سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 130578

یك متخصص کودکان گفت: امیدواریم یکروز کشورمان خودش بتواند این واکسن را تولید کند؛ چرا که در حال حاضر این واکسن از کشورهای خارجی خریداری می شود.

سلامت نیوز: یك متخصص کودکان گفت: امیدواریم یکروز کشورمان خودش بتواند این واکسن را تولید کند؛ چرا که در حال حاضر این واکسن از کشورهای خارجی خریداری می شود.
به گزارش سلامت نیوز، دکتر البرزی، متخصص کودکان در برنامه «ره آورد» گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان این مطلب افزود: واکسن جدید پنجگانه شامل دیفتری، سیاه سرفه، کزاز و هپاتیت B است که در گذشته نیز این واکسن ها زده می شد و امروز واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا اضافه شده است که هموفیلوس آنفلوآنزا میکروبی است که شایع ترین علت مننژیت در کودکان است و زدن این واکسن در دنیا با کاهش ابتلا به مننژیت شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش و کوشش مسئولان این واکسن وارد ایران شده است و امیدواریم یکروز کشورمان خودش بتواند این واکسن را تولید کند؛ چرا که در حال حاضر این واکسن از کشورهای خارجی خریداری می شود، که با ورود واکسن جدید پنج گانه (پنتاوالان) به برنامه ایمن‌سازی کشور، آمار مننژیت و عوارض آن در کودکان به شدت کاهش می‌یابد.
واکسن پنج گانه (پنتاوالان) سبب حفاظت کودکان علیه پنج بیماری تهدید کننده زندگی یعنی دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت «ب» و هموفیلوس آنفلوانزا نوع «ب» می‌شود. هرچند دیفتری، سیاه سرفه، کزاز و هپاتیت «ب» قبلا جزو برنامه ایمن سازی کودکان بوده؛ اما «هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب» جزو پنجمی است که به این مجموعه اضافه و به همین علت به این ترکیب واکسن «پنتاوالان» گویند، این واکسن در سنین 2، 4 و 6 ماهگی در برنامه واکسیناسیون انجام می‌شود.


این متخصص کودکان در پایان اظهارکرد: البته کسانی که واکسیناسیون کودکان شان را انجام داند و یا در مرحله انجام دادن هستند، این واکسن تزریق نمی شود و واکسن پنجگانه به کودکانی که تازه می خواهند اقدام به واکسیناسیون کنند، تزریق می شود. امیدواریم بچه های ایران سالم و هر روز شادتر باشند و باید سپاسگزار مسئولان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha