بر اساس اصل 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تامین نیازهای اساسی مردم از جمله «بهداشت و درمان» برعهده حكومت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، دكتر لنكرانی كه در مجمع عمومی انجمن اسلامی پزشكان ایران با موضوع «چالش‌های نظام سلامت» سخنرانی می‌كرد ضمن بیان این مطلب افزود: گرچه بر اساس اصل 44 قانون اساسی تمامی واحدهای مشمول باید سودآور شوند و اجرای این اصل از اهداف عالیه نظام است ولی در این اصل، ‌مقوله سلامت مستثنی است؛ چرا كه ماهیت فعالیت‌های سلامت سودآور نیست.

وی برقراری سلامت در تمام ابعاد آن را وظیفه حكومت دانست و گفت:‌ ارتباط ما با بخش خصوصی باید به صورت خرید خدمت باشد یعنی مدیریت برخی بیمارستانها را به صورت مشاركتی و یا بر اساس پیمان مدیریت واگذار كرده یا «برون سازی» انجام دهیم كه البته مقوله «برون سازی» با خصوصی سازی تفاوت دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در ادامه به بحث ضابطه‌مند كردن یارانه‌ها در پیش نویس لایحه تحول اقتصادی اشاره كرد و گفت: طبق توافقات صورت گرفته مقرر شده است كه 30 درصد از یارانه‌های انرژی حذف و به مقوله سلامت اختصاص یابد.

وی مقوله سلامت را یك طیف گسترده شامل بهداشت، درمان و توانبخشی و ارتقا سلامت عنوان كرد و افزود: پزشك خانواده در حال حاضر یكی از مهمترین محورهای خدمات سلامت محسوب می‌شود.

دكتر لنكرانی بر توانمندسازی پزشكان عمومی و تدوین و ارائه وظایف پزشك خانواده به صورت یك بسته جهت ارتقا عملكرد آنها تاكید كرد.

وی در ادامه تاكید كرد: در تاسیس كارخانه‌های صنعتی باید تاثیر آنها بر سلامت جامعه نیز همچون تاثیر آنها بر محیط زیست لحاظ شود و حتی باید نقش محصولات تولیدی آنها بر سلامت هم ارزیابی شود.

بر اساس این گزارش دكتر لنكرانی در ادامه از انجمن اسلامی پزشكان برای ارائه پیشنهادات برای حل مشكلات نظام سلامت دعوت به عمل آورد تا با تشكیل نشست‌های كارشناسی و ارائه راهكارهای مناسب سیستم سلامت كشور یاری دهند و در تصمیم سازیها تاثیرگذار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha