زندگی ماشینی، غذاهای پر چرب، کم تحرکی، زمینه ژنتیکی، عادت های غلط غذایی، مصرف فست فودها و غذاهای هورمونی و ابتلای 40درصد جمعیت کشور به اضافه وزن یا چاقی زنگ بحران چاقی را به صدا در آورده است.

سلامت نیوز: زندگی ماشینی، غذاهای پر چرب، کم تحرکی، زمینه ژنتیکی، عادت های غلط غذایی، مصرف فست فودها و غذاهای هورمونی و ابتلای 40درصد جمعیت کشور به اضافه وزن یا چاقی زنگ بحران چاقی را به صدا در آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، رنج چاقی و تلاش برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام دغدغه خیلی از افراد است. این افراد گاهی برای کاهش وزن نسخه هایی را انتخاب می کنند که به قیمت سلامتی شان تمام می شود و برخی دیگر گویا دنبال معجزه ای هستند تا از چربی های اضافه و بد شکل خلاص شوند. دکتر محمد صفریان دانشیار و متخصص تغذیه در گفت و گو با «ایران» از اشتباهات رایج برای رسیدن به تناسب اندام و کاهش وزن می گوید.
رژیم های خودساخته مهم ترین معضل در بحث چاقی و اضافه وزن بویژه در بین زنان است. این رژیم ها با کاهش کالری زیاد همراه بوده و منجربه تحلیل عضلانی ، اختلالات کبدی، کلیوی، پوست، گوارش، سوء تغذیه و... می شود.
دکتر صفریان می گوید: «در خانواده هایی که برنامه رژیم غذایی دارند، کودکان نیز دچار سوء تغذیه می شوند. در این خانواده ها، مادران میزان چربی غذاها را به حداقل ممکن می رسانند و سعی می کنند گوشت چرب را به طور کلی از برنامه غذایی خانواده حذف کنند در حالی که کودکان به انرژی چربی نیاز دارند. بنابراین توصیه هایی که درباره مصرف نکردن چربی به افراد بالغ توصیه می کنیم به معنای حذف چربی ها از رژیم غذایی کودکان نیست. تحت فشار گذاشتن کودکان برای گرفتن رژیم های خودساخته آسیب جدی و روانی را بر جای گذاشته و به بروز رفتار های نامناسب در کودکان کمک می کند. رژیم های نامناسب در سطح جامعه عوارضی را به لحاظ سلامتی بر جای می گذارند. متخصصان حوزه سلامت و بهداشت تغذیه به این باور رسیده اند که غذاهای کم چرب برای افراد بالغ و نه برای کودکان، زنان شیرده و باردار مفید است. حتی افرادی که قصد کاهش وزن دارند، چربی رژیم غذایی شان نباید از 20درصد کمتر و از 30درصد بیشتر باشد. افرادی که رژیم های غذایی با میزان چربی ناچیز و اندکی را انتخاب می کنند با عوارضی مانند از دست رفتن زیاد بافت چربی، کمبود ویتامین های محلول در چربی، اختلالات متابولیک در عملکرد چربی و عوارض پوستی مواجه می شوند .»به اعتقاد او، کاهش وزن بر اساس توده بدنی تنظیم می شود. برنامه ریزی برای از دست دادن وزن باید به گونه ای تنظیم شود که توده بدنی در طول 6 ماه، 10درصد کم شود. تعادل در رژیم غذایی اینکه هر غذایی به جای خود و به اندازه صرف شود و هیچ گروه غذایی جای گروه های دیگر را نگیرد از نکات مهم رسیدن به تناسب اندام است. اگر در برنامه رژیم غذایی مقدار پروتئین از یک برابر مورد نیاز کمتر باشد، ذخایر پروتئین بدن تمام شده و بافت عضلانی از بین می رود. چنانچه مقدار پروتئین در برنامه رژیم غذایی بیش از دو برابر مورد نیاز باشد منجربه اختلال عملکرد کبدی، کلیوی و حتی دیابت می شود.
از دیگر اشتباهات شایع در رژیم های خودساخته و طولانی مدت که دکتر صفریان به آن اشاره می کند، کاهش کربوهیدرات ها و مواد نشاسته ای است که باعث تحلیل عضلانی، تحلیل عضله قلب، مشکلات تنظیم فشار خون، دما و افزایش عوارض کاهش وزن می شود. باید توجه داشت در صورت حذف هر یک از گروه های غذایی کمبود ویتامین ها و مواد معدنی اجتناب ناپذیر است.
خیلی از افراد برای لاغر شدن دنبال معجزه هستند. آنها از داروهای خاص گیاهی گرفته تا طب چینی همه و همه را امتحان می کنند و اگر هم از نتیجه ناامید شدند و پیروی از رژیم های سختگیرانه نیز کارساز نبود، دنبال قرص های لاغری و دستگاه های مختلف کاهش وزن می روند. به اعتقاد این متخصص تغذیه، کسانی که در کاهش وزن دنبال معجزه هستند و رژیم های غذایی ناسالمی را انتخاب می کنند باید بگوییم کلاه سرشان می رود. رژیم لاغری اگر همراه با تغییر سبک زندگی، رفتار تغذیه ای، افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش نباشد در پیشگیری و درمان چاقی موثر نخواهد بود.
پیش از آنکه دنبال دستگاه ها و داروهای لاغری باشید، منطقی فکر کنید. آموزش رکن اصلی کاهش وزن است آن طور که دکتر صفریان می گوید: برای شروع کاهش وزن به تغییر فکر، اندیشه، سبک زندگی و رفتار تغذیه ای فکر کنید. یک رژیم غذایی برای خلاص شدن از چاقی برنامه موقتی نیست زیرا در کاهش وزن تغییر رفتارهای تغذیه ای حرف اول را می زند. برای هر نوع رژیم متعادل غذایی باید با پزشک متخصص مشورت کنید. به گفته این دانشیار تغذیه گاهی متخصص تغذیه نماینده ای را برای خودش انتخاب می کند اما این نوع خدمات در رژیم های تغذیه ای اعتباری ندارند. متخصص تغذیه باید به شکل تخصصی با افراد مشورت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha