رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: هر 10 ثانیه یك نفر در دنیا به علت بیماری دیابت می‌میرد و 2 نفر جدید به این بیماری مبتلا می‌شوند، در كشور ما 2 میلیون و 700 هزار نفر دیابت دارند و 2 میلیون و 900 هزار نفر نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری خاموش هستند.

به گزارش سلامت نیوز، محمد‌مهدی گویا امروز در یك نشست خبری كه به مناسبت هفته جهانی بیماری دیابت در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: 23 آبان روز جهانی دیابت است و 160 كشور دنیا در این روز و هفته دیابت كه از 18 تا 24 آبان است به اطلاع‌رسانی درباره این بیماری موذی، مزمن و آزار دهنده می‌پردازند.
وی ادامه داد: بیماری دیابت اگر به موقع كنترل و مهار نشود، عوارض خطرناك دیگری مانند كوری، قطع عضو، بروز بیماری قلبی و عروقی، بیماری‌های مغز و اعصاب و بیماری نارسایی كلیه را به وجود می‌آورد كه حتی اگر منجر به مرگ بیمار نشود، به شدت كیفیت زندگی انسان را كاهش می‌دهد.
وی گفت: سالانه 7 میلیون نفر به تعداد دیابتی‌های دنیا اضافه‌ و پیش‌بینی می‌شود، نسل آینده با حدود 380 میلیون نفر دیابتی رو‌به‌رو باشد كه80 درصد آن‌ها در كشورهای با درآمد پائین و متوسط هستند كه باید 80 درصد بار مالی بالای این بیماری را تحمل كنند.
گویا افزود: بیماری دیابت نوع 2 كه در سنین بالاتر فرد را مبتلا می‌كند، عمدتاً به رفتار و سبك زندگی انسان مرتبط است، این بیماری معمولاً در افرادی كه فشار خون بالا دارند، چاق هستند، سیگار می‌كشند، چربی خون بالا دارند یا در خانواده درجه یك یا دو آن‌ها فرد مبتلا به دیابت وجود دارد، بروز می‌كند.
وی ادامه داد: بررسی شیوع‌شناسی این بیماری كه امسال در گروه افراد بین 25 تا 64 سال در شهر و روستا با نمونه گیری از 5 هزار و 287 نفر انجام شد، نشان داد كه شیوع این بیماری در روستاها در این طیف سنی حدود 5/3 درصد است و شیوع كلی آن در این گروه سنی در كل كشور 7/8 درصد است.
وی گفت: بنابر این اطلاعات شیوع این بیماری در كشور اندكی افزایش یافته و اكنون حدود 2 میلیون و 700 هزار نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند و حدود 2 میلیون و 900 هزار نفر نیز با توجه به تست خون‌شان در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند و حتماً باید با ورزش، اصلاح تغذیه، پرهیز از سیگار كشیدن و كنترل مداوم قند خون جلوی ابتلا به این بیماری را بگیرند.
وی افزود: بسیاری از افرادی كه مبتلا به دیابت می‌شوند یا در معرض خطر این بیماری هستند، از وضعیت خود اطلاعی ندارند و معمولاً به صورت اتفاقی یا هنگامی كه عوارض آن مانند زخم پا، اختلال در بینایی، ناراحتی قلبی و عروقی یا كلیوی برای آن‌ها به وجود می‌آید، تحت درمان قرار می‌گیرند كه ممكن است دیر باشد و در این صورت بسیاری از این افراد امكان كار و تولید را از دست می‌دهند به همین علت عوارض اجتماعی این بیماری نیز قابل توجه است.

* غربالگری دیابت در كشور

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت اضافه كرد: برنامه وزارت بهداشت برای كنترل این بیماری غربالگری افراد در معرض خطر و شناسایی زودهنگام این افراد است، این برنامه از امسال در تمام روستاها اجرایی شد و همچنان ادامه دارد، برنامه غربالگری دیابت در شهرهای زیر 50 هزار نفر نیز آماده شده است كه اگر مسئولان ارشد وزارت بهداشت بودجه آن را تأمین كنند، از سال آینده در شهرهای زیر 50 هزار نفر اجرا می‌شود.
مهرداد حق ازلی، معاون بیماری‌های غیر‌واگیر مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: دیابت بعد از تصادفات مهم‌ترین عامل قطع عضو در كشور است، این بیماری به صورت انفجاری در كشور در حال افزایش است‌ البته این مسئله مختص كشور ما نیست در اكثر كشورها از جمله كشورهای عربی جنوب خلیج فارس نیز با رشد فزاینده این بیماری مواجهیم به طور كه مثلاً 25 درصد جمعیت كویت مبتلا به دیابت هستند.
وی ادامه داد: 50 تا 60 درصد بیماران دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند، این بیماری بار مالی بالایی نیز به كشورها تحمیل می‌كند، در آمریكا بیماری دیابت سالانه 132میلیارد دلار عوارض مالی این بیماری اعم از هزینه درمان و كنترل آن است در كشور ما نیز گر چه این بار مالی محاسبه نشده است اما قطعاً رقم بزرگی خواهد بود.
وی گفت:‌ بیمه بیماران دیابتی نیز هنوز متأسفانه اجرایی نشده ‌و این مسئله از جمله مشكلات این بیماران است، البته پوشش بیمه‌ای 100 درصد خدمات پیشگیری و درمان این بیماری در برنامه توسعه پنجم دیده شده است، تا‌كنون پوشش خدمات بیمه‌ای بیماری دیابت مانند بیماری‌های عادی است.
حق‌ازلی ادامه داد: درباره انسولین كه داروی اصلی مورد نیاز بیماران دیابتی و بسیار گران قیمت است، وزارت بهداشت به تولید این دارو یارانه می‌دهد به طوری كه قیمت آن در داروخانه حدود 40درصد كاهش می‌یابد، بعد از آن نیز بیمه‌ها حدود 80 درصد قیمت این دارو یارانه گرفته را می‌پردازند و بیماران فقط 20 درصد هزینه انسولین یارانه‌ای را می‌پردازند.
وی گفت: سازمان‌های بیمه‌گر علت كامل نبودن پوشش بیمه‌ای خدمات بیماری دیابت را كمبود منابع اعلام می‌كنند، مطمئناً خود این سازمان‌ها نیز با پوشش كامل خدمات این بیماری موافقند زیرا هزینه‌های بعدی این بیماری مانند عوارض كلیوی، چشمی، قلبی و عروقی و قطع عضو كه در تعهد بیمه‌هاست به مراتب برای سازمان‌های بیمه‌گر سنگین‌تر است.
محمد‌ابراهیم خمسه‌ای، رئیس انستیتو غدد درون ریز و متابولیسم ‌دانشگاه علوم پزشكی ایران نیز گفت: مراسم هفته دیابت از 18 تا 24 آبان در تهران و سراسر كشور با همكاری انجمن دیابت ایران،
وزارت بهداشت، شهرداری تهران، انجمن گابریك برگزار می‌شود از امروز تا 21 آبان در 4 فرهنگسرای تهران شامل فرهنگسرای ملل، دختران، نوجوان و اشراق، اطلاع‌رسانی عمومی درباره این بیماری همراه با تست رایگان قند خون انجام می‌شود، افرادی كه در این مراكز تست قند خون را برای مردم انجام می‌دهند حق ندارند به مردم اعلام بیماری كنند فقط اگر میزان قند خون بالا بود باید افراد را به آزمایشگاه‌ها یا بیمارستان‌های دانشگاهی ارجاع دهند.
اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران نیز گفت: مراسم اصلی روز جهانی دیابت، 23 آبان در تالار امام دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی انجام می‌شود، 23 و 24 آبان نیز نمایشگاهی به همین مناسب در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار می‌شود.
وی گفت: دایره آبی رنگ علامت بیماری دیابت و تلاش برای كنترل آن است، به همین علت شب 23 آبان برای متوجه كردن مردم نسبت به این بیماری، نور آبی رنگ در برج میلاد و برج آزادی و همچنین آب نماهای پارك ملت به نمایش درمی‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha