کارشناس دفتر اداره سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از تهیه دستورالعمل نحوه انتشار اخبار روانپزشکی و ابلاغ آن به رسانه‌های کشور خبر داد.

دکتر میترا حفاظی در گفتگو با ایرنا با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه رسانه ها اطلاع رسانی و آموزش درست به مردم است، از تهیه دستورالعمل نحوه انتشار اخبار روانپزشکی و ابلاغ آن به رسانه های کشور خبر داد .
وی گفت: مردم متاسفانه از شیوع بالای علایم و اختلالات بیماری های روانپزشکی آگاه نیستند و درک صحیح و به موقع از این اختلالات روانی نمی توانند داشته باشند.
حفاظی گفت: وزارت بهداشت و درمان ایران در این دستورالعمل نحوه انتشار اخبار مربوط به بیماری های روانپزشکی را توضیح داده و از رسانه ها درخواست دارد تا در تنظیم اخبار خود به این دستورالعمل توجه کنند.
وی گفت: این دستورالعمل در دست چاپ است و تا دو ماه آینده از طرف وزارت بهداشت به رسانه‌ها ابلاغ می شود.
حفاظی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت برای آموزش این دستورالعمل به رسانه ها و خبرنگاران دوره ها و کارگاههای آموزشی برگزار خواهد کرد.
وی همچنین، همکاری بین بخشی مدیران رسانه ها و مسوولین وزرات بهداشت را برای اجرایی شدن این برنامه لازم دانست و گفت: از نظر اجرایی باید راهکارهای تضمینی برای اجرای این سیاست ها با همکاری مسوولین مربوطه انجام بشود.
دکتر حفاظی با بیان اینکه،‌ فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی سبب آشنایی مردم با انواع بیماری های جسمی همچون گلو درد شده، ‌خاطر نشان کرد: باید این آموزش ها در جهت آشنایی مردم با بیماری‌های روانپزشکی نیز وسعت یابد.
وی گفت: فرایند آموزش و اطلاع رسانی در مورد بیماری های روانپزشکی بسیار عقب تر از سایر بیماری‌هاست و رسانه ها در این زمینه رسالت بزرگی بر عهده دارند.
به گفته این روانشناس، باید همانطور که مردم از بیماری های جسمی خود آگاه هستند، نسبت به بیماری های روانپزشکی نیز آگاهی داشته باشند.
وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از برنامه ها و سریال های تلویزیونی به جای روشنگری و بیان حقایق در مورد بیماری های روانی و یا حتی حمایت از آنها، تصاویری نادرستی از بیمار روانی در در ذهن مردم ایجاد می کند، گفت: نتیجه این تصاویر غلط و غیرعلمی سبب می شود که وجود بیماری روانی همیشه با انگ بیمار روانی در جامعه مواجه شود.
وی افزود: این امر سبب می شود که مردم تمایلی برای مراجعه به مشاور و بررسی مشکلات روانپزشکی خود نداشته باشند.
حفاظی اهمیت انتشار اخبار درست در مورد بیماران روانپزشکی را به حدی دانست که برخی از کشورها برای کنترل اخبار در این زمینه، کمیته هایی را موظف نموده تا مباحث مربوط به بیماران روانپزشکی که توسط رسانه ها مطرح می شود را کنترل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha