یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 13138

یك كارشناس تغذیه گفت: ‌خرمالو با دارا بودن رنگدانه‌های پلی فنولیك، خاصیت ضد سرطانی دارد.

یوسف نقیایی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: خرمالو میوه‌ای است از سرزمین‌های خاور دور كه زیستگاه اصلی این میوه، كشورهای چین و ژاپن است اما به مقدار فراوان در كشور ما كشت می‌شود. بیشترین نقاط كشت خرمالو در سرزمین ما نوار ساحلی است اما به نسبت در همه جا كشت می‌شود.

وی با بیان این كه برخی از میوه‌ها مانند موز و خرمالو وقتی به صورت كال چیده می‌شوند بعد از مدتی می‌رسند، افزود: میوه خرمالو دارای 80 كیلو كالری انرژی است، این میوه جزو ‌میوه‌های پر انرژی محسوب می‌شود لذا افرادی كه به ویژه كه دارای اضافه وزن هستند نباید در مصرف آن زیاده روی كنند.

وی افزود: بیماران دیابتی به لحاظ دارا بودن قند فراوان در این میوه باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب كنند.

این كارشناس تغذیه در خصوص تركیبات خرمالو عنوان كرد:‌ مقدار سدیم این میوه می‌تواند برای افرادی كه دارای فشار خون هستند مفید باشد بدون این كه روی فشار خون این افراد تاثیری بگذارد.

وی با اشاره به مقدار قابل توجه پتاسیم موجود در خرمالو یاد آور شد: این میوه دارای 271 میلی گرم پتاسیم در هر 100 گرم را به خود اختصاص می‌دهد و پتاسیم بالا برای بیماران قلبی - عروقی حائز اهمیت است.

نقیایی با بیان این كه خرمالو دارای مقدار قابل توجه پكتین است،خاطرنشان كرد: پكتین یكی از فیبرهای محلول در آب است كه باعث كاهش چربی‌های بدن و چربی‌های محلول در خون می‌شود.

وی با بیان این كه خرمالو را می‌توان در حالت‌های نیمه پخته تا كاملا پخته مصرف كرد، افزود: میوه خرمالو هرچه بیشتر برسد پكتین آن كمتر می‌شود لذا توصیه می‌شود برای استفاده بیشتر از پكتین نباید خرمالو بیش از اندازه برسد.

وی با اشاره به این كه ‌وجود اسیدهایی كه در این میوه وجود دارد خاصیت این میوه را به صورت اسیدی در می‌آورد، افزود: عمده‌ترین اسیدهایی كه در این میوه وجود دارد اسید مالیك، ‌اسید تارتاریك و اسید سیتریك است.

وی افزود: این اسیدها باعث هضم بهتر غذا و نیز جذب بهتر بعضی از تركیبات غذایی مثل آهن و روی ‌شده و افزایش جذب را در پی دارد.

نقیایی با اشاره به مقدار بتاكاروتن به عنوان پیشتاز ویتامین A در این میوه گفت: میزان بتاكاروتن در این میوه بستگی به حالت مصرف خرمالو دارد.

این كارشناس تغذیه در پایان یاد آور شد: وجود رنگدانه‌های پلی فنولیك در میوه خرمالو خاصیتی ضد سرطانی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha