به دنبال جاری شدن سیل در شهرهای شمالی كشور دو نفر كشته و بیش از ٢٠٠ نفر مجروح شده اند كه حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است.

سلامت نیوز: به دنبال جاری شدن سیل در شهرهای شمالی كشور دو نفر كشته و بیش از ٢٠٠ نفر مجروح شده اند كه حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت:     كمتر از یك ماه از جاری شدن سیل و آسیب دیدگی بیش از هزار نفر از ساكنان شهرهای شمالی كشور در آبان ماه امسال می گذرد كه بار دیگر و به دنبال بارش شدید باران در سه روز گذشته خسارت های دوباره یی بر مردم وارد شده و گسیل نیروهای امدادی به مناطق سیل زده را به دنبال داشته است.
    به گفته مقامات رسمی، اكنون نیز جاری شدن سیل و رانش زمین در شهرهای آستارا و رامسر دو كشته بر جای گذاشته است. به دنبال وقوع این سانحه ٢٠٠ نفر مجروح و بیش از ١٧٠ واحد مسكونی نیز دچار آبگرفتگی شده است. هشت نفر از مجروحان به مراكز درمانی منتقل شده اند كه حال چهار نفر از آنها وخیم گزارش شده است.
    سیروس شفقی، فرماندار آستارا در جدیدترین اظهارنظرها درباره میزان تلفات این سیل از جان باختن یكی از شهروندان این شهر به دلیل سقوط از روی پل و افتادن در رودخانه چلوند آستارا خبر داده است. گفته می شود پیكر بی جان این مرد در فاصله سه كیلومتری از محل حادثه كشف شده است. بارندگی های شدید طغیان رودخانه های شهر های شمالی كشور را نیز به دنبال داشته است. همزمان سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه های متعدد از ساكنان حاشیه رودخانه ها خواسته تا از خانه های خود خارج نشوند.
    اما این پایان تلفات جانی سیل اخیر نیست. به گفته ولی پور، مدیرعامل هلال احمر استان مازندران بر اثر بارندگی های شدید، بیشتر روستاهای غرب این استان دچار سیل زدگی شده اند. این در حالی است كه دوشنبه و بر اثر جاری شدن سیل یك نفر در رامسر به دلیل سقوط به داخل كانال آب جان خود را از دست داد.
    گفته می شود آبگرفتگی در شهرهای رامسر و تنكابن در غرب مازندران بیشتر از سایر شهرهای این استان بوده و بیش از ٤٠ خانوار را دچار آسیب كرده است و ٧٣ نیروی امدادی و عملیاتی در قالب ١٦ تیم مشغول انجام عملیات امدادرسانی به حادثه دیدگان هستند .
    از سوی دیگر، بارندگی های شدید، رانش زمین در برخی روستاهای مازندران را نیز به دنبال داشته است. حادثه یی كه به گفته رستم زرودی، مدیركل مدیریت بحران مازندران تخریب ٢٠ تا ١٠٠ درصدی شش دستگاه پل در این مناطق را به همراه آورده است.
    به گفته زرودی، كار امدادرسانی و برآورد خسارات ناشی از حادثه در منطقه در حال انجام است و ماشین آلات آب منطقه یی و راه و شهرسازی برای پاكسازی معابر و خیابان ها در منطقه مستقر شده است. همزمان سازمان هواشناسی از ادامه دار بودن سامانه بارشی تا روز پنجشنبه در نوار شمالی كشور خبر داده است.
    این سیل، تنها تجربه تلخ ساكنان شمال كشور نیست. در نیمه های آبان ماه امسال سیل ویرانگر دیگری شهرهای شمالی كشور را درنوردید كه با وجود نداشتن خسارت جانی، باعث سیل زدگی بیش از هزار نفر و تخریب جدی ١١٠ واحد مسكونی شد.
    این در حالی است كه كشورهای مختلف دنیا سالانه با سوانح طبیعی متعددی روبه رو می شوند اما سهم ایران از خسارات ناشی از این سوانح به مراتب بالاتر از سایر كشورهای دنیاست. به گفته مهدی زارع، عضو هیات مخاطره شناسی ایران «بر اساس آمار تلفات انسانی در سال های ٢٠٠١ تا ٢٠١١، ایران یكی از ۱٠ كشور آسیب پذیر در جهان در مقابل سوانح طبیعی به شمار می آید به شكلی كه هر ساله متحمل خسارات مالی، جانی و زیست محیطی فراوانی می شود» آماری كه مهر تایید بر لزوم بررسی وضعیت انواع سوانح، دلایل وقوع و راهكارهای مقابله برای كاهش خسارات جانی و مالی در برابر آنها می زند.
    با اینكه همواره از بالارفتن دمای كره زمین به عنوان یكی از دلایل اصلی وقوع سوانح طبیعی مانند سیل نام برده می شود اما مهدی زارع معتقد است كه «وقوع پدیده یی مانند سیل در ایران بیش از هر چیز دیگری به نابودی جنگل ها و احداث غیراصولی بناها و شهر سازی در حریم رودخانه ها و شهرها و تجاوز به حریم منابع طبیعی در حاشیه شهرها ارتباط دارد و بر جای ماندن خسارات جانی و مالی مانند آنچه در كمتر از یك ماه گذشته در استان های مازندران و گلستان ثبت شده بیش از هر چیز دیگری با توسعه ناپایدار و ساخت و ساز غیر اصولی در چنین مناطقی گره خورده است».
    مواردی كه همگی میزان آمادگی مردم و نهادهای مختلف در مناطق حادثه خیز ایران در مقابل سوانحی همچون سیل را زیر سوال می برد.
    این كارشناس سوانح طبیعی میزان آسیب پذیری ایران در برابر سوانح طبیعی را بالامی داند و می گوید: «با توجه به راهبردهای بلندمدت دولت كه به تصویب مجلس رسیده برنامه یی از سال ‪ ٨٣ برای گسترش سرمایه گذاری ها در بخش آب در دست اجراست كه ایجاد شورای آب نمونه یی از این تلاش هاست. با این حال نباید از راهكار افزایش تاب آوری و كاهش آسیب پذیری غافل شد». به گفته زارع، در این ارتباط ضروری است تا نقشه ریسك سوانح طبیعی در ایران بر اساس معیارهای توسعه برنامه های آموزشی تحصیلات تكمیلی و تخصصی و بازآموزی برای كاركنان مراكز مدیریت بحران، توسعه موسسات از طریق ایجاد سازمان های پیشگیری و مدیریت بحران و تلاش برای توسعه سامانه های هشدار و حمایت از سازمان های مردم نهاد در جهت مشاركت سازمان های بخش خصوصی، مردم نهاد و خیریه مورد توجه قرار گیرد.
    مهدی زارع با طرح سوالاتی چون نقش سازمان مدیریت بحران و كارگروه های ١٤گانه مدیریت بحران در هر استان در هدایت و مدیریت ریسك سوانح طبیع در ایران و سنجش مخاطرات و ریسك های چندگانه در برنامه های كاهش ریسك در كشور، لزوم رسیدگی و افزایش آمادگی بیش از پیش نهادهای دولتی برای جلوگیری از سوانح طبیعی را تاكید می كند: تاكیدی كه عبور بی اعتنا از كنار آنها، تلفات بیشتر در وقوع حوادث ناگواری مانند سیل اخیر در شهرهای شمالی را در پیش دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهروند آستارایی ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    بنام خدا این جانبشهروندآستارایی هستم که در خیابان سیل زده شهید رستمیان زندگی میکنم.اهالی خیابان شهید رستمیان حدود 500نفر هستند که بیشتر این آقایان به فرمانداری بار کمک مراجعه کردیم و آقای فرماندار محترم جناب شفقی و فرمانداران قبلی هم با روی باز از ما استقبال کردند وهر دفعه عکس بردار و فیلم بردار میفرستند وقول میدهند.ولی تاکنون هیچ کمکی به هیچ کس نداده اند .بنده 30 سال است که هر سال درخواست را نوشته ام.فقط از نطر عکس گرفتن وفیلمبرداری قوی هستند .متشکرم از اهالی آستارا و ساکنان شهید رستمیان