سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷

در کنار این مسئله بعضی اوقات ما شاهد هستیم تجویز داروهای غلط به بعضی از این بیماران یا آشنایی نداشتن با دوز و میزان متعادل مصرف داروها، منجر به این می‌شود که نه تنها فرد معتاد، اعتیادش را ترک نکند بلکه به دارو یا ماده دیگری اعتیاد پیدا کند.

سلامت نیوز:در کنار این مسئله بعضی اوقات ما شاهد هستیم تجویز داروهای غلط به بعضی از این بیماران یا آشنایی نداشتن با دوز و میزان متعادل مصرف داروها، منجر به این می‌شود که نه تنها فرد معتاد، اعتیادش را ترک نکند بلکه به دارو یا ماده دیگری اعتیاد پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز، فرید براتی‌سده  معاون درمان ستاد مبارزه با موادمخدر در روزنامه آرمان نوشت: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر از ساماندهی 88 درصدی مراکز غیرمجاز درمان اعتیاد خبر داده است. اینها مراکزی هستند که چند سال پیش به‌عنوان مراکز اقامتی در کشور فعالیت داشتند. افرادی به صورت غیرقانونی و بدون کسب مجوز اقدام به تاسیس مراکز ترک اعتیاد در همه جای کشور کردند و بسیاری از این مراکز به‌دلیل نداشتن تخصص لازم و رعایت استانداردها و با روش‌های سنتی بلای جان بیماران شدند.

در بحث ترک اعتیاد با توجه به تخصصی شدن این امر و ورود انواع و اقسام مخدر‌ها و داروهای جدید به کشور، لزوم وجود افراد با تخصص و مهارت در این زمینه لازم است و نمی‌توان تنها با روش‌های سنتی درمان اعتیاد برای همه افراد به‌ویژه معتادان به مخدرهای صنعتی نسخه پیچید. در کنار این مسئله بعضی اوقات ما شاهد هستیم تجویز داروهای غلط به بعضی از این بیماران یا آشنایی نداشتن با دوز و میزان متعادل مصرف داروها، منجر به این می‌شود که نه تنها فرد معتاد، اعتیادش را ترک نکند بلکه به دارو یا ماده دیگری اعتیاد پیدا کند. برای مثال داروی متادون یا انواع قرص‌های ترامادول که در اکثر این مراکز برای ترک اعتیاد انواع مرفین‌ها به فرد داده می‌شود می‌تواند خودش اعتیادزا باشد که لازم است دستگاهی بر کار این مراکز نظارت داشته باشد. صدور مجوز برای این مراکز که در زمان شروع به کار و اخذ مجوز پروانه کسب صورت می‌پذیرد، تا حد زیادی می‌تواند جلوی هرج و مرج‌ها را بگیرد زیرا، از این طریق نه تنها صلاحیت یک مکان از نظر بهداشتی بودن وسایل و ایمنی بودن محیط بررسی می‌شود بلکه، صلاحیت مربیان و افرادی که در آنجا فعالیت دارند نیز بررسی می‌شود تا پس از تائید صلاحیت لازم اجازه فعالیت برای آنها صادرشود و اینکه حدود 1530 مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد در کشور فعالیت داشته‌اند خود به‌خوبی گواه غیرقانونی و غیربهداشتی بودن فعالیت‌های این مراکز از نظر استانداردهای موجود در سازمان بهزیستی است.

سال 92 بعد از شناسایی این مراکز بخشنامه‌ای از طرف رئیس ستاد مبارزه با موادمخدر برای مقابله و پلمب آنها شکل گرفت. تاکنون تعداد 700 واحد از این مراکز تعطیل شده، 500 موسسه در فرآیند کسب مجوز قرار گرفته و تعدادی هم هنوز مجوز نداشته و اقدامی نیز برای کسب مجوز نکرده‌اند. عدم اخذ مجوز کار و فعالیت از سوی این مراکز در کنار این از فعالیت‌های غیرقانونی آنها حکایت دارد نشان‌دهنده این مساله است که تعدادی افراد مایل به رعایت کردن پروتکل‌های درمانی و پرداخت هزینه‌ها نبوده و از زیر بار مالیات‌ها شانه خالی می‌کنند و به منظور سودجویی بیشتر، قانون را زیر پا می‌گذارند، درحالی که رعایت قانون برای همه واجب است و در اجرای آن افراد هیچ فرقی با هم ندارند. از سوی دیگر در کنار لزوم اخذ مجوز در شروع کار لازم است در جریان کار این مراکز نیز بر نحوه کار و فعالیتشان نظارت‌هایی صورت پذیرد. در بحث مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد بهزیستی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مبارزه با موادمخدر به عنوان متولی فعالیت دارند.

همکاری و نظارت دانشگاه علوم پزشکی برفعالیت این کمپ‌ها ضرورت دارد، مطابق قانون باید بر روند کار مراکز ترک اعتیاد یک پزشک نظارت داشته باشد چرا که کمپ‌های ترک اعتیاد نیز یک کار درمانی انجام می‌دهند. به‌دلیل عدم نظارت بر این کمپ‌ها موارد مختلفی از شکایات تاکنون از سوی مردم ارائه شده است. برخی از کمپ‌های غیرمجاز، خود اقدام به دستگیرکردن افراد معتاد و حتی به زنجیر بستن این افراد می‌کنند، در برخی موارد مراجعه‌کننده‌هایی داریم که تمام بدنشان کبود شده است. همچنین برخی از این کمپ‌ها درخواست پول از مردم می‌کنند، این درحالی است که در کمپ‌های مجاز حتی افرادی که قادر به تامین هزینه نباشند با مراجعه به بهزیستی و دریافت «یاری برگ» به‌صورت رایگان بستری می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha