دوشنبه ۶ آبان ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 13172

تحقیقات پژوهشگران كشورمان نشان می دهد ، مصرف سیگار با ایجاد تغییرات پیش سرطانی در بافت پوششی مخاط دهان ، زمینه ایجاد سرطان این ناحیه را فراهم می كند.

چند تن از پژوهشگران دانشگاه های علوم پزشكی و فردوسی مشهد و علوم پزشكی كرمان ، هسته سلول های مخاط دهان را در 60 فرد سیگاری و غیر سیگاری از نظر تغییرات پیش سرطانی مقایسه كردند.

بر اساس این بررسی كه نتایج آن در دهمین همایش سالانه آسیب شناسی ایران و چهارمین همایش انجمن سرطان ایران ارائه شد ، اندازه هسته سلول های مخاط دهان در افرادسیگاری و غیر سیگاری متفاوت است.

این بررسی همچنین نشان می دهد ، مصرف سیگار ، تغییرات ظاهری و شیمیایی مشخصی را در هسته سلول های مخاط دهان ایجاد می كند كه همه این موارد نشان دهنده تاثیر سیگار در ایجاد سرطان در این سلول هاست .

مصرف دخانیات به ویژه سیگار ، یكی از مهمترین عوامل ایجاد تغییرات پیش سرطانی و در نهایت سرطان سلول های سنگفرشی حفره دهان است .

هسته سلول ، مركز كنترل كننده و مهار كننده تكثیر سلولی است و هر گونه جهش در ژن های هسته بر اثر عوامل محیطی مانند سیگار ، تغییرات زیست شناختی از جمله ایجاد سرطان را در سلول باعث می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha