تحقیقات نشان می‌دهد با آموزش شیوه‌های مدیریت استرس به نوجوانان می‌توان موجبات ارتقای خودكارآمدی، سلامت روانی و رشد تحصیلی را در آن‌ها ایجاد كرد.

به گزارش ایسنا، سلامت روانی به عنوان یك بخش جدایی ناپذیر از سلامت انسان همراه مورد توجه بوده است. هم اكنون مسائل و مشكلات روانی در نوجوانان از موضوعات مهم و روز افزودن اجتماعی محسوب می‌شود.

هدف این تحقیق كه با عنوان «بررسی تاثیر آموزش شیوه‌های مدیریت استرس بر سلامت روان نوجوانان شهر تهران بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی با رویكرد بازاریابی اجتماعی» در قالب رساله دكتری تخصصی بابك معینی، دانش آموخته رشته آموزش بهداشت ارائه شد، مقایسه یك برنامه مداخله‌یی مبتنی بر بازاریابی اجتماعی با گروه مداخله‌یی تحت آموزش با برنامه روتین مهارت‌های زندگی و همچنین مقایسه با یك گروه شاهد بود.

در این پژوهش تاثیر آموزش شیوه‌های مدیریت استرس بر سلامت روانی دانش آموزان پسر مقطع پیش دانشگاهی بررسی شد.

از بین مناطق مركزی شهر تهران، منطقه 6 با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد و سپس با روش نمونه گیری خوشه‌یی، گروه‌های مورد مطالعه تعیین شدند.

برنامه آموزشی براساس سه روش آموزش حل مساله، مدیریت زمان و آرام‌سازی عضلانی با به كارگیری روشهای مختلف آموزش بهداشت اجرا شد.

نتایج تحلیل داده‌ها نشانگر وجود تفاوت‌های آماری معنی داری در گروه تحت آموزش و گروه‌های دیگر بود و كاهش معنی دار استرس روانی و همچنین ارتقای خودكار آمدی و عملكرد تهلیلی در دانش آموزان مورد مطالعه، سه ماه پس از آموزش و پیشگیری مشاهده شد.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد كه كاربرد مدل اعتقاد بهداشتی با رویكرد بازاریابی اجتماعی دارای اثر بخشی قابل توجهی بر روی كاهش استرس و ارتقاء سلامت روانی و تغییر در باورهای نوجوانان در رابطه با اختلالات روانی می‌باشد.

به عقیده محقق، این مطالعه كه در سال 86 به راهنمایی دكتر فروغ شفیعی انجام شده می‌تواند سرآغاز پژوهش‌های بیشتر در این زمینه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha