معاون آموزشی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی گفت:‌ فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) طرح ادغام آموزش و سلامت جمهوری اسلامی ایران را یک الگوی بسیار خود در جهان مطرح کرده است .

دکتر بهرام عین‌اللهی‌ در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ در زمان حاضر برخی ایالات متحده آمریکا ادغام بخش آموزش و سلامت را انجام داده اند و از نتایج خوبی بهره برده اند.
عین اللهی گفت:‌ الگوی ادغام سلامت و آموزش جمهوری اسلامی برای بسیار از کشورها به عنوان یک راه و روش جدید مطرح شده و در حال بررسی است.
وی با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی " پیاده سازی استانداردهای بین المللی WFME در برنامه آموزش پزشکی عمومی"، اظهارداشت:‌ قرار است در این کنگره دکتر "علی رضا مرندی" ‌وزیر اسبق وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در رابطه با این الگو سخنرانی کند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1365 از ادغام وزارت بهداری با دانشکده های پزشکی تشکیل شد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش پزشکی ، در جهان سرآمد است گفت:‌ ایران به ویژه در سه دهه اخیر رشد خوبی ر ا در زمینه آموزش پزشکی داشته است .
وی گفت:‌در زمان حاضر جمهوری اسلامی ایران محور توسعه در بخش سلامت در منطقه محسوب می شود که اگر سردمداران کشورهای منطقه در این زمینه اطلاع چندانی نداشته باشند، مردم این کشورها توانایی های جمهوری اسلامی را به خوبی درک کرده اند.
وی دلیل درک مردم کشورهای منطقه از توانایی های جمهوری اسلامی در زمینه پزشکی را مراجعه آنان برای درمان به ایران عنوان کرد.
*** برگزاری کنگره پیاده سازی استانداردهای WFME در آموزش پزشکی عمومی
عین اللهی همچنین از برگزاری کنگره بین المللی پیاده سازی استانداردهای بین المللی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی WFME در برنامه آموزش پزشکی عمومی طی روزهای 17 تا 19 آبان ماه در جزیره کیش خبرداد.
رییس این کنگره همچنین اظهارداشت: کنگره یاد شده به دلیل توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش پزشکی در کشورمان برگزارمی شود .
عین اللهی گفت:‌ در این کنگره از اساتید برجسته آموزش پزشکی کشورهایی همچون آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی دعوت بعمل آمده است .
عین اللهی ارتقای کیفیت آموزش پزشکی عمومی، قرار گرفتن ایران بعنوان محور توسعه در بخش پزشکی منطقه در راستای سیاست های چشم انداز نظام و ارتقا و تثبیت جایگاه آموزش علوم پزشکی کشور در منطقه را از جمله اهداف کنگره بیان کرد.
به گفته وی، مدیریت برنامه آموزش پزشکی عمومی (Curriculum Management) ، ارزیابی برنامه آموزشی پزشکی عمومی (Curriculum Evaluation) ‌، روش های ارزیابی فراگیران در آموزش پزشکی و تلفیق و ادغام در برنامه آموزش پزشکی عمومی از جمله موضوعات کنگره یاد شده است .
وی گفت: در این کنگره حدود 500 نفر از اعضای هیات علمی و روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز حضور دارند.
عین اللهی گفت:‌ از 550 مقاله ای که به دبیرخانه این کنگره ارسال شده ، 390 مقاله پذیرفته شده است که از این تعداد 80 مقاله در قالب سخنرانی ، 19 مقاله در قالب سمپوزیوم ، 86 مقاله در قالب ارایه طرح ها ایده ها و 205 مقاله نیز در قالب پوستر ارایه می شوند .
وی همچنین با اشاره به اینکه‌ سخنرانی های کنگره براساس موضوعات مشخص و مهم برنامه ریزی شده اظهارداشت:‌ قرار است کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، هندوستان و مالزی تجربیات خود را در زمینه اعتبار بخشی آموزش پزشکی عمومی بیان کنند.
وی گفت: ‌در این کنگره همچنین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز تجربیات خود را در زمینه بازنگری در آموزش پزشکی عمومی ارایه می دهد.
وی افزود: این بازنگری به صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 82 اجرا شد که قرار است امسال در دانشگاه های علوم پزشکی ایران، لرستان، شاهرود، اصفهان، یزد و مازنداران هم اجرا شود.
عین اللهی در پاسخ به ایرنا مبنی براینکه آخرین برنامه آموزش پزشکی عمومی در کشور به چه سالی بازمی گردد، اظهارداشت: ‌آخرین برنامه پزشکی عمومی به سال 1364 بازمی گردد که البته در سال 74 علوم پزشکی شیراز برنامه ای را تدوین کرد که اجرا نشد.
دکتر"ملکان راد" دبیر اجرایی کنگره پیاده سازی استانداردهای WFME در برنامه آموزش پزشکی عمومی نیز در این نشست به برگزاری 10 کارگاه خارجی این کنگره اشاره کرد.
ملکان راد، گفت:‌ اعتبار بخشی آموزش پزشکی عمومی، رهبری دانشگاهی، روش مقاله نویسی علمی اعضای هیات علمی برای درج در مجلات معتبر، تلفیق در برنامه آموزش پزشکی عمومی و کارگاه اعتبار بخشی تجارب آمریکا و کانادا از جمله کارگاه های خارجی محسوب می شوند.
*** نرم افزار شناسایی مقاله های علمی تقلبی در وزارت بهداشت استفاده می شود
دکتر عین اللهی در بخش دیگری از سخنانش به استفاده وزارت بهداشت از نرم افزار شناسایی مقاله های علمی تقلبی در وزارت بهداشت اشاره کرد .
این مقام مسوول در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ وزارت بهداشت در حوزه سیاست علمی ، قوانین بازدارنده برای جلوگیری از درج مقالات علمی دارد .
*** افزایش 10 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در 9 دانشگاه علوم پزشکی اعمال می شود
معاون آْموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: افزایش 10 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در 9 دانشگاه علوم پزشکی کشور اعمال می شود .
عین اللهی اظهارداشت:‌ با اعمال این افزایش پذیرش،‌ افزایش 10 درصدی که قرار بود پیشتر در دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران اعمال شود ، انجام نمی شود .
*** اعضای هیات علمی برای پژوهش و آموزش بورس کوتاه مدت می گیرند
وی همچنین گفت:‌ به منظور ارتقا اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ، این افراد می توانند براساس آیین نامه شورای بورس، برای پژوهش و آموزش از بورس کوتاه مدت سه تا شش ماهه استفاده کنند.
عین اللهی اضافه کرد: اجرای برنامه مشترک با دعوت اساتید خارجی به ایران از جمله موارد ارتقا اعضای هیات علمی براساس آیین نامه شورای بورس وزارت بهداشت است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha