چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 132296

یک بار دیگر محققان با ارائه یک شیوه درمانی، بیماران را به بهبودی سریع‌تر سرطان امیدوار ساختند.

سلامت نیوز: یک بار دیگر محققان با ارائه یک شیوه درمانی، بیماران را به بهبودی سریع‌تر سرطان امیدوار ساختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،این بار محققان دانشگاه کالیفرنیا برای کمک به بیماران سرطانی یک میکروسکوپ بدون لنز ساخته‌اند که  با آن به تشخیص سرطان می پردازند. در خصوص این دستاورد راهگشا، این احتمال وجود دارد که به فناوری ارزانتر و قابل حمل‌تری برای انجام آزمایشات رایج بافت، خون و دیگر نمونه‌های زیست‌پزشکی تبدیل شود.

آیدوگان اوزکان، استاد مهندسی برق و مهندسی زیستی دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس با بیان اینکه نخستین مرتبه است که از نمونه بافت با استفاده از یک میکروسکوپ بدون لنز روی تراشه به طور سه‌بعدی تصویربرداری شده است، افزود: روش موجود در مناطق دورافتاده و مکان‌هایی که تعداد زیادی از نمونه باید به سرعت مورد آزمایش قرار گیرند، مفید خواهد بود  چرا که این ساخته نوین، نخستین میکروسکوپ بدون لنزی است که برای تصویربرداری سه‌بعدی پرتوان بافت که در پژوهش‌های مرتبط با سرطان نقش کلیدی دارد، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این دستگاه با استفاده از یک لیزر یا دیود منتشرکننده نور برای درخشان کردن بافت یا نمونه خونی که روی اسلاید در زیر میکروسکوپ قرار گرفته، عمل می‌کند و پس از آن مجموعه‌ای از حسگرها روی یک ریزتراشه – مشابه نمونه موجود در دوربین‌های دیجیتال و تلفن همراه – به ثبت الگوی سایه‌های ایجاد شده توسط نمونه می‌پردازند.

محققان این دستگاه را با استفاده از پاپ اسمیر برای نمایش سرطان دهانه رحم، نمونه بافت حاوی سلول‌های سرطان پستان و نمونه خون حاوی کم خونی داسی‌شکل آزمایش کردند. میکروسکوپ بدون لنز به تولید تصاویری می‌انجامد که صدها برابر میدان دید وسیع تری را نسبت به آنچه توسط میکروسکوپ‌های نوری رایج ثبت می‌شود، ارائه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha