شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 134461

هم اکنون به ازای هر هزار تولد، ۲تا ۴کودک دچار فلج مغزی می شوند و سالانه ۷ تا ۱۰هزار بیمار داریم.

سلامت نیوز: هم اکنون به ازای هر هزار تولد، ۲تا ۴کودک دچار فلج مغزی می شوند و سالانه ۷ تا ۱۰هزار بیمار داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر آزیتا توسلی متخصص مغز و اعصاب کودکان، در این باره افزود: شیوع این بیماری در میان چند قلوها و نوزادان نارس، بیشتر است به طوری که میزان شیوع فلج مغزی در میان چند قلوها، ۷-۵ در هر هزار تولد زنده و در میان نوزادان نارس با وزن کمتر از 1500 گرم، شیوع بیماری بین 8 تا 10 کودک در هر هزار تولد است.

وی تاکید کرد: با تمام مراقبت های نظام بهداشت و درمان از کودکان و مادران، متاسفانه چون عمده علل بروز فلج مغزی، به دوران جنینی و قبل از تولد برمی گردد و قابل کنترل کامل نظام بهداشتی نیست، این بیماری رو به افزایش است.

علل قبل از تولد در ابتلای کودکان به فلج مغزی حتی در کشورهای توسعه یافته، شامل 70 درصد بیماران می شود که عفونت های داخل رحمی و نارسایی جفت، از جمله آن هاست.

وی افزود: در کشورهای درحال توسعه، عوامل حین تولد و موقع زایمان و مشکلات ماه های اول تولد نیز به آن ها اضافه می شود.

اختلالات شناختی، اختلالات حرکتی ، اختلالات رفتاری و تشنج ، از جمله علائمی است که در بیماران فلج مغزی مشاهده می شود ولی آنچه مسلم است ، درطول زمان ممکن است علائم این بیماری تغییر کند البته بیماری پیشرفت نخواهد کرد ، اما تشخیص به موقع و شروع درمان ، در بهبود بیماری تاثیر دارد.

توسلی، انجام توانبخشی، فیزیوتراپی، دارو درمانی و در برخی از موارد، انجام جراحی را از جمله اقدامات درمانی ذکر کرد که می تواند به بیمار کمک کند.

وی تاکید کرد: تشخیص به موقع، آغاز سریع و پیگیری جدی مراحل درمان و راهنمایی خانواده برای همراهی با گروه درمانگر، در بهبودی بیمار فلج مغزی ، بسیار حائز اهمیت است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha