مدیرعامل مركز پزشكی خاص از اجرای مرحله سوم طرح غربالگری سرطان‌های شایع زنان از 25 مهر ماه و غربالگری سرطان‌های شایع مردان طی یك ماه آینده دراستان تهران خبر داد.

دكتر معادی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاكید بر این كه توجه به موضوع پیشگیری در همه زمینه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: پیشگیری در زمینه سلامت ارزان‌تر و اثربخش‌تر از درمان است و با برنامه‌ای جامع می‌توان جمع كثیری را تحت پوشش غربالگری قرار داد.

وی سلامت را كالایی گران، بدون جایگزین و فوری عنوان كرد و گفت: در نگاه اقتصاد سلامت باید تمهیداتی به منظور كاهش بروز بیماری‌ها در همه زمینه‌ها در نظر گرفته شود. شیوع بیماری سرطان در دنیا به عنوان بیماری قرن جدید، مركز پزشكی خاص را بر آن داشت تا با آموزش واجرای طرح‌های غربالگری، بروز این‌ بیماری‌ها كاهش یابد.

دكتر معادی با بیان این كه در طرح غربالگری سرطان‌های شایع زنان، سرطان پستان و سرطان دهانه رحم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، افزود: سومین مرحله غربالگری سرطان‌های شایع زنان از 25 مهر ماه آغاز می‌شود. در فاز اول این طرح زنان 30 تا 60 سال مورد بررسی قرار گرفتند. در سومین فراخوان نیز از زنان 20 تا 65 ساله برای شركت در این طرح دعوت شده است.

وی با بیان این كه دو دوره گذشته این طرح با نتایج خوبی همراه بوده است، افزود: با آموزش در زمینه معاینه پستان توسط خود شخص حدود 40 درصد سرطان‌ها توسط خود فرد قابل تشخیص است. همچنین با انجام آزمایش‌های مربوط به دهانه رحم حدود 90 درصد سرطان‌ها زودتر از حالت حاد، تشخیص داده می‌شوند. به این ترتیب آشنایی مردم با سرطان‌های شایع می‌تواند در پیشگیری از بروز آنها موثر باشد.

مدیرعامل مركز پزشكی خاص گفت: در طرح غربالگری سرطان‌های شایع زنان علاوه بر انجام معاینات، تشكیل پرونده، انجام سونوگرافی و در صورت لزوم انجام ماموگرافی، كلاس‌های آموزشی در جهت آشنایی افراد شركت كننده و روش‌های تشخیص توسط خود فرد برگزار شد.

وی در ادامه با تاكید بر این كه به موضوع سلامت باید به صورت ملی نگاه شود، افزود: طی دو دوره گذشته این طرح غربالگری، حدود صد نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانش افراد شركت كننده در این طرح تا میزان 35 درصد افزایش یافت. با بررسی‌های انجام شده، حدود 4 درصد شركت كنندگان در این طرح مستعد بروز سرطان بودند كه اقدامات لازم در مورد آنها انجام شد. امیدواریم این درصد در هر مرحله از اجرای طرح به كمترین تعداد كاهش یابد.

دكتر معادی ابراز امیدواری كرد كه افراد شركت كننده در كلاس‌های آموزشی طرح غربالگری سرطان‌های شایع زنان، بتوانند این موضوع را به سایرین نیز در سطح جامعه انتقال دهند.

وی با بیان این كه بهتر است بحث پیشگیری از بیماری‌ها در دیگر حوزه‌های سلامت نیز مطرح شود، گفت: امیدواریم با آموزش، تغییر فرهنگ و سبك زندگی مردم، شیوع این بیماری‌ها در سطح جامعه كاهش یابد.

دكتر معادی از مقدمات اجرای طرح غربالگری سرطان‌های شایع مردان بویژه سرطان پروستات خبر داد و گفت: مطالعات انجام این طرح غربالگری انجام شده و جلساتی برای تدوین پروتكل و روش تشخیص آن فراهم شده است. امیدواریم طی یك ماه آینده اولین مرحله طرح غربالگری سرطان‌های شایع مردان اجرایی شود.

مدیرعامل مركز پزشكی خاص با بیان این كه در زمینه سرطان‌های شایع مردان، طرح غربالگری آماری در كشور وجود ندارد، گفت: در این زمینه آموزش، توجه به رفتارهای اجتماعی مانند تغذیه، ورزش، استفاده از داروها، مراقبت‌های پزشكی و انجام آزمایشهای سالیانه باید به عنوان بخشی از فرهنگ و زندگی تبدیل شود. این تغییرات در زندگی می‌تواند با هزینه و زمان كم، سلامت افراد را برای مدت طولانی تضمین كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha