دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 133856

درد ناشی از یک سردرد واقعا بد می‌تواند باعث متوقف کردن فعالیت‌های روزانه شما شود. خوشبختانه برخی غذا‌ها دارای اثری تسکین‌دهنده هستند که می‌توانید آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

7 ماده غذایی موثر در کاهش سردرد

سلامت نیوز: درد ناشی از یک سردرد واقعا بد می‌تواند باعث متوقف کردن فعالیت‌های روزانه شما شود. خوشبختانه برخی غذا‌ها دارای اثری تسکین‌دهنده هستند که می‌توانید آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.


شیر کم‌چرب: به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، کم‌آبی یکی از بزرگ‌ترین عوامل شروع سردرد است. بنابراین پرهیز از مصرف الکل و غذاهای دارای میزان سدیم بالا کلیدی جهت حفظ آب بدن و جلوگیری از سردرد است. شیر نه تنها یک مایع جبران کننده آب بدن است، بلکه سرشار از مواد‌معدنی حیاتی نظیر پتاسیم و کلسیم است که اثرات سدیم بالای موجود در رژیم‌غذایی را جبران می‌کند. علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کم لبنیات با بروز بیشتر سر درد‌های میگرنی در هفته همراه است. همچنین رعایت توصیه به مصرف 3 وعده لبنیات در روز موجب بهبود فشار‌خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت و چاقی می‌شود.

ماهی چرب: غذاهای سرشار از ویتامین‌های گروه B نظیر ویتامین B6 و B12 و اسید فولیک ممکن در کاهش میزان سردرد‌ها کمک کنند به این دلیل افزودن ماهی آزاد (سالمون) و تن به رژیم غذایی برای غلبه بر سردرد عالی است. یک وعده 85گرمی ماهی آزاد به تنهایی واجد بیش از 5/2 برابر میزان توصیه شده ویتامین B12 برای مصرف روزانه است به این معنی که افزودن مقدار کمی ماهی سالمون دودی به وعده غذایی شما می‌تواند احساس بهتری در معده و سر شما ایجاد کند. ماهی چرب همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 با خاصیت ضد التهابی است. به این معنی که اضافه کردن آن به رژیم‌غذایی شما دارای اهمیتی مضاعف برای کمک به تسکین سردردها است.

طالبی: چون میوه‌ها غنی از آب و پتاسیم هستند، موجب متعادل شدن سردرد‌های ناشی از میزان بالای سدیم و از دست دادن آب بدن می‌شوند. طالبی همچنین به‌طور متوسط حاوی85میلی‌گرم منیزیوم یا حدود 66درصد میزان روزانه توصیه شده منیزیوم در رژیم غذایی شما است. همچنین برخی مطالعات نشان داده است که این میوه می‌تواند سطح انسولین را در بیماران غیر‌دیابتی پایدار کند و از آنجایی که میزان پایین قند‌خون یک عامل محرک عمده سردرد است، منیزیوم بیشتر دریافت ‌شده از طالبی می‌تواند به تنظیم قند‌خون شما کمک کند و هرگونه سردرد احتمالی را تسکین دهد.

لوبیا سفید: یک فنجان لوبیا حدود 25 درصد نیاز روزانه شما به منیزیوم را برطرف می‌کند و منیزیوم به علت نقش آن در انقباض ماهیچه‌ها خصوصا ماهیچه‌های رگ‌های خونی که مسبب سردرد هستند، به عنوان یک کمک کننده به تسکین سردرد عمل می‌کند. سایر مواد غذایی غنی از منیزیوم شامل موز، بادام، آووکادو، اسفناج و زردآلو هستند.

سیب زمینی: همانند طالبی، سیب‌زمینی نیز سرشار از پتاسیم است که در موارد مواجهه با کم‌آبی بدن به تسکین سردرد شما کمک می‌کند. یک سیب زمینی واجد 25 درصد نیاز روزانه توصیه شده پتاسیم برای شما است و به علاوه این غنی از ویتامین‌های A، C و B6 است. (اگر نشاسته را از رژیم غذایی خود کنار گذاشته‌اید، یک موز را که دارای422میلی‌گرم پتاسیم و غنی از ویتامین B6 است امتحان کنید).

گیلاس: خوردن هر نوع میوه‌ای چون آب بیشتری به بدن می‌رساند، می‌تواند به رفع سردرد کمک کند. با این وجود گیلاس‌ واجد ترکیباتی است که در خون به نیتریک اکساید تبدیل شود و این ماده شیمیایی می‌تواند در برابر سردرد اثر حفاظتی داشته باشد. انتخاب دیگر چغندر یا عصاره آن است.

آب: درست است که آب غذا شمرده نمی‌شود، اما حفظ آب بدن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از سردرد و تسکین آن انجام دهید. حذف وعده‌های غذایی نیز می‌تواند مشکلات زیادی برای شما به همراه داشته باشد. به‌خصوص اگر به افت قند‌خون حساس هستید، نباید بین وعده‌های غذایی‌تان بیش از سه تا چهار ساعت فاصله بیفتد.

منبع: Yahoo Health

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسنی ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    خیلی ممنون از مطالب ارزنده ای که ارایه میدهید.شاد وسلامت باشید.