یک فوق تخصص گوارش گفت: شایع‌ترین بیماری گوارشی در سه ماهه اول بارداری ویار است که کنترل آن ضروری است.

دکتر محمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، ویار حاملگی را یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در سه ماهه اول عنوان كرد و افزود: ویار حاملگی حتماً باید کنترل شود؛ زیرا درغیراین صورت مادر هر چه مصرف کند با استفراغ دفع کرده و این امر باعث کمبود انرژی مادر و نهایتاً لاغری وی می‌شود که به زیان جنین است.

وی با بیان این که ویار به سبب حاملگی چندم حتماً باید کنترل شود، در توضیح افزود: ممکن است استفراغ های اولیه حاوی ماده‌ای نباشد اما در پی استفراغ های بیش از حد ممکن است خون در آن دیده شود.

وی در ادامه احساس بادگلوی متوالی را یکی دیگر از شایع‌ترین مشکلات گوارشی دوران حاملگی دانست و افزود: خارج شدن متوالی باد گلو ممکن است به خصوص در سه ماهه اول به خونریزی بینجامد.

وی در توضیح علل خونریزی‌ها گفت: خونریزی‌ها ناشی از پارگی به خصوص در محل اتصال مری به معده است و در این زمان فرد نیاز به بستری و احتمالا تزریق خون دارد.

دکتر اسحاق حسینی با ذکر این که مطلب که ممکن است استفراغ‌ها به سه ماهه دوم حاملگی کشیده شود، تصریح کرد: در این صورت پزشکان مجبور به تجویز دارو برای کنترل ویار هستند تا مانع از عوارض بعدی ویار مثل لاغری و یا سقط جنین شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه با ذکر این مطلب که در دوران حاملگی مصرف هر گونه دارو ممنوع است در توضیح افزود: در دوران حاملگی به دلیل اینکه اکثر داروها از جفت عبور ‌کرده و روی جنین تأثیر می‌گذارند مصرف آنها ممنوع است غیر از اوقاتی که جان مادر در خطر است كه باید با احتیاط کامل برای مادر دارو تجویز کرد.

وی در پایان، مصرف مایعات و تغذیه مناسب با کالری کافی را مهم دانست و گفت: ویار حاملگی حتماً باید کنترل شود تا بر روی رشد جنین تأثیر منفی نگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha