پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 134215

فصل زمستان زیبایی های خودش را دارد، اما همین سوز و سرما کاری می کند تا مغز استخوان بلرزیم. بهترین کار این است که گرمای بدنتان را حفظ کرده و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید تا با اولین باد سرد دماغتان چکه نکند، گلودرد نگیرید و خلاصه اینکه سرما نخورید.

با این 14 راه بر سرما غلبه کنید

سلامت نیوز: فصل زمستان زیبایی های خودش را دارد، اما همین سوز و سرما کاری می کند تا مغز استخوان بلرزیم. بهترین کار این است که گرمای بدنتان را حفظ کرده و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید تا با اولین باد سرد دماغتان چکه نکند، گلودرد نگیرید و خلاصه اینکه سرما نخورید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، ما در این مطلب چند توصیه داریم تا با سرمای زمستان مقابله کنید و از سرماخوردگی در امان بمانید. لطفا با ما همراه باشید.

1- دست هایتان را در جیب هایتان نگذارید

زمانی که هوا سرد می شود، همه ما ناخودآگاه دست هایمان را در جیب هایمان می گذاریم و کمی قوز می کنیم و با سرعت راه می رویم. اما متخصصان توصیه می کنند که دست ها را آزاد بگذارید، پشت تان را صاف کنید و با حفظ تعادل بدن قدم بردارید.

 
زمانی که دست هایتان را در راستای بدن نگه می دارید و راه می روید عضلات وارد عمل می شوند و جریان خون در دست ها به راحتی گردش پیدا می کند. برای همین هم دمای بدن کنترل می شود و کمتر احساس سرما می کنید.

 
2- منزل تان را به سونا تبدیل نکنید

سرماخوردگی بیشتر از اینکه در اثر خود سرما باشد، به دلیل گرم و سرد شدن بدن رخ می دهد.

وقتی از منزلی که مانند سونا گرمش کرده اید خارج می شوید، یک تغییر اساسی در رگ های خونی تان ایجاد می شود و امکان دارد همین موضوع ساده باعث ایجاد پدیده رینود شود.

رینود عارضه ای است که در آن انگشتان دست و پا هنگام قرار گرفتن در معرض هوای سرد، سفیدرنگ و کبود و دردناک می شوند. در واقع خروج از یک محیط گرم و وارد شدن به یک محیط سرد باعث می شود که مویرگ ها تنگ شوند. در این صورت خونرسانی به اندام های بدن کم می شود.

برای پیشگیری از این قبیل مشکلات، منزلتان را خیلی گرم نکنید. بهترین دما برای داخل منزل بین 18 تا 20 درجه ی سانتی گراد است.

 3- نوشیدنی های بدون کافئین را دریابید

کافئین موجود در قهوه باعث از بین رفتن گرمای بدن می شود.

باید بدانید که کافئین گیرنده های داخل رگ های خونی را مسدود می کند و اجازه نمی دهد که رگ های خونی دوباره منقبض شوند. برای همین هم رگ ها گشاد می مانند و همین مسئله باعث می شود که شما خیلی زود گرمای بدنتان را از دست بدهید. برای همین زمانی که در هوای آزاد هستید و قهوه می نوشید، زودتر احساس سرما می کنید.

توصیه می کنیم به جای مصرف زیاد قهوه و کلا نوشیدنی های حاوی کافئین از نوشیدنی های بدون کافئین و یا دمنوش های گیاهی استفاده کنید.

 4- پروتئین میل کنید

زمانی که پروتئین مصرف می کنید، دمای بدن سریع تر از زمانی که کربوهیدارت یا چربی مصرف می کنید بالا می رود. می پرسید چرا؟ به خاطر اینکه بدن برای جذب پروتئین ها باید سخت کار کند. برای همین هم انرژی بیشتری استفاده می کند و همین مسئله گرمای بیشتری تولید می کند و باعث می شود بدن گرم تر بماند.

صبحانه سرشار از پروتئین میل کنید. می توانید به جای شیر معمولی از شیرسویا استفاده کنید که سرشار از پروتئین است. فراموش نکنید که به برنامه غذایی روزانه تان، آجیل و ماست را نیز اضافه کنید. برای وعده های غذایی دیگر مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، غلات کامل و غیره میل کنید.

 5- کلاه بگذارید و از بینی نفس بکشید

باید بدانید که بدن 30 درصد از سرمای خود را از طریق سر از دست می دهد. برای همین بهتر است کلاه بگذارید. حتما از کلاه هایی استفاده کنید که گوش هایتان را هم می پوشانند.

مد را فراموش کنید و لباس های گرم و مناسب فصل بپوشید تا بدنتان کاملا گرم بماند.

حواستان باشد از راه بینی نفس بکشید نه از راه دهان. واقعیت این است که سینوس ها قبل از اینکه هوا را راهی ریه ها کنند آن را را فیلتر و گرم می کنند. برای همین در موقع بازدم احساس گرما می کنیم.اما دهان چنین عملی را انجام نمی دهد و هوای سرد مستقیما وارد ریه ها می شود.

 6- پاهایتان را ورزش دهید

هیچ چیز دلچسب تر از این نیست که در سرمای صبحگاهی، لحاف را روی سرتان بکشید و غلتی بزنید. اصلا ترک کردن لحاف و تشک در سرمای زمستان کار سختی است. اما می توان با انجام ورزش های ساده ای در رختخواب، بدن را گرم و آماده شروع کار کنید.

برای این کار از انگشت پاهایتان شروع کنید. انگشت ها را بیست مرتبه بالا و پایین کنید.

سپس با قوزک پاهایتان حرکت دورانی بزنید. ده مرتبه در هر جهت این کار را تکرار کنید.

سپس ساق و ران پاهایتان را منقبض و شل کنید. ده مرتبه نیز این کار را تکرار کنید.

این کارهای ساده، هم جریان خون را سریع تر کرده و بدنتان را گرم تر می کند و هم اینکه باعث می شود خواب، حسابی از سرتان بپرد.

 7- کرم مرطوب کننده را فراموش نکنید

اگر از اگزما رنج می برید و یا اینکه پوستتان خشک است، با شروع فصل سرما باید کرم مرطوب کننده بیشتری بزنید.

خیلی از آقایان تصور می کنند که کرم زدن یک کار زنانه است. اما باید بدانید سرما زن و مرد نمی شناسد و پوست را خشک و بی آب می کند.

پوست های حساس و خشک گرمای بیشتری هم از دست می دهند، به خاطر اینکه گرما خون را به سطح پوست هدایت می کند. کرم مرطوب کننده بزنید و اجازه ندهید پوستتان خشک شود.

8- جوراب ها را قبل از پوشیدن گرم کنید

معمولا پاها خیلی دیر گرم می شوند و خیلی هم زود یخ می کنند، چون زمانی که هوا سرد است، بدن جریان خون را در اندام های انتهایی کاهش می دهد تا خون بیشتری به ارگان های حیاتی برسد.

پاهای ما مانند فلاکس چای عمل می کنند، یعنی اگر از همان اول سرد باشند، سرد باقی می مانند. اما اگر اول گرم باشند، شانس بیشتری دارید که گرم تر بمانند.

توصیه می کنیم قبل از پوشیدن جوراب ها، آنها را روی شوفاژ گرم کنید. کفش هایتان را جایی نگذارید که خیلی سرد باشند. اگر برایتان امکان دارد کفش هایتان را هم قبل از پوشیدن گرم کنید تا پاهایتان گرم بماند و یا کفش های مخصوص فصل سرما را که جنس مواد داخل آنها گرم است، بپوشید.

 9- راکینگ چیر هم شما را گرم می کند

نشستن روی راکینگ چیر (صندلی هایی که حرکت گهواره ای دارند) برای خیلی ها دلچسب است و برای بعضی ها آزاردهنده. اما همین تاب خوردن در حالی که یک جا نشسته اید باعث کنترل انرژی بدن نیز می شود.

زمانی که بدن بی حرکت می ماند، دمای آن افت می کند و عضلات شروع به لرزیدن می کنند، یعنی اینکه ناخودآگاه منقبض و سپس شل می شوند تا اینکه بدن را گرم نگه دارند. این عکس العمل طبیعی بدن زمانی رخ می دهد که دمای آن از 37 درجه پایین تر می آید.

زمانی که روی این صندلی ها می نشینید و خودتان را تاب می دهید، عضلات بازوها و پاهایتان حرکت می کنند، جریان خون را به گردش در می آورند و گرمای بیشتری تولید می کنند.
 
10- خواب زمستانی ممنوع!

با دوستان و اعضای خانواده خود بیرون بروید و این روزهای سرد را در کنار آنها دلگرم باشید. بیرون رفتن با دوستان شما را گرم تر می کند.

این را ما نمی گوییم. نتایج بررسی های محققان دانشگاه تورنتو نشان می دهد افرادی که تنها هستند و از جمع کناره گیری می کنند، بیشتر از افرادی که با مردم هستند احساس سرما می کنند.

به عقیده محققان زمانی که ما با دوستان و اعضای خانواده هستیم، حواسمان پرت میشود و کمتر متوجه دمای محیط می شویم.

نتایج پژوهش های محققان آمریکایی نشان می دهد که در جمع دوستان بودن و مرور خاطرات خوب باعث می شود که بدنتان گرم شود.

به عقیده این محققان نوستالژی خاطرات و اتفاقات خوب زندگی باعث ایجاد آرامش جسمی می شود و مقاومت بدن در برابر سرما را بالا می برد.

 11- خوب بخوابید

افراد بزرگسال به هفت تا هشت ساعت خواب با کیفیت در شب نیاز دارد. در مدتی که خواب هستید بدن استراحت می کند و قدرت دوباره ای برای گذراندن یک روز کامل را کسب می کند.

خستگی و کم خوابی، بدن ما را ضعیف می کند و سیستم ایمنی بدن نمی تواند به راحتی از پس میکروب ها و ویروس ها بربیاید. اگر نمی توانید خوب بخوابید توصیه می کنیم در طول روز فعال تر باشید.

اتاق خوابتان باید تاریک و آرام باشد. لطفا موبایل را موقع خوابیدن خاموش کنید و لپ تاپ، کامپیوتر، تلویزیون و غیره را از اتاق خوابتان بیرون کنید.

 12- باک ویتامین تان را پر کنید

برای اینکه سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود، باید باک ویتامین بدنتان را پر کنید. ویتامین C ، ویتامین های گروه B و همچنین ویتامین E را دریابید که کمک زیادی به سیستم ایمنی بدن می کنند.

مواد غذایی سرشار از این ویتامین ها را در الویت برنامه غذایی تان قرار دهید و اگر لازم بود با توصیه پزشک، از مکمل استفاده کنید.

حواستان به ویتامین D بدنتان هم باشد. در فصل سرما، کمبود این ویتامین شایع تر است، به خاطر اینکه نور خورشید کمتر می شود. توصیه می کنیم هر روز به مدت 15 دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب باشید.

مواد غذایی حاوی ویتامین د یعنی ماهی های چرب، تخم مرغ، قارچ و غیره را دریابید.

گیاهی به نام اکیناسه یا همان سرخارگل خودمان وجود دارد که از سرماخوردگی و آنفلوانزا پیشگیری می کند. قرص های این گیاه در داروخانه ها موجود می باشد. می توانید برای پیشگیری از آنها هم استفاده کنید.
 
13- به میزان کافی آب بنوشید

همان توصیه همیشگی متخصصان را آویزه ی گوشتان کنید و روزانه یک تا یک و نیم لیتر آب بنوشید.
 

اگر می خواهید در برابر عفونت ها و میکروب ها عرض اندام کنید، لازم است که مایعات زیادی بنوشید تا سموم بدنتان دفع شود.

 
14- تغذیه سالم، شرط سلامتی

معمولا در فصل زمستان میل به غذاهای چرب و چیلی و مقوی بیشتر می شود. اما حواستان باشد در هر فصلی از سال، اصول تغذیه ی سالم را فراموش نکنید.

مصرف زیاد میوه و سبزیجات، مواد مغذی بدن تان را تامین می کند. در کنار این مواد غذایی سالم، لبنیات و پروتئین های کم چرب را نیز دریابید. از مصرف نوشیدنی های گازدار و الکلی بپرهیزید.

سیگار را ترک کنید و با در پیش گرفتن یک زندگی سالم، از زمستان امسال لذت کامل را ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha