مرکز تحقیقات پوست و سالک با همکاری پژوهشکده رویان و مرکز پزشکی امام موسی کاظم«ع»موفق به درمان سوختگی های کمتر از 10 % توسط سلول های بنیادی گردید.

دکتر محمد نیلفروش زاده رئیس مرکز تحقیقات پوست و سالک عنوان کرد:موارد مطروحه فاز سوم مطالعات سلول های بنیادی است که از چهار سال پیش شروع شده است و این مرکز،اولین مرکز تحقیقات کشور می باشد که موفق به درمان سوختگی های کمتر از 10% با استفاده از سلول های بنیادی گردیده است.فاز بعدی فعالیت این مرکز،درمان سوختگی های وسیع و حاد با استفاده از سلول های بنیادی می باشد.اکنون پس از چهار سال از تولید سلولهای فیبروبلاست و کابرد بالینی آن در بیماران مراجعه کننده به مرکز پوست و سالک،این مرکز قابلیت تولید و استفاده بالینی از سلول های بنیادی تک توان پوستی(ملانوسیت،کراتینوسیت و فیبروبلاست)را پیدا کرده است.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های پوستی و سالک اعلام کرد در سال آتی سه کارگاه آشنایی متخصصین با کاربرد سلولهای بنیادی و برداست نمونه از donor و تهیه فیبرو بلاست اتولوگ و کشت و تکثیر و تزریق آن با همکاری پژوهشگاه رویان برگزار خواهد کرد که زمان اعلام خواهد شد.
این مرکز در حال حاضر اولویتهای تحقیقاتی خود را برروی سه مرحله متمرکز نموده است:
مرحله اول شامل کشت و تکثیر سلولهای فیبروبلاست و تزریق آن  جهت رفع چین و چروک و مرحله دوم شامل کشت و تکثیر سلولهای کراتینوسیت و کاربرد آن در درمان اسکارهای سالک و سوختگی های محدود می باشد و مرحله سوم کاشت همزمان کراتینوسیت و فیبروبلاست و درمان سوختگی های وسیع که برای اولین بار در کشور با همکاری پژوهشکده رویان و مرکز امام موسی کاظم«ع» به عنوان یک طرح جدی برروی سلول های بنیادی به صورت pilot در دست اجرا است.
طرح کاربرد سلولهای ملانوسیت که مصوب مرکز پژوهشی ریاست جمهوری می باشد از یکسال پیش آغاز گردیده و تاکنون برروی سه بیمار انجام گرفته است.
شایان ذکر است مرکز تحقیقات بیماری های پوستی وسالک در طول چهار سال متوالی موفق به کسب رتبه اول جشنواره رازی بین مراکز تحقیقاتی همطراز کشور شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha