یک نهاد ناظر مبارزه بر فساد اداری در افغانستان در گزارش تازه خود اعلام کرده که فساد باعث شده نیمی از بازار داروی کشور حاوی محصولات وارداتی غیرقانونی باشد.

سلامت نیوز : یک نهاد ناظر مبارزه بر فساد اداری در افغانستان در گزارش تازه خود اعلام کرده که فساد باعث شده نیمی از بازار داروی کشور حاوی محصولات وارداتی غیرقانونی باشد.

کمیته مستقل نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری گفته که نظارت ضعیف بر بازار دارو در کشور زمینه‌ساز آن شده که تعداد زیادی شرکت‌ها به تولید و واردات داروی بی‌کیفیت بپردازند.

براساس یافته این گزارش، حدود ۶۰ درصد داروهای وارداتی از پاکستان وارد می‌شود که به صورت ویژه برای مصرف در بازار افغانستان تولید شده است.

گزارش افزوده که از ۴۵۰ شرکت خارجی که در اداره داروسازی وزارت صحت . بهداشت افغانستان ثبت شده، به تعداد ۲۵۰ تا ۳۰۰ شرکت به صورت اختصاصی برای بازار افغانستان دارو تولید می کنند.

براساس این گزارش، بیشتر این شرکت ها که در پاکستان هستند، در حالی که اجازه ندارند محصولات خود را در پاکستان بفروشند، آن را به افغانستان صادر می کنند.

نویسندگان گزارش افزوده اند که "مشوقهای مالی" از سوی شرکتهای دست اندرکار تولید و واردات دارو به مراجع مسئول، میزان کارآیی نظارت بر بازار دارو را در کشور پایین آورده است.

این کمیته همچنین نوشته که نقطه‌های ضعف قانونی و نهادی در سیستم نظارتی نیز از دلایل دیگر ورود دارو بی‌کیفیت به بازار کشور است.

براساس یافته‌های این گزارش، قانون تدارکات مصوب ۱۳۸۷ چگونگی واردات دارو را به‌خوبی توضیح نمی‌دهد و قانون داروی سال ۱۳۸۶ واردات دارو را "بیش از حد" ساده کرد.

گزارش افزوده که قرار بوده فهرست داروهای مجاز هر سه سال یک‌بار بازنگری شود، اما با گذشت هفت سال هنوز تجدید نشده، در حالیکه شورای ملی دارو و غذا هر سال ۵۰ تا ۶۰ قلم دارو را به این فهرست می‌افزاید.

کمیته نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد در گزارش خود نوشته که اداره داروسازی وزارت صحت/بهداشت قادر نیست که واردات دارو را مدیریت کند، در حالی که محموله‌های بزرگی از دارو وارد کشور می‌شود.

دکتر عبدالحفیظ قریشی رئیس اداره داروسازی در واکنش به انتشار این گزارش به بی‌بی‌سی گفت که تنها حدود ۹ درصد دارو در بازار افغانستان "غیرمعیاری" است که دلیل بی‌کیفیتی آنها نگهداری نادرست است.

او تاکید کرد که صحبت کردن در مورد کیفیت دارو زمانی اعتبار دارد که مستند به داده‌های آزمایشگاهی باشد، در غیر آن هیچ "ادعایی" قابل قبول نیست.

اما کمیته مشترک نظارت و ارزیابی در گزارش خود تاکید کرده که دولت باید ضمن محدود کردن واردات دارو، در نهادهای نظارت کننده بر بازار دارو اصلاحات اساسی بیاورد تا موجب ارتقای ظرفیت نظارتی آنها شود.

یاسین عثمانی عضو این کمیته گفت در گزارش برآورد شده که ارزش بازار دارو در افغانستان ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است که بخش عمده آن را واردات غیرقانونی، قاچاقی و بی‌کیفیت تشکیل می‌دهد.

پنج سال پیش هم گزارشهایی منتشر شد که حاکی از کیفیت پایین و غیرمعیاری داروهای بازار افغانستان بود، اما امین فاطمی وزیر وقت این کشور در یک کنفرانس خبری این گزارشها را رد کرد و گفت: " افغانستان با مشکل داروهای غیر استاندارد مواجه نیست."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha