عضو هیات مدیره انجمن پزشكان عمومی ایران با بیان اینكه پزشكان عمومی خط مقدم درمان هستند، گفت: بیماران باید از مجرای پزشك عمومی وارد سیستم نظام سلامت شوند.

پزشك عمومی كلید ورود بیمار به نظام سلامت

سلامت نیوز:عضو هیات مدیره انجمن پزشكان عمومی ایران با بیان اینكه پزشكان عمومی خط مقدم درمان هستند، گفت: بیماران باید از مجرای پزشك عمومی وارد سیستم نظام سلامت شوند.
 
به گزارش سلامت نیوز دكتر فربد رهنمای چیت ساز در گفت و گو با ستاد خبری همایش علمی جامع پزشكان عمومی افزود: بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری ، نظام ارجاع باید در كشور همانند نظام های سلامت جوامع پیشرفته برقرار باشد، به همین دلیل در این نظام ، نقش پزشك عمومی ضروری ترین امر بشمار می رود كه بیمار از مجرای آن در سیستم بهداشتی و درمانی پذیرفته شود.


 وی با بیان اینكه متاسفانه هنوز هم با توجه به اطلاع رسانی های گسترده و اجرای برنامه پزشك خانواده ، مردم به هنگام احساس درد جسمی به متخصص و فوق تخصص مراجعه می كنند، اظهار داشت : باید بپذیریم كه پزشك عمومی كلید ورود بیمار به نظام سلامت كشور است و هر گونه معاینه و درمان درد جسمی باید توسط این قشر انجام و سپس به متخصص ارجاع داده شود.


رهنما ، این مسئله را از مهمترین مشكلات موجود پزشكان عمومی دانست و ادامه داد: هنوز هم دید مناسبی نسبت به پزشك خانواده وجود ندارد ولی اگر بخواهیم نظام سلامت را همانند كشورهای پیشرفته ارتقا دهیم ، باید به نقش پزشك عمومی در این نظام توجه ویژه شود.


وی با اشاره به اینكه بسیاری از مردم با مراجعه به متخصص و فوق تخصص ، موجب بالا رفتن هزینه های درمان می شوند،اضافه كرد: با توجه به موفق بودن طرح تحول سلامت ، نظام ارجاع نیز برای كاهش هزینه های درمان و صرفه جویی در منابع نیازمند توجه است .


خزانه دار انجمن پزشكان عمومی ایران ، در ادامه به تكثر شغلی پزشكان عمومی اشاره كرد و گفت : نبود آمار دقیق از پزشكان عمومی ، تكثر شغلی آنان كه برخی مطب شخصی داشته ، عده ای در برنامه پزشك خانواده روستایی و شهری فعالیت دارند و بعضی نیز در اورژانس های بیمارستانی مشغول بكارند و فعالیت برخی نیز در پوست و زیبایی از مشكلاتی است كه باید آنها را بررسی و برطرف كرد.


 رهنما  ، همچنین از معاونت پژوهشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی خواست تا آمار دقیقی از فعالیت پزشكان عمومی در كشور ارایه دهد.
 وی  ، برگزاری همایش ملی پزشكان عمومی را موجب ارتقای سطح علمی و توانمندی این قشر پزشكی دانست و افزود: این همایش كمك می كند كه پزشكان عمومی نقش خود را در نظام سلامت به درستی ایفا كنند.
 
 شایان ذكر است دومین همایش علمی جامع انجمن پزشكان عمومی ایران با رویكرد توانمند سازی علمی و حرفه ای طب عمومی یكم لغایت سوم بهمن ماه سالجاری در مركز همایش های رازی تهران با حضور مسوولان نظام سلامت برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha