عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و فوق تخصص قلب گفت افرادی که در ساعات کاری طولانی و بیش از یک شیفت کاری مشغول به کار هستند بیشتر در معرض خطر ابتلای به بیماری های قلبی قرار دارند.

دکتر مهرداد صالحی جراح و متخصص قلب و مسول بخش جراحی قلب بیمارستان امام خمینی در گفت و گو با ایرنا گفت افرادی که در شیفت های شبانه کار می کنند و همچنین آنهایی که بصورت دو و یا سه شیفت کار می کنند به علت تامین نشدن خواب مورد نیاز بدن و استرس ناشی از کار و کم خوابی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود میزان ساعت کار افراد باید بیشتر از 8 ساعت نباشد که این میزان در مورد مشاغل سخت و پر استرس باید به شش ساعت کاهش داده شود.
دکتر صالحی با بیان اینکه میزان ساعات کاری افراد مشغول در مشاغل سخت باید کمتر از هشت ساعت باشد گفت این دسته از افراد از جمله کارکنان بخش های اورژانس بیمارستانها و یا کارکنان آتش نشانی و سایر کارکنان مشاغل سخت حداکثر شش ساعت در روز را باید کار کنند.
این متخصص قلب با تاکید بر جدی گرفتن علایم بیماری های قلبی گفت تمام مردان بالای 35 سال و زنان بالای 45 سال باید هر گونه درد در ناحیه زیر فک تا بالای شکم را جدی بگیرند و برای اطمینان از سلامت قلب به پزشک مراجعه کنند.
دکتر صالحی اضافه کرد همچنین احساس درد و سوزش و سنگینی در قفسه سینه بخصوص به هنگام بالا رفتن از سربالایی و پله می تواند علامت ناراحتی قلبی باشد و باید جدی گرفته شود.
وی گفت سن ابتلا به بیماریهای قلبی در ایران نسبت به سایر کشورها کاهش یافته بطوریکه ابتلا به بیماری های قلبی در سایر کشورها بالای 60 سال است اما در ایران در سنین زیر 50 سالگی است و حتی زیر 40 سالگی نیز افراد گرفتار ناراحتی های قلبی می شوند.
در ایران بعد از تصادفات و حوادث ناشی از آن بیشتر میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و بخصوص سکته های قلبی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد عوامل مختلفی در بروز بیماری های قلبی نقش دارند که از آن جمله می توان به استرس و فشار های ناشی از کار، استعمال دخانیات، استفاده از موارد غذایی پر چرب و استفاده از روغن های جامد و عدم ورزش و تحرک اشاره کرد.
وی گفت با اصول تغذیه صحیح ، خودداری از دخانیات، ورزش و تحرک ، استراحت و خواب کافی و کم کردن استرس تا حد زیادی می توان از بروز نارحتی های قلبی پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha