از مهر سال 89 یک شاخص جدید به آلودگی‌هایمان اضافه کردیم و آن هم شاخص PM2.5است که قبلاً اصلاًاندازه‌گیری نمی‌شد.این PM2/5 که از این سال‌ها اضافه شد، باعث شد که سال‌های اخیر آلودگی ما یک مقدار زیادتر نشان بدهد.یعنی این نشانه‌ی بدتر شدن وضعیت هوا نبوده، یک شاخصی اضافه شده که تا به حال به آن توجه نمی‌شده است. اگر PM2/5را اندازه نمی‌گرفتیم؛ در سال 92 یک روز ناسالم نداشتیم.

دکتر حجت :بهترین کسی که می تواند سازمان حفاظت از محیط زیست را اداره کند ابتکار است

سلامت نیوز:از مهر سال 89 یک شاخص جدید به آلودگی‌هایمان اضافه کردیم و آن هم شاخص PM2.5است که قبلاً اصلاًاندازه‌گیری نمی‌شد.این PM2/5 که از این سال‌ها اضافه شد، باعث شد که سال‌های اخیر آلودگی ما یک مقدار زیادتر نشان بدهد.یعنی این نشانه‌ی بدتر شدن وضعیت هوا نبوده، یک شاخصی اضافه شده که تا به حال به آن توجه نمی‌شده است. اگر PM2/5را اندازه نمی‌گرفتیم؛ در سال 92 یک روز ناسالم نداشتیم.

 

دکتر حجت معاون اسبق معصومه ابتکار در دوران اصلاحات در مصاحبه ای با مجله سوره گفته بود آلودگی های گازی نسبت به ده سال گذشته به دلیل اقداماتی نظیر استاندارد یورو2 خودروها ، حذف خودروهای کاربراتوری و انژکتوری شدن تمامی خودروهای داخلی و وارداتی در سال های 80 تا 84، کاهش پیدا کرده است.


به گزارش سلامت نیوز، وی همچنین به حساسیت بیش از حد مردم نسبت به آلودگی هوا اشاره کرد و گفت:«بسیاری اوقات در تهران می‌بینیم که میدان دید کم شده است؛ عده‌ای بلافاصله بدون هیچ آگاهی‌ای‌ می‌گویند این آلودگی هواست؛ در صورتی که کاهش میدان دید، الزاماً آلودگی هوا نیست».


دکتر حجت در ادامه مصاحبه خود از ذرات معلق بخصوص ذرات معلق کوچک‌تر از دو و نیم PM2.5 به عنوان مشکل کنونی آلودگی هوای تهران یاد کرده و در پاسخ به اینکه چرا شاخص کل آلودگی هوای تهران کاهش پیدا نکرده است؟ گفت:« از مهر سال 89 یک شاخص جدید به آلودگی‌هایمان اضافه کردیم و آن هم شاخص PM2.5است که قبلاً اصلاًاندازه‌گیری نمی‌شد.این PM2/5 که از این سال‌ها اضافه شد، باعث شد که سال‌های اخیر آلودگی ما یک مقدار زیادتر نشان بدهد. واقعیت این است که PM2/5برای سلامت انسان خطرناک است. منشأ PM2/5ها غیر از منشأ طبیعی، دیزل است؛ گرچه بنزینی‌ها هم می‌توانند چنین چیزی را تولید کنند.

یعنی این نشانه‌ی بدتر شدن وضعیت هوا نبوده، یک شاخصی اضافه شده که تا به حال به آن توجه نمی‌شده است. اگر PM2/5را اندازه نمی‌گرفتیم؛ در سال 92 یک روز ناسالم نداشتیم. در شاخص کیفیت هوا میانگین نمی‌گیرند، بلکه معیار، وضعیت بدترین شاخص است. نگاه می‌کنند که کدام شاخص از همه بیش‌تر است، آن را در نظر می‌گیرند.»


این جمله دکتر حجت کافی بود تا رسانه هایی که مدافعین اصلی بنزین پتروشیمی هستند از این فرصت نهایت استفاده را برده و با زیرپا گذاشتن اخلاق حرفه ای خبرنگاری، تیتری جنجالی برای این مصاحبه انتخاب کرده و آنچه که خلاف واقعیت است را به خواننده مطلب القاء کند. در حالی که دکتر حجت در این مطلب راجع به بنزن که مشکل اصلی بنزین های پتروشیمی است به صراحت اعلام کرده بود که اطلاعاتی در این زمینه ندارد.


این رسانه در تحلیلی کوتاه که مشخص نیست با کدام منطق علمی و کارشناسی سازگار است نوشت: «حجت تاکید کرد: از سال ۸۹ یک شاخصی اضافه شده که تا به حال به آن توجه نمی‌شده است؛ اگر PM2.5 را اندازه نمی‌گرفتیم؛ در سال 92 یک روز ناسالم نداشتیم."یکی از مهم ترین استدلال‌های معصومه ابتکار رئیس فعلی سازمان محیط زیست که یوسف حجت معاونت وی را در دوران اصلاحات بر عهده داشت، برای اثبات تاثیر بنزین پتروشیمی بر آلودگی هوا، افزایش تعداد روزهایی است که از سال ۸۹ به عنوان روز آلوده در تهران اعلام شده است.»


این رسانه در حالی همچنان از بنزین های پتروشیمی دفاع می کند که نتایج آزمایش بر روی نمونه های بنزین های پتروشیمی در آزمایشگاهی در آلمان نشان از غیراستاندارد بودن این بنزین دارد.بر اساس نمونه‌های مستقیم برداشت شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران و آنالیزهای انجام شده در آلمان میزان آروماتیک‌ها در بنزین پتروشیمی 6.48 درصد گزارش شده است.

به استناد نمونه ‌برداری انجام شده در مرکز آزمایشگاهی سازمان محیط زیست نیز نتایج بدست آمده حاکی از بالا بودن میزان آروماتیک‌ها به مقدار 63.72 و میزان بنزن 6.98 در صد بوده است. ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین شامل بنزن، تولوئن و زایلین است که این ترکیبات همان مواد سرطان‌زای موجود در بنزین محسوب می‌شود که بسیار خطرناکند. براساس استاندارد یورو ۴ میزان آن‌ها در بنزین باید زیر یک ‌درصد باشد که بر مبنای آزمایش‌ها در بنزین‌های تولید داخل بین دو تا سه‌درصد است.


متاسفانه سیاسی کردن برخی حوزه هایی که ارتباطی با سیاست ندارند از جمله شگردهای مخالفان این دولت است تا با گیردادن به آب و هوا و بنزین وارداتی و ... بخواهند مدیران دولت تدبیر و امید را زیرسئوال ببرند. رسالت یک رسانه از کاه ، کوه ساختن نیست بلکه شفاف سازی و پیگیری مطالبات و حقوق مردم است؛چیزی که در دولت قبل، برخی رسانه ها با دم فروبستن ، از این رسالت خود شانه خالی کردند اما اکنون دلواپس سلامت مردم شده اند.


تلاش برای تولید ملی و کاهش وابستگی به خارج افتخاری است که هر دولتی در پی دست یافتن به آن است اما تولید بنزین های پتروشیمی که از همان ابتدا صدای اعتراض بسیاری از کارشناسان را بلند کرد و نسبت به خطرات آن برای سلامت مردم بخصوص کودکان و زنان باردار هشدار داده بودند؛ چیزی نبود که صرفا برای کسب این افتخار بتوان خطر کرد.


خلاصه کلام اینکه با خواندن مصاحبه و تیتری که با اصل مطلب فاصله داشت به سراغ معاون اسبق دکتر ابتکار رفتیم تا اصل ماجرا را از وی جویا شویم و از طرفی از وی بخواهیم به عنوان یک استاد راهکاری برای کاهش ذرات 2.5 میکرون که عامل مهمی در آلودگی هوای تهران است؛ارائه دهد.


دکتر یوسف حجت با انتقاد از جوسازی و برداشت غلط از مصاحبه ای که وی با مجله سوره داشته است؛گفت:« متاسفانه برخی از افراد در مورد برخی از مسائل اظهارنظرهایی می کنند در حالی که دارای تخصصی نیستند. این افراد اگر اخلاق رسانه ای داشته باشند باید عذرخواهی کنند چراکه از قول من چیزی گفته اند که اصلا منظور من نبوده است. من در این مصاحبه از کسی انتقاد نکرده ام و اعتقادم بر این است که بهترین کسی که می تواند سازمان حفاظت از محیط زیست را اداره کند دکتر ابتکار است در حالی که تیتر می زنند "معاون اسبق ابتکار علیه ابتکار!"».


وی در ادامه به خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« در همان مصاحبه راجع به آلودگی های ناشی از بنزن و بنزین پتروشیمی سئوال جداگانه ای شده بود که به صراحت اعلام کردم در این زمینه شخصا اطلاعاتی ندارم و اظهارنظری نکرده بودم.نمی دانم چطور توانسته اند این موضوعات را به هم ربط بدهند».


دکتر حجت در پاسخ به اینکه چه کنیم شاخص ذرات معلق کوچک‌تر از دو و نیم PM2.5 که دو منشا طبیعی و دیزل دارد کاهش پیدا کند؛گفت:« نمی توان این شاخص را به کلی حذف کرد چون منشاء عمده آن طبیعی است. البته شاید خودروها درصدی در آن نقش داشته باشند. اخیرا در مقاله ای اعلام شده بود که نقش خودروها بخصوص خودروهای دیزل در این آلایندگی حداکثر 10 درصد است».


وی افزود:« در حال حاضر در تهران خودروهای دیزلی قدیمی داریم که آلایندگی شان بسیار زیاد است و لازم است این خودروها را از چرخه حمل و نقل حذف کنیم. البته به دلیل تردد آنها در شب شاید کمتر حساسیتی بر روی انها وجود دارد».


 دکتر حجت در ادامه با انتقاد از استفاده گسترده از اتوبوس های دیزلی در خطوط BRT گفت:« با اینکه زمانی شماره گذاری اتوبوس های دیزلی در تهران ممنوع شده بود متاسفانه این مصوبه را عوض کرده اند و همه BRT ها دیزلی است و اتوبوس های جدید نیز عمدتا دیزلی است در صورتی که این اتوبوس ها براحتی می توانست برقی باشد چون در یک مسیر مشخص حرکت می کند».


وی در ادامه به تردد کامیون ها و کامیونت ها در سطح شهر اشاره کرده و گفت:«این خودروها خیلی آلوده کننده هستند از طرفی ناوگان اتوبوسرانی بخصوص مینی بوس هایی که به ادارات ، دانشگاه ها و مراکز نظامی سرویس می دهند به شدت آلاینده هستند اگر بتوانیم این ها را ساماندهی کنیم تا حدودی می توانیم شاخص ذرات معلق کوچک‌تر از دو و نیم PM2.5 را کاهش دهیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha