مدیر کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از فساد در بخش درمان را تشریح کرد.

سلامت نیوز: مدیر کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از فساد در بخش درمان را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از (ایسنا)،‌دکتر سیدسجاد رضوی در نشست خبری ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که صبح امروز در سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت: سیاست وزارت بهداشت آن است که بتوانیم ارتباط خود را با مردم و رسانه‌ها بیشتر کنیم به طوری که اکنون ارتباط رسانه‌ای وزارت بهداشت یکی از بالاترین ارتباطات است. همین امر به سلامت اداری بسیار کمک می‌کند. این موضوع سیاست خوبی بوده که آغاز شده و با قوت نیز ادامه می‌یابد.

وی افزود: آیین نامه‌ها و مقررات وزارت بهداشت شفاف بوده و دسترسی مردم به اطلاعات کاملا آسان و در دسترس است. استفاده از فناوری اطلاعات و IT در فرایندهای وزارت بهداشت از اولویت‌های اصلی ما است که به این ترتیب مراجعه مردم جهت اقدامات روزمره به ادارات وزارت بهداشت کاهش خواهد یافت. در حال حاضر نیز شماره تلفن‌های 1490، 1590 و 1690 نیز همین هدف را دنبال می‌کند تا مردم به صورت راحت تر به مسئولان دسترسی داشته باشند و مباحث بهداشتی، درمانی، آموزشی و تعرفه‌ای را اعلام کنند. کمیته‌ای نیز جهت سلامت اداری تمام گلوگاه‌هایی که ممکن است به فساد اداری مبتلا باشند، تشکیل شده و این موضوع در معاونت‌ها در حال شناسایی است. اکثرا نیز شناسایی شده و در حال اصلاح گلوگاه‌ها هستند.

رضوی با بیان اینکه بر اساس آیین نامه دولت باید تمام تخلفات شناسایی شوند، گفت: البته هرجا که تقاضا زیاد باشد احتمال خطا و اشتباه نیز وجود دارد. با روندی که وزارت بهداشت در راستای شفاف سازی و ارتباط بهتر با مردم در پیش گرفته قطعا در این زمینه گام‌های بزرگی برداشته خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره تضمین نظارت صحیح بر اجرای گام سوم طرح تحول سلامت فارغ از هرگونه نگاه صنفی گری ادامه داد: وزارت بهداشت وظیفه نظارتی خود را بسیار قوی تر از گذشته انجام می‌دهد. از آنجایی که بازنگری کتاب تعرفه‌ها از مطالبات سازمان نظام پزشکی نیز بود این سازمان متعهد شده است که نسبت به نظارت‌های صحیح اقدام کند. در حال حاضر کار اصلی ما نظارت است. علاوه بر سامانه 1690، بازدیدهای میدانی نیز با وسعت زیاد انجام می‌شود. انصافا سازمان نظام پزشکی نیز وارد کار شده، جدی است و حمایت‌ها را انجام می‌دهد.

رضوی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اعتراض برخی بزرگان پزشکی کشور به اقدام اخیر وزارت بهداشت در راستای اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت و تهدید به خارج شدن از کشور گفت: ‌بسیاری از پزشکان از این طرح حمایت کرده و آنرا امضا کرده‌اند. البته عده‌ای هم مطرح می‌کنند که از کشور می‌روند اما نمی‌دانم که به کجا می‌خواهند بروند چرا که هر کشوری قانون خاص خود را دارد.

وی در این باره افزود: از طرف دیگر جامعه پزشکی در کشور ما از ارج و قرب بالایی برخوردارند به همین دلیل هم وزارت بهداشت تلاش دارد تا مشکلات آنها را حل کند. مطمئن باشید بیرون از ایران برای این افراد کاری وجود ندارد. اما در عین حال نمی‌توان مانع کسی هم شد.

رضوی تاکید کرد: اکثریت جامعه پزشکی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی با طرح تحول سلامت همراه هستند و بی‌تردید تغییرات و پیشنهادات نیز در کتاب تعرفه‌ها اعمال و نقاط ضعف اصلاح خواهد شد. در مجموع هدف از اجرای این کتاب ایجاد عدالت بین رشته‌ای، کاهش پرداخت از جیب مردم و اصلاح روابط پزشک و بیمار است. بسیاری از پزشکان نیز دعا کرده و عنوان می‌کنند که با اجرای این طرح دیگر با بیمار حرف پول نمی‌زنند. غاطبه پزشکان نیز همین موضوع را می‌خواستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر خودداری پزشکان از انجام اعمال جراحی سنگین، گفت: آمار عمل‌های سنگین تغییر نکرده و بلکه افزایش نیز یافته است. چرا که پیش از این عمل‌های سنگین در بخش‌های دولتی به دلیل تعرفه‌های پایین، انجام نمی‌شد. اما اکنون این اعمال در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود. پزشکانی که به هر بهانه‌ای صبر کرده و از انجام اعمال جراحی خودداری می‌کنند، بازار خودشان را از دست می‌دهند. البته ما هم موردی نداشته‌ایم که بیماری روی زمین مانده باشد و عمل نشده باشد.

رضوی درباره تماس‌های حاصل شده با سامانه 1690 نیز گفت: روزهای اول تماس با این سامانه زیاد بود. البته بسیاری از این تماس‌ها ارتباطی به 1690 نداشت و بسیاری از تماس‌ها نیز تقدیر و تشکر بود. جالب آن است که از زمان اجرای گام سوم طرح تحول سلامت، در برخی استان‌ها که پیش از این آمار زیرمیزی بالا بود، گزارشی از زیرمیزی نداشته‌ایم و نه تماسی با 1690 برقرار شده و نه گزارش‌های میدانی ما گزارشی را ثبت کرده است. در مجموع تعداد موارد زیرمیزی فوق‌العاده کاهش یافته است و برای موارد مطرح شده نیز سریعا پرونده تشکیل شده و مسیر قانونی اعمال شده است.

رضوی تاکید کرد: در حال حاضر میزان تعرفه‌های غیرقانونی در حد انگشتان دست کاهش یافته است. در تهران نیز مواردی که اعلام شده به شدت در حال بررسی است. در مجموع نظارت‌ها فعال است.

وی در پاسخ سئوالی درباره سقف و کف برخوردهای اعمالی با تخلفات احتمالی تعرفه‌ای، گفت: پیش از این زمانی که این موضوع در دادسرا مطرح می‌شد،برخوردها ابتدا تذکر شفاهی، تذکر کتبی و محرومیت 3 ماه تا یکسال از طبابت بود. در حال حاضر تذکر شفاهی و کتبی حذف شده و حداقل محرومیت 3 ماه تا یکسال برای تخلفات لحاظ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha