپسوله کردن آنتی ژن های ویژه ای، موفق به ساخت نانوواکسنی برای مقابله با آلرژی حاصل از بید شدند.

سلامت نیوز: محققان آمریکایی با استفاده ازکپسوله کردن آنتی ژن های ویژه ای، موفق به ساخت نانوواکسنی برای مقابله با آلرژی حاصل از بید شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا پژوهشگران دانشگاه آیوا اولین دانشگاه دولتی آمریکا، موفق به ساخت واکسنی برای حل مشکلات آلرژی استفاده شدند، این واکسن به صورت طبیعی، سیستم ایمنی را برای مبارزه با آلرژی تحریک می کند.

در آزمایش های انجام شده روی حیوانات، این واکسن موجب کاهش 83 درصدی تورم ریه ها شده است، دلیل اصلی عملکرد این واکسن آن است که ترکیبات تحریک کننده سیستم ایمنی بدن در این واکسن وجود دارد.

 علی اصغر سالم رهبر این گروه تحقیقاتی می گوید: این واکسن برای آلرژی های بید طراحی و ساخته شده است.

بید یک جاندار میکروسکوپی است که در منسوجات، مبل ها و فرش ها زندگی می کند، این حشره در 84 درصد خانه های ایالات متحده وجود دارد که منشاء آلرژی در افراد است.

پژوهش های مختلف نشان داده است که 45 درصد بیماران مبتلا به آسم در اثر مجاورت با بید دچار مشکلات تنفسی می شوند، تداوم این مشکلات می تواند آسیب های جدی به ریه بیمار وارد کند، روش های درمانی برای این آلرژی بسیار محدود است.

پیترتورن از محققان این پروژه می گوید: در این روش از راهبردی استفاده شده است که در آن ذرات بسیار کوچکی حاوی دی ان ای یک باکتری به صورت کپسول در آمده است، این توالی دی ان ای می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده تا پاسخ دهی به آلرژی را کاهش دهد، این روش راهکاری برای بیماران مبتلا به آسم است که در معرض آلرژی بید قرار دارند.

در این واکسن از ماده ای به نام CpG استفاده شده است که پیش از این به عنوان واکسن ضدسرطان مورد استفاده قرار می گرفته و هیچ گاه برای کاهش آلرژی های بید از آن استفاده نشده است.

با وارد شدن CpG به بدن، زنگ خطر سیستم ایمنی فعال شده و این ماده توسط سیستم ایمنی جذب می شود، با این کار آنتی ژن مورد نظر محققان نیز در کنار CpG جذب شده و سیستم ایمنی بدن وادار به کاهش عکس العمل در برابر آلرژی بید می شود.

مجموع آنتی ژن-CpG 300 نانومتر بوده که 90 درصد آن توسط سلول های ایمنی جذب می شود.

نتایج این پروژه در قالب مقاله ای با عنوان در نشریه AAPS (American Association of Pharmaceutical Scientists) Journal منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha