چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12973

رییس اداره سلامت مدارس و جوانان وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی گفت : باتوجه به اینکه فصل سرما زمان مستعدی برای شیوع شپش است خانواده ها و اولیای مدارس دقت کنند تا دانش آموزان دختر بویژه درمدارس ابتدایی بهداشت عمومی و سر را کاملا رعایت کنند .

دکتر گلایل اردلان در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته بر اساس بررسی هایی که در مدارس دخترانه ابتدایی درکشورانجام شد، 6/4درصد این دانش آموزان شپش داشته اند و بیشتر مبتلایان را ساکنان مناطق روستایی تشکیل می دادند.
کارشناسان بهداشتی می گویندشپش یک معضل بهداشتی است و به هنگام بروز در سر هیچ اختلالی را در فرد مبتلا ایجاد نمی کند اما بهتر است دختران دانش آموز مدارس ابتدایی کمتر مقنعه هایشان را از سر بردارند.
اردلان دراین زمینه اظهار داشت : شپش معضلی است که به دلیل عدم رعایت بهداشت سر بوجود می آید و چون در مدارس ابتدایی بعضا دختران مقنعه هایشان را از سر بر می دارند ، موهای دانش آموزان با یکدیگر تماس پیدا کرده و درصورتی که بهداشت نیز رعایت نشده باشد، شپش به دیگری منتقل می شود.
اردلان با بیان اینکه برخی از دختران دانش آموزابتدایی ازشانه سریکدیگر استفاده می کنند، تصریح کرد: مربیان بهداشت باید بهداشت دانش آموزان را کاملا کنترل کنند و دراین زمینه اطلاع رسانی صحیحی را درمدارس داشته باشند.
وی با بیان اینکه هر سال از اول مهرماه دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی تحت پوشش غربالگری معاینات بهداشتی سر قرار می گیرند، گفت: اگر مربی بهداشتی مورد مشکوکی از شپش را در سر دانش آموز دید باید وی را به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع دهد.
اردلان خاطرنشان کرد: البته گاهی اوقات مربیان بهداشت شوره سر را با شپش اشتباه می گیرند و فقط پزشک می تواند تشخیص درست دهد و این معضل قابل درمان است به شرطی که دوره درمان بطور کامل طی شود.
وی افزود: فرد مبتلا به شپش باید خود و خانواده اش از شامپوی "پرمترین " استفاده کند ، تا این معضل بطور کامل برطرف شود.
این مسوول در وزارت بهداشت درعین حال خاطرنشان کرد:شپش موضوع نگران کننده ای نیست و سالانه در آمریکا 16میلیون نفر دچار این معضل می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha