یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12811

مدیر كل آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت با اعلام توانمند شدن ایران در كشف آلاینده ملامین در شكلات و بیسكویت‌های چینی گفت: سال گذشته شیرهایی را كه با افزودن نوعی آمولسیون و افزایش آب به صورت تقلبی و بدون پروانه در شرق كشور توزیع می‌شد، كشف كردیم.

مرتضی پیرعلی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: موارد مختلفی از آلودگی و تقلب در مواد غذایی كشور به آزمایشگاه غذا و داروی وزارت بهداشت ارسال می‌شود، یكی از این موارد گزارشی بود كه مدعی بود مقادیری از یك نوع آمولسیون را در شیرهای مصرفی اضافه می‌كردند كه پس از اضافه كردن مقادیر قابل توجه آب به شیر و كاهش كیفیت شیر مشخص نمی‌شد.
وی گفت: پس از اعلام این گزارش وزارت بهداشت وارد عمل شد و شیرهای مشكوك را آزمایش كرد و مشخص شد كه واقعیت دارد و مقادیر قابل توجهی از شیرهای غیر مجاز و بدون پروانه كه در كوچه و بازار برای مصرف روزانه مردم در شرق كشور توزیع می‌شد با استفاده از این آمولسیون با آب مخلوط می‌شد و در اختیار مردم قرار می‌گرفت.
وی ادامه داد: این تقلب البته آلاینده شیر محسوب نمی‌شد و عوارض چندانی نداشت اما موجب پایین آمدن كیفیت شیر مصرفی مردم می‌شد كه شناسایی شد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آلاینده ملامین موجود در شیر خشك‌های چینی گفت: ما واردات شیر خشك مصرفی یا صنعتی از چین به ایران نداریم، ملامین موجود در شیرهای چینی در واقع نوع توكسیت نیست اما اضافه كردن آن به علت داشتن نیتروژن در شیرهای رقیق شده موجب شده است كه در آزمایش‌ها، كمبود پروتئین شیر مشخص نشود.
وی افزود: ماده ملامین وقتی وارد بدن شود با سیانورید اسید موجود در بدن مخلوط می‌شود و موجب رسوب در كلیه می‌شود كه بسیار خطرناك است و موجب سنگ و نارسایی كلیه می‌شود.
وی اضافه كرد: در گذشته پیدا كردن ملامین در مواد غذایی در دستور كار آزمایشگاه غذا و دارو نبود اما بعد از اعلام گزارش‌هایی از سازمان بهداشت جهانی مبنی بر آلودگی شیر خشك‌های چینی و اخبار منابع خبری، توانمند شدن برای پیدا كردن ملامین در مواد غذایی در دستور كار قرار گرفت و اكنون ما این توانایی را پیدا كرده‌ایم كه ملامین را در مواد غذایی كه خیلی پیچیده نباشند پیدا كنیم، این روش اكنون در ایران set up شده و منتظر ارسال نمونه‌های مواد غذایی از اداره كل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت برای بررسی نمونه‌ها هستیم.
پیرعلی گفت: نظارت بر مواد غذایی وظیفه اداره كل نظارت بر مواد غذایی است و ما مطمئن هستیم كه این اداره كل بررسی‌های لازم را در این زمینه كه چه اقلامی خطر وجود ملامین را دارند انجام داده است و به زودی نمونه‌های مشكوك برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می‌شود.
وی اضافه كرد: اكنون توان ردیابی آلاینده ملامین در مواد غذایی در كشور به وجود آمده و ما بلافاصله بعد از ارسال و معرفی نمونه، اگر میزان ملامین آن به اندازه‌ای باشد كه توان تشخیص آن را داشته باشیم آزمایش را بر روی آن ماده غذایی را آغاز می‌كنیم.
وی ادامه داد: البته تقلب در مواد غذایی چینی بسیار زیاد اتفاق می‌افتد و این موضوع جدیدی نیست، 2 سال پیش هم گزارشی مبنی بر استفاده از ماده آلاینده گلیسرین كه نوعی آ‌نتی فریز است در شربتهای دارویی چینی گزارش شد این ماده با نام دی اتیلن گلایكل حتی چند نفر قربانی نیز در چین داشت و موجب بروز نوعی سندروم كلیه می‌شد.
وی گفت: در همان زمان مطالعه و بررسی این ماده در 38 ماده غذایی و دارویی كه مشكوك به وجود این ماده بودند انجام شد و مشخص شد كه ایران این ماده مصرفی وجود ندارد زیرا در آن زمان ماده شیمیایی گلیسیرین از منابع شیمیایی استخراج نمی‌شد بلكه از منابع چوبی استفاده می‌شد به همین علت مورد از وجود این آلاینده در كشور كشف نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha