مادربزرگ ها و مادرها همیشه به بچه ها توصیه می کنند که انواع سبزی ها را مصرف کنند. تأکید آنها روی برخی از سبزی ها از جمله اسفناج، کلم بروکلی و... بیشتر است اما محققان می گویند برخی از سبزی ها مانند کرفس و قارچ که به آن ها اهمیت زیادی نمی دهیم سرشار از مواد مغذی است. البته ترکیب شیمیایی در این مواد غذایی طبیعی به قدری قوی است که می تواند با داروهای تجویز شده تداخل ایجاد کند. بنابراین در صورت مصرف دارو قبل از مصرف گیاهان از پزشک مشورت بگیرید.

سبزی‌های فوق‌العاده‌ای که دست کم گرفته می‌شود

سلامت نیوز: مادربزرگ ها و مادرها همیشه به بچه ها توصیه می کنند که انواع سبزی ها را مصرف کنند. تأکید آنها روی برخی از سبزی ها از جمله اسفناج، کلم بروکلی و... بیشتر است اما محققان می گویند برخی از سبزی ها مانند کرفس و قارچ که به آن ها اهمیت زیادی نمی دهیم سرشار از مواد مغذی است. البته ترکیب شیمیایی در این مواد غذایی طبیعی به قدری قوی است که می تواند با داروهای تجویز شده تداخل ایجاد کند. بنابراین در صورت مصرف دارو قبل از مصرف گیاهان از پزشک مشورت بگیرید.


کــــــرفس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،نتایج بررسی ها نشان می دهد که کرفس سرشار از خواص است. این سبزی به علت داشتن میزان کم کالری طرفداران زیادی دارد و افرادی که قصد دارند رژیم بگیرند، از آن استفاده می کنند اما علاوه بر کم کالری بودن، این گیاه حاوی «فیتالیتس» است که به عنوان ادرار آور طبیعی عمل می کند. «فیتالیتس» می تواند از سیستم گردش خون حمایت کند و فشارخون بالا را کاهش دهد. کرفس حاوی «فرومونز» است که نوعی ماده شیمیایی خوشبو تولید می کند که هنگام جویدن ساقه کرفس رها می شود و برای خانم ها خوشایند است.
قارچ

قارچ، سیستم دفاعی بدن را بهبود می دهد و خطر بروز سرطان کولون، معده و پروستات را کاهش می دهد. در بررسی ها مشخص شد مصرف قارچ خطر بروز سرطان سینه را تا ۶۴ درصد کاهش می دهد.

قارچ حاوی ویتامین D و زنجیره های بلند پلی ساکارید است که می تواند به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرماخوردگی کمک کند. برای اینکه مواد مغذی بیشتری از قارچ جذب بدن شود، آن را پخته مصرف کنید.

هویج

بتاکاروتن موجود در هویج که باعث نارنجی رنگ بودن آن می شود، در بدن به ویتامین A تبدیل می شود که در پیشگیری از ماکولار دژنراسیون (تباهی لکه زرد) و آب مروارید موثر است.علاوه بر آن با تقویت قدرت بینایی، رانندگی هنگام شب را آسان تر می کند. اما آنچه بسیاری از افراد نمی دانند، این است که هویج حاوی ترکیب ضدعفونی کننده است و همچنین می تواند مانع از بروز عفونت شود و در نتیجه روند التیام زخم را تسریع می کند. هویج را خام رنده کنید، بپزید و به شکل پوره دربیاورید .
پیاز

برش زدن پیاز باعث سوزش چشم می شود. این ترکیب که باعث جاری شدن اشک می شود، «تیوسولفینات» است و از بروز سکته پیشگیری می کند. این ماده به عنوان رقیق کننده طبیعی خون عمل می کند و مانع از لخته شدن خون می شود. علاوه بر آن کوئرستین موجود در پیاز، رگ های خون را شل و گشاد می کند و این امر هم مانع از بروز سکته می شود. پیاز سرشار از ویتامین C است، حاوی کلسیم، آهن، فولیک اسید و فیبر غذایی است. پیاز باکتری «اچ پیلوری» را از بین می برد اما نمی تواند زخم معده را درمان کند.

فلفل دلمه ای

یکی از مفیدترین سبزی ها محسوب می شود. هر یک عدد فلفل دلمه ای، ۲ برابر نیاز روزانه ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

منبع عالی ویتامین B6 است که به بدن در تنظیم متابولیزم کمک می کند و باعث می شود سلول ها در مغز با همدیگر ارتباط برقرار کنند.

فلفل دلمه ای حاوی مواد معدنی از جمله پتاسیم، روی و منگنز است. میزان زیاد املاح از جمله منگنز در آن مانع از بروز پوکی استخوان می شود.

سیر

خاصیت ضدباکتریایی و ضد ویروسی دارد. با از بین بردن باکتری سالمونلا و ای کولای در برخی موارد مانع از مسمومیت غذایی می شود. کاهش دهنده فشارخون و کلسترول است. از قلب محافظت می کند، سیستم دفاعی بدن را تقویت و میزان قند خون را تنظیم می کند اما نکته مهم دیگر این است که مصرف سیر از بروز سرطان سینه، کولون و سرطان های دیگر پیشگیری می کند و سلول های ایجاد کننده سرطان پروستات را از بین می برد. متخصصان مصرف سیر را به مردان بالای ۶۰ سال که مشکل پروستات دارند، توصیه می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha