عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: یكی از كارهای عمده ای كه می تواند برای جامعه موثر باشد، بحث بهداشت و درمان است كه با همكاری دولت و مجلس این مساله در حال پیگیری است.

سلامت نیوز: عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: یكی از كارهای عمده ای كه می تواند برای جامعه موثر باشد، بحث بهداشت و درمان است كه با همكاری دولت و مجلس این مساله در حال پیگیری است.


به گزارش سلامت نیوز، دكتر حسین قربانی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برنامه "ره آورد" رادیو سلامت گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، همه مردم ایران باید از بیمه سلامت برخوردار باشند، و تمامی صندوق های بیمه تجمیع شود و تحت عنوان یك صندوق آن هم به عنوان بیمه سلامت ایرانیان تشكیل شود. با توجه به این كار عظیم و چشم انداز بسیار خوبی كه بود؛ اما تا پایان سال 92 ، دولت نتوانست منابع آن را تامین كند. سال 93 مجلس شورای اسلامی با همكاری دولت یك طرح بسیار خوبی را ارائه داد؛ آن هم این است كه منابعش را از طریق مالیات وصول كند.


    وی ادامه داد: بدین معنا كه یك درصد از ارزش افزوده ، مبلغی بالغ بر 3 هزار و 300 میلیارد تومان صرف هزینه بیمه مردم ایران شود كه آمارها نشان از فاقد بودن حدود 11 الی 12 میلیون نفر از هر نوع بیمه دارد. این منابع پایدار چون است، مطرح شد كه یك درصد از ارزش افزوده در اختیار وزارت رفاه ، سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی قرار بگیرد و همه مردم بیمه شوند . الحمد الله كارهای بسیار خوبی انجام شد و در گام اول روستاییان ، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر و گام دوم همه مردم كشور ، با معین شدن منابع گام های خوبی برداشته شد و شاهد كاهش پرداختی از جیب مردم نیز بودیم . به طوری كه ارائه درمان با هزینه كمتر در بیمارستان ها دولتی ، برای روستاییان 5 درصد و تهران 10 درصد است.


    قربانی افزود: قانون به صراحت مشخص كرده است كه منابع تامین شده در كجاها باید هزینه شود. بحث پیشگیری، درمان، تجهیز خانه های بهداشت و مراكز درمانی و بعد در گام دوم برای شهرهای بالای 20 هزار نفر و تمامی بیمارستان ها یعنی قانون گذار به صراحت عمل هزینه كرد این منابع را مشخص كرده است و جای نگرانی نیست و مجلس نیز مصمم است نظارت كند و منابع در جهت و محل تعریف شده خودش هزینه شود.


    عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: ما در هزینه تجمیع بیمه ها بحثی داشتیم و یك اختلاف نظری بوده بین بعضی از صندوق ها مثل صندوق تامین اجتماعی؛ چون بیمه شدگان تامین اجتماعی یك درصد بیش تر از صندوق های دیگر می پردازد كه این تجمیع یك سری مشكلاتی را به وجود می آورد كه دولت در قانون موظف شود كه این یك درصد مازاد را بپردازد تا ما بتوانیم یك بیمه داشته باشیم.     در حال حاضر مشكلی نداریم و این اعتبار را تامین اجتماعی خودش می بیند تا پرداخت صفر درصد ، یك كار بزرگی كه مجلس انجام داده است، پایدار كردن منابع برای دولت است كه دولت می تواند این یك درصد ارزش افزوده را هر سال در اختیار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی كشور قرار دهد تا در زمینه بهبود شرایط بهداشتی و درمانی و پیشگیری هزینه كند.
 
    قربانی بیان كرد: یكی از كارهای عمده ای كه می تواند برای جامعه موثر باشد، بحث بهداشت و درمان است كه با همكاری دولت و مجلس این مساله در حال پیگیری است كه با پایدار كردن منابع و همین عملكرد پیش رویم و می توانیم گام دوم را برای بهداشت و پیشگیری بگذاریم و اولویت نیز باید همین باشد با توجه به چشم انداز حوزه سلامت كه مقام معظم رهبری(ره) ابلاغ كردند توجه به بهداشت باید بیشتر شود و الحمدالله برنامه های دولت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور نیز بر همین منوال است.


    عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان كرد: امروز كارهای بزرگی در زمینه درمان انجام شده است مثل كاهش پرداختی از جیب مردم و...؛ ولی هم این ها نیازمند یك منابع مالی عظیم است؛ چون درمان یك راه بی انتهاست و همواره هزینه زیادی به دنبال خواهد داشت؛ از این رو باید توجه ما به بهداشت و پیشگیری باشد تا بتوانیم هزینه ها را كاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha