یک متخصص طب فیزیکی گفت: نوجوانان و افرادی که به صورت ارثی دچار شلی مفاصل هستند باید از انجام ورزش‌هایی با حرکات کششی شدید به سمت عقب، پرهیز کنند، چراکه انجام این حرکات باعث ایجاد گودی کمر می‌شود.

این ورزش‌ها برای مبتلایان به گودی کمر توصیه نمی‌شود

سلامت نیوز: یک متخصص طب فیزیکی گفت: نوجوانان و افرادی که به صورت ارثی دچار شلی مفاصل هستند باید از انجام ورزش‌هایی با حرکات کششی شدید به سمت عقب، پرهیز کنند، چراکه انجام این حرکات باعث ایجاد گودی کمر می‌شود.

دکتر هادی شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه برای پیشگیری از گودی کمر نباید هنگام نشستن پاها را به زیر صندلی ببرید، گفت: این کار گودی کمر‌تان را می‌افزاید و به زانوها فشار می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه پوشیدن کفش پاشنه بلند موجب افزایش گودی کمر می‌شود، گفت: برای پیشگیری از این عارضه باید از ایستادن، راه رفتن و نشستن طولانی مدت اجتناب کنید. انجام حرکات ورزشی که به مقاومت و تحرک بالایی نیاز دارد، به افراد دچار گودی کمر توصیه نمی‌شود.

وی افزود: نوجوانان و افرادی که به صورت ارثی دچار شلی مفاصل هستند از انجام ورزش‌هایی مانند ژیمناستیک و یوگا که حرکات کششی شدید به سمت عقب دارند، پرهیز کنند.

این متخصص طب فیزیکی گفت: گودی کمر باعث ایجاد محدودیت در انجام برخی تمرینات می‌شود و درست انجام ندادن برخی تمرینات ورزشی می‌تواند به بدتر شدن وضعیت کمک کند. بنابراین باید تمرینات ورزشی را تحت نظر فیزیوتراپیست یا متخصص طب فیزیکی انجام دهید.

شجاعی با بیان اینکه ضایعات ستون فقرات حداکثر باید تا پیش از سن بلوغ اصلاح شوند، گفت: خوشبختانه گودی کمر افزایش ‌یافته را می‌توان تا 20 سالگی هم تا حد زیادی به حالت عادی بازگرداند.

وی یادآور شد: بدون نظارت مستقیم پزشک، قوزبند یا کمربند استفاده نکنید. استفاده از قوزبند و کمربند تنها باید در مدت‌های محدود (به عنوان نمونه دوره‌های ۴ ماهه) صورت گیرد. نکته مهم‌تر آنکه در صورت استفاده از کمربند یا قوزبند باید روزانه یک ساعت باز شوند و برای جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات زیر کمربند، ورزش‌های مخصوص آن با جدیت انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha