بر اساس پژوهش های انجام شده ارتباط مستقیمی بین خشونت خانگی و ابتلا به بیماری‌های روانی در زنان متأهل تهرانی یافت شد و این میزان در افرادی که تحت خشونت خانگی قرار داشتند سه برابر بیش از افرادی است که تحت خشونت خانگی نبوده اند.

به گزارش سلامت نیوز بر اساس پژوهشی که توسط دکتر بتول احمدی، استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از همکاران انجام شده از یک هزار و 189 نفر نمونه زن متأهل 15 سال ساکن شهر تهران، پیامد های خشونت خانگی بر سلامت روان زنان شامل افسردگی، اضطراب، استرس و رفتار های خودکشی و آسیب به خود است.

هدف از این مطالعه مقطعی تعیین میزان فراوانی انواع خشونت خانگی و تأیید اثرات آن بر وضعیت بهداشت روان زنان متأهل تهرانی است که بر این اساس از میان یک هزار و 189 نفر زن متأهل مورد بررسی، 7/35 درصد تحت انواع خشونت خانگی قرار داشتند که به تفکیک 30 درصد تحت خشونت جسمی، 29 درصد خشونت روانی و 10 درصد تحت خشونت جنسی بوده اند.

بر اساس این پژوهش در بررسی وضعیت سلامت روان، 1/34 درصد نمونه‌ها مشکوک به اختلال روانی بوده اند و بررسی‌ها نشان می دهد برخی عوامل موثر در ارتکاب خشونت علیه زنان نشانگر وجود ارتباط معنی دار آماری بین اعتیاد همسر، وضعیت اقتصادی پائین و تعداد بیشتر فرزندان در خانواده می باشد.

نتایج این پژوهش حاکی است خشونت به عنوان شاخص سلامت زنان بسیار پراهمیت است و برای رفع و یا تقلیل این مشکل افزایش آگاهی و هوشیاری ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در غربالگری قربانیان و انجام اقدامات حمایتی و اطلاع رسانی عمومی می تواند در کاهش آسیب های جسمی و روانی در زنان تحت خشونت مؤثر باشد.

گفتنی است، طبق مطالعات بانک جهانی، مشکلات بهداشت روان یکی از بزرگترین دلایل سال های از دست رفته زندگی بوده و علت 5/10 درصد از ناتوانی ها است که این رقم با میزان ابتلاء به بیماری هایی نظیر سرطان، بیماری های قلبی عروقی- مغزی قابل مقایسه می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha