یك روانپزشك با با بیان این كه اختلالات خلقی فصلی نوعی از افسردگی است كه در طی سالهای متوالی در زمان مشخصی شروع می‌شود، افزود: زمان مبتلا شدن به اختلال خلقی فصلی از بیماری به بیمار دیگر تفاوت دارد ولی شایع‌ترین اختلالات محدود به زمستان و پاییز است.

دكتر محمد آیتی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه به ندرت برخی افراد در تابستان و بهار به اختلال خلقی فصلی دچار می‌شوند، افزود: چیزی كه در بروز این اختلال موثر است كاهش زمان تابیدن خورشید و كوتاه شدن طول روز است.

وی علایم این اختلال را همان علایم افسردگی عنوان كرد و ادامه داد: در اختلال خلقی فصلی معمولا علایم پرخوابی، پرخوری و افزایش تمایل به مواد قندی بارزتر است و با بروز تغییرات بیولوژیك افرادی كه استعداد ابتلا به این بیماری را دارند به آن دچار می‌شوند.

دكتر آیتی این اختلال را در ایران در فصل پاییز شایع‌تر دانست و ابراز كرد: برخی افراد با باز شدن مدارس و كوتاه شدن طول روز احساس كج خلقی و كم حوصلگی می‌كنند كه این وضعیت آنها در سال‌های متوالی تكرار می‌شود.

این روانپزشك در ادامه اظهار كرد: اگر در دو سال متوالی در یك فصل مشخص، فرد بدون وجود عامل محرك قوی از بیرون و تنها با عوامل مربوط به طبیعت به طور ناگهانی دچار تغییراتی شود می‌توانیم تشخیص افسردگی فصلی را بدهیم.

وی افزایش آگاهی و دانش افراد، مراجعه به پزشك به محض مشاهده علایم اختلال و درمان قبل از مستقر شدن بیماری را در پیشگیری از بیماری موثر دانست.

دكتر آیتی در رابطه با درمان بیماری اضافه كرد: آنچه كه در تحقیقات شناخته شده ولی در ایران رایج نیست درمان با نور نام دارد ولی به طور معمول از درمان‌های دارویی و روان درمانی می‌توان استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha