آلودگی هوای شهرهای بزرگ كشور، ‌اتفاقی است تكراری كه مردم، پاییز و زمستان را با آن می‌شناسند. روزی نیست كه بدون واسطه باد و باران، آسمان شهر قابل رویت باشد و روزی هم نیست كه اثر بارش‌های آسمانی تا بیش از یك روز به درازا بكشد. تهران به شرایط ناسالم رسیده است. تا آخر هفته هم هوای پایدار آلوده شهر، ساكن می‌ماند.

سلامت نیوز: آلودگی هوای شهرهای بزرگ كشور، ‌اتفاقی است تكراری كه مردم، پاییز و زمستان را با آن می‌شناسند. روزی نیست كه بدون واسطه باد و باران، آسمان شهر قابل رویت باشد و روزی هم نیست كه اثر بارش‌های آسمانی تا بیش از یك روز به درازا بكشد. تهران به شرایط ناسالم رسیده است. تا آخر هفته هم هوای پایدار آلوده شهر، ساكن می‌ماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، شاخص آلودگی هوای تهران روز گذشته روی عدد ١٥٢ بود، عددی در میانه راه تا رسیدن به شرایط اضطرار. آلوده‌ترین منطقه شهر، منطقه ١١ است، جایی نزدیك پارك رازی كه عدد ١٩١ را نشان می‌دهد، چند قدمی اضطرار. اما تهران در این میان تنها نیست، شهرهای صنعتی در حال رشدی روبه فزونی‌اند و دیگر محصور به كلانشهرها و شهرهای كلیدی نمی‌شود. اصفهان، اراك و اهواز شهرهای دیگری‌اند كه سردمدارند در آلودگی و هركدام حرفی جداگانه ومنحصر به فرد برای گفتن دارند.
كارشناس سازمان هواشناسی هم از افزایش این آلودگی‌ها در شهرهای صنعتی خبر می‌دهد و این آلودگی را به واسطه پایداری هوا تا آخر هفته ادامه‌دار می‌داند.
فریبا گودرزی در درباره شرایط جوی هوای كشور به فارس گفته است: «بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی پیش‌بینی می‌شود امروز در برخی نقاط آذربایجان غربی و شرقی، كردستان، كرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری،كهگیلویه و بویر احمد، مركزی، همدان و با احتمال در بوشهر شاهد بارش پراكنده باران باشیم.»
كارشناس سازمان هواشناسی در ادامه افزود: «از اواخر یكشنبه شب تا روز دوشنبه بارش‌ها به مركز و شرق كشور كشیده می‌شود. از اواخر وقت دوشنبه این سامانه بارشی كشور را ترك می‌كند، بر همین اساس از روز دوشنبه در اكثر مناطق كشور شاهد افزایش آلاینده‌های جوی خواهیم بود.»وی یادآور شد: «انتظار می‌رود كه در روزهای پایانی هفته جاری در شهرهای صنعتی و پرجمعیت كشور از جمله، تهران، اصفهان، مشهد، اراك و تبریز شاهد افزایش آلاینده‌های جوی و كاهش كیفیت هوا باشیم كه این امر در ساعاتی با غبار محلی بروز می‌كند.»

آلودگی به هزار و یك دلیل

تعدد خودرو در شهرها و تبدیل شدن آنها به پاركینگی بزرگ از مهم‌ترین عوامل ایجاد آلودگی‌اند، خودروهایی كه شباهتی به خودرو استاندارد ندارند و دیگر تنها در ساعات اوج ترافیك هم شاهد این تعدد نیستیم. همه ساعات شب، ‌حتی در آخرین ساعات شبانه‌روز هم، خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران از ترافیك در امان نیستند. حذف موتوسیكلت‌ها به عنوان عاملی دیگر، ‌كه عامل ٢٥درصد آلودگی هوا در تهران‌اند، می‌تواند یك چهارم از هوای پاك از دست رفته را به مردم شهر بازگرداند. افزودن فیلتر دوده به اتوبوس‌ها و ماشین‌آلات سنگین از دیگر عواملی است كه در صورت راه‌اندازی، می‌تواند سهم بزرگی در كاستن ذرات معلق كمتر از دوونیم میكرون داشته باشد، ذراتی كه در اثر سوختن ناقص در خودرو و گوگرد بالای موجود در سوخت دیزل ایجاد می‌شود.
صنایع آلاینده از دیگر مشكلات هواست، ‌صنایعی كه با وجود الزام به استقرار آنها در خارج از شهر آن هم به شعاع ١٢٠ كیلومتری، ‌انواع دیگری از آن قابل مشاهده در بطن شهرهاست. سوخت غیراستاندارد موتورخانه‌های خانه‌ها، ‌سیستم گرمایشی و سرمایشی غیراستاندارد، ‌ساختمان‌سازی‌های پیاپی و فعالیت‌های عمرانی كوچك و بزرگ، ‌همه می‌توانند در میان آلاینده‌ها جای گیرند.

‌اصفهان در آستانه اضطرار

در این میان اصفهان به عنوان شهری كه گاهی رتبه اول آلودگی در كشور را از آن خود می‌كند و از رقیبان جدی اهواز به شمار می‌رود، از هوای آلوده‌تری نسبت به تهران برخوردار است. میانگین شاخص آلودگی هوای اصفهان در روز گذشته، به ١٩٥ رسیده است، ‌و این یعنی اضطرار محض. آلوده‌ترین نقطه شهر اصفهان، ‌میدان احمدآباد است با شاخص ٢٠٩. مدیر روابط عمومی اداره محیط زیست اصفهان در این خصوص گفت: «شكی نیست كه اصفهان شهری صنعتی است، اگر صنعت را فقط در تولیدات صنعتی كه در شعاع ٥٠ كیلومتری شهر تولید می‌شود، نبینیم، می‌شود گفت حمل و نقل هم در این شهر مزید بر علت است، ‌سیستم گرمایشی مردم هم به دور از استاندارد است، ‌خودروهای در حال تردد در شهر هم دور از استاندارد است، كمی اوضاع سوخت را خوب كرده‌ایم، ‌اما وضعیت خودرو همان است كه بوده، در این زمینه مماشات كردیم و كوتاه آمدیم، ‌نتیجه شد اینكه خودروی غیراستاندارد در خیابان‌های شهر تردد می‌كند و آلاینده به شمار می‌رود. مگر تعداد خودروهای ما بیشتر از پایتخت‌های اروپایی است كه آلودگی مان اینقدر بیشتر از این شهرهاست؟»
قادریان به وضعیت قرارگیری اصفهان اشاره كرد و گفت: «این شهر جلگه‌یی است محصور شده در میان كوه‌های اطراف. در زمینی كم‌ارتفاع واقع شده كه پالایش هوا آنهم در زمستان صورت نمی‌گیرد، ‌وارونگی دما را به طور طبیعی داریم و وقتی با پایداری هوا توامان می‌شود، آلاینده‌هایی كه به جو می‌فرستیم پایین می‌آید.»
اصفهان با پلمب نیروگاه‌های مازوت سوز، ‌پیشرفت ١٨ درصدی در كاهش آلودگی هوا داشته، ‌نیروگاه‌هایی كه بیش از ٥٠ درصد مازوت كشور را مصرف می‌كردند از تیرماه پلمب شدند و تاثیری بجا در آلودگی شهر به جا گذاشتند.

ریزگردها بلای جان اهواز و اراك

اما اراك و اهواز هم از دیگر شهرهایی‌اند كه ید طولایی در ایجاد آلودگی دارند، اهواز با ریزگردهای عربی و اراك با صنایع آلاینده و خشكی تالاب میقان، ‌ریزگردها را هم به خود می‌بیند و در زمره شهرهای ناپاك جا می‌گیرد. بر اساس بررسی‌هایی كه در اراك انجام شده است، هوای این شهر ٢٠٠ نوع آلاینده در خود جا داده است و به حلق مردم می‌فرستد. صنایع گوناگون ایجاد شده در این شهر كه از سال ١٣٥٠ با هدف تمركز زدایی صنایع از تهران، ‌اراك را در زمره صنعتی‌ها قرار داد، صنایعی چون آلومینیوم‌سازی را در خود جا داده است كه باعث شد قسمت زیادی از مزارع و زمین‌های بایر به كارخانه تبدیل شوند. رشد روز افزون صنایع در این شهر، ‌باعث شد اراك را به یكی از هشت شهر آلوده كشور تبدیل كند و بیماری‌های تنفسی و انواع سرطان‌ها را روانه خانه‌های مردم كند. به عقیده مردم، آلومینیوم‌سازی اراك آلاینده‌ترین صنعت استان است و به گفته مسوولان، نیروگاه تولید برق شازند یكی دیگر از آلاینده‌های اصلی هوای اراك محسوب می‌شود. آلودگی هوای اراك با غلظت ٥٢٥ میكروگرم در مترمكعب، پنج برابر حد مجاز است كه تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان محسوب می‌شود.
كارشناسان معتقدند معضل آلودگی هوا در كلانشهر اراك به دلیل ویژگی‌های اقلیمی از جمله احاطه شدن توسط ارتفاعات از سه جانب، همجواری با تالاب كویری میقان كه منشا تولید ریزگردها و گرد و غبار در تابستان و تولید مه و دود در زمستان است و همچنین به علت سكون هوا، نامساعد بودن جریانات جوی و عوامل تشدید‌كننده وارونگی در زمستان در سال‌های اخیر تشدید شده است.
اراك در چند سال گذشته كه درگیر آلایندگی هوا بود به علت نرسیدن جمعیت استان به میانگین قانونی استفاده از اعتبارات شهرهای آلوده، همواره مورد مظلومیت قرار گرفت و نتوانست از اعتبارات این بخش استفاده كند و اكنون چشم به راه همت مسوولان و برنامه‌ریزی درست آنان است. اهواز، ‌كه زمانی لقب آلوده‌ترین شهر دنیا را از آن خود كرده بود، منابع مختلف آلودگی را داراست، ‌منابعی چون همجواری با كشور عراق و تاثیرپذیری از بیابان‌ها و انهار خشك شده این كشور و بادهای پیاپی كه باعث بلندشدن ریزگردها و فراگرفتن اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان می‌شود. باران هم كه می‌بارد مردم راهی بیمارستان‌ها و كلینیك‌های درمانی می‌شوند. مشكلات تنفسی و قلبی در اهواز بیداد می‌كند، ‌اما اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست با همكاری وزارت امور خارجه برای برطرف كردن مشكلات ریزگردی، ‌راه به جایی نبرد و همچنان بعضی روزها، ‌آسمان شهر قرمز است و مردم جز با ماسك در خیابان ظاهر نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha