دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 135637

فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان با اشاره به اینکه میگرن از دوران کودکی شروع می‌شود،‌ گفت: چنانچه برخی علائم مانند کرخی، گِزگِز، مورمور شدن اطراف دهان با ضعف یک‌طرفه اندام‌ها و سرگیجه وجود داشت باید کودک از نظر میگرن بررسی دقیق‌تری شود.

سلامت نیوز:  فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان با اشاره به اینکه میگرن از دوران کودکی شروع می‌شود،‌ گفت: چنانچه برخی علائم مانند کرخی، گِزگِز، مورمور شدن اطراف دهان با ضعف یک‌طرفه اندام‌ها و سرگیجه وجود داشت باید کودک از نظر میگرن بررسی دقیق‌تری شود. 

ساسان ساکت در گفت‌وگو با  فارس، سردردهای میگرنی را فرم شایعی از سردردهای تکرار شونده در کودکان عنوان کرد و اظهار داشت: این سردردها در دوره کودکی شروع می‌شود، برخی فکر می‌کنند میگرن برای بزرگسالان است در حالی که شروع آن در دوران کودکی است.

وی افزود: این سردردها حالت کلیشه‌ای دارد و کودک موقع حملات پیشانی یا دو طرف سر را نشان می‌دهد و گاهی هم ممکن است بگوید سردردش یک طرفه است.

* سردردهای میگرنی ضربان‌دار و کوبنده هستند

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سردردهای میگرنی از نظر شدت جزو سردردهای متوسط تا شدید طبقه‌بندی و از نظر ماهیت به صورت ضربان‌دار و کوبنده توصیف می‌شوند.

وی ادامه داد: سردردهای میگرنی با فعالیت کودک مانند ورزش و دویدن تشدید می‌شود.

* میگرن در کودکان بین یک تا 72 ساعت طول می‌کشد

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: مدت زمانی که سردرد میگرنی طول می‌کشد بین یک تا 72 ساعت است، معمولاً نشانه‌های همراه مانند تهوع، استفراغ، رنگ‌پریدگی، ترس از نور و صدا در این کودکان دیده می‌شود و تمایل دارند در اتاقی تاریک و آرام استراحت کنند.

ساکت اظهار داشت: یکسری علائم پیش‌درآمد سردردهای میگرنی هستند، مثلاً فلاش زدن و دیدن خطوط نورانی حدود 15 تا 30 دقیقه قبل از شروع حمله اصلی جزو علائم پیش‌درآمد سردردهای میگرنی است.

*برخی علائم مشترک با سکته و خونریزی مغزی

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: برخی پیش‌درآمدها مانند کرختی، گِز گِز و مور مور شدن اطراف دهان با ضعف یک طرفه اندام‌ها و سرگیجه ممکن است متخصص را به اشتباه بیندازد.

*فلج چشمی جزو علائم همراه سردرهای میگرنی

وی افزود: همچنین ممکن است برخی مراجعان با فلج، نابینایی یک طرفه یا فلج حرکات چشمی مراجعه کنند، در فلج حرکات چشمی یک یا هر دو چشم به سمت خارج نمی‌رود، مثلاً چنانچه شی‌ئی که در دست راست ما است به کودک نشان دهیم، نمی‌تواند چشم‌هایش را به سمت خارج ببرد و باید سرش را بچرخاند. علت این است که عضلات چشم فلج شده است.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: چنانچه این علائم دیده شود باید بررسی دقیق‌تر انجام شود زیرا این علائم علاوه بر حملات میگرن در سایر اختلالات عصبی مانند خونریزی، سکته مغزی و تشنج نیز دیده می‌شود.

وی ادامه داد: تصویربرداری از مغز با روش‌های سی‌تی‌اسکن، MRI و نوار مغزی یا برحسب ظن بالینی می‌تواند به تشخیص دقیق بپردازند.

*میگرن جنبه خانوادگی دارد

ساکت خاطرنشان کرد: سردردهای تیپ میگرنی بیشتر جنبه ژنتیکی یا خانوادگی دارد و در اقوام درجه یک مانند پدر، مادر، خاله، دایی، عمو و عمه این نوع سردردها دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha