شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

تعداد قابل‌توجهی از معلولان نیازمند خدمات توانبخشی هستند. این در حالی است که ارائه این خدمات همواره با موانع روبه‌رو بوده است. بر اساس آنچه چندی پیش منابع خبری اعلام کردند، خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارد. این در شرایطی اتفاق می‌افتد که نه‌تنها تعداد زیادی از معلولان محتاج این خدمات هستند، که برخی از افراد که عادی محسوب می‌شوند یا معلولیت موقتی دارند نیز، باید از چنین خدماتی بهره‌مند باشند. نگاهی به عملکرد دولت یازدهم در این مدت، بیانگر توجه جدی آن به جامعه معلولان است.

سلامت نیوز:تعداد قابل‌توجهی از معلولان نیازمند خدمات توانبخشی هستند. این در حالی است که ارائه این خدمات همواره با موانع روبه‌رو بوده است. بر اساس آنچه چندی پیش منابع خبری اعلام کردند، خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارد. این در شرایطی اتفاق می‌افتد که نه‌تنها تعداد زیادی از معلولان محتاج این خدمات هستند، که برخی از افراد که عادی محسوب می‌شوند یا معلولیت موقتی دارند نیز، باید از چنین خدماتی بهره‌مند باشند. نگاهی به عملکرد دولت یازدهم در این مدت، بیانگر توجه جدی آن به جامعه معلولان است.

به گزارش سلامت نیوز، سیدجمال رحمانی، پژوهشگر امور معلولان در روزنامه آرمان نوشت:  همزمان با آغاز سال میلادی، رئیس‌جمهور محترم از مرکز سالمندان مسیحیان بازدید داشتند. این پنجمین بازدید حسن روحانی از مراکز بهزیستی بود که نشان از توجه دولت یازدهم به موضوع معلولیت دارد. او در تمامی دیدارها مسائلی را درباره معلولان مطرح کردند که اگر وزارت و سازمان مربوطه به آن توجه داشته باشد و بر اساس آن برنامه‌ریزی کند، می‌توان گام‌های موثری را درحل مشکلات قشر بزرگی از مردم (معلولان) برداشت. واقعیت این است که بر اساس آنچه مسئولان اعلام می‌کنند، میلیون‌ها ایرانی از معلولیت رنج می‌برند. چند روز پیش رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد درحال حاضر 5/2 تا 3 میلیون معلول خیلی شدید در کشور داریم که نیاز به همراهی و مراقبت دارند. این تعداد زیاد معلول در کشور لزوم اجرای برنامه‌هایی برای توانمندسازی آنها یا رفع مشکلاتشان را می‌طلبد.

رئیس‌جمهور در بازدید اخیر برنامه‌ریزی لازم برای تامین تجهیزات توانبخشی را که یکی از مشکلات  اساسی معلولان در زمینه استقلال آنها در جامعه است مورد تاکید قرار داد. تعداد قابل‌توجهی از معلولان نیازمند خدمات توانبخشی هستند. این در حالی است که ارائه این خدمات همواره با موانع روبه‌رو بوده است. بر اساس آنچه چندی پیش منابع خبری اعلام کردند، خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارد. این در شرایطی اتفاق می‌افتد که نه‌تنها تعداد زیادی از معلولان محتاج این خدمات هستند، که برخی از افراد که عادی محسوب می‌شوند یا معلولیت موقتی دارند نیز، باید از چنین خدماتی بهره‌مند باشند. نگاهی به عملکرد دولت یازدهم در این مدت، بیانگر توجه جدی آن به جامعه معلولان است.

این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که عملکرد دولت تدبیر و امید با عملکرد دولت‌های نهم و دهم که بیشتر مبتنی بر کمک‌های مستقیم و غیرتخصصی بوده قیاس شود. نیاز معلولان بیشتر، توجه به مسائل انسانی و کرامت آنان و حضور فعال در جامعه است که با توانمندسازی آنان حاصل می‌شود. معلولان در این دولت امید دارند در سایه تدبیر مسئولان با بهره گیری از ظرفیت آنها برنامه‌ریزی و اهتمام جدی صورت گیرد. اگر چه تاکنون نشانه‌های خوبی از این اقدامات دیده شده اما، آنقدر کار در این زمینه  وسیع است که نیاز به عزم همگانی، به‌ویژه در دستگاه‌های مربوطه را دارد.اجرای کامل قانون جامع معلولان و ارسال هرچه سریع‌تر لایحه جدید برای تصویب در مجلس، اشتغال پایدار و ارائه تسهیلات شغلی و تقویت تعاونی‌های حرفه‌ای معلولان، ساخت مسکن برای معلولان، مناسب‌سازی مبلمان شهری و دسترسی معلولان به امکانات جامعه (اتوبوس، مترو، اماکن ورزشی، ساختمان‌های دولتی و غیردولتی، و...) که از وظایف شهرداری‌هاست، تقویت زمینه‌های حضور و مشارکت معلولان در تمامی عرصه‌های اجتماعی، حمایت‌های درمانی و بیمه‌ای و تامین نیازهای وسائل توانبخشی معلولان، ضرورت حمایت‌های اقتصادی، اجتماعی و...از خانواده‌های معلولان و ... بخشی از نیازهای وسیع معلولان است که امید می‌رود این دولت در راستای دستیابی به آن سیاستگذاری و برنامه‌ریزی لازم را با حضور آحاد خود معلولان به انجام برساند.

در پایان انتظار معلولان از دولت یازدهم و شخص رئیس‌جمهور این است که با تشکیل شورای‌عالی معلولان در نهاد ریاست‌جمهوری که آرزوی چندین‌ساله معلولان است، گامی اساسی و بنیادی برای حل مشکلات هفت میلیون از هموطنانمان که به نحوی از معلولیت رنج می‌برند، بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha