محققان آزمایش ژنتیکی جدیدی ابداع کرده اند که در مدت چند هفته می تواند ابتلا جنین را در رحم مادر به یکی از 15 هزار بیماری موروثی تشخیص دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی بی.بی.سی، در آزمایش های فعلی محور توجه بر یک جهش ژنی خاص تمرکز دارد که حصول نتیجه آنها مدت زمان بسیار بیشتری طول می کشد.
اما در آزمایش جدید یک سلول منفرد از یک جنین هشت روزه گرفته می شود و سپس از والدین جنین نمونه های دی.ان.ای گرفته می شود. همچنین در بسیاری از موارد، از یک عضو دیگر خانواده مانند کودک مبتلا به یک بیماری ارثی نیز نمونه دی.ان.ای گرفته می شود.
"آلن هندی ساید" و همکارانش از "مرکز بریج لندن" گفتند : دی.ان.ای تمام اعضای خانواده برای کشف 300 هزار نشانگر خاص دی.ان.آ تجزیه و تحلیل می شود و نقشه ای از ژنتیک خانواده تهیه می گردد.
"مارک هامیلتون" رییس انجمن باروری انگلیس، تاثیر و کارایی این شیوه را بسیار هیجان انگیز توصیف کرد و افزود: این حقیقت که این آزمایش سریعتر است به این معنی است که می تواند به زوج هایی که جنین آنها با خطر ابتلا به بیماری های موروثی روبرو است کمک کند و این به خودی خود بسیار ارزشمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha