مدیر گروه پژوهشی بیماری های سینه جهاد دانشگاهی گفت:مطالعه ای که در پژوهشکده سرطان سینه انجام شده، نشان می دهد که شیمی درمانی قبل از جراحی سبب افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان سینه می شود.

سلامت نیوز: مدیر گروه پژوهشی بیماری های سینه جهاد دانشگاهی گفت:مطالعه ای که در پژوهشکده سرطان سینه انجام شده، نشان می دهد که شیمی درمانی قبل از جراحی سبب افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان سینه می شود.

دکتر آسیه الفت بخش در گفت و گو با ایرنا افزود:شیمی درمانی یکی از روش هایی است که در یک دهه اخیر برای افراد مبتلا به سرطان سینه مورد استفاده قرار گرفته و نتایج خوبی نیز برای بیماران به همراه داشته است.

وی در باره شیمی درمانی بیماران مبتلا به سرطان سینه گفت:بیمارانی از شیمی درمانی سود می برند که دارای توده های بزرگی در سینه بوده و با شیمی درمانی توده ها کوچک شده و قابلیت حفظ سینه را پیدا می کنند.

جراح و عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی یاد آور شد:از دیگر موارد استفاده شیمی درمانی در بیمارانی است که تومورهای پیشرفته در سینه دارند که از ابتدا قابل جراحی نبوده و با شیمی درمانی ابتدا تومور ها کوچک شده و سپس تحت عمل جراحی قرار می گیرند.

وی اظهار کرد:اگر بیماران بعد از شیمی درمانی به درمان پاسخ کامل بدهند، یعنی تومور به طور کامل در سینه و زیر بغل محو شود که به آن پاسخ کامل پاتولوژیک گفته می شود که این بیماران طول عمر بیشتری دارند.

الفت بخش افزود:نتایج پژوهش شیمی درمانی قبل از جراحی نشان داد که حدود که 25 درصد بیماران پاسخ کامل پاتولوژیک داده اند تومور زیر بغل محو و یا کوچک شده است.عوامل موثر بر این پاسخ نیز مورد بررسی قرار گرفت که مهمترین فاکتورهای موثر، سرعت رشد تومورها،درجه تومور و آزمایش Ki67 بوده است.

مدیر گروه پژوهشی بیماری های سینه جهاد دانشگاهی اظهار کرد:این مطالعه نشان داده است که هرچه سرعت رشد تومور سینه بیشتر باشد پاسخ بهتری به داروهای شیمی درمانی می دهد و در نتیجه به بهبود بقای بیماران منتهی می شود.

وی با بیان اینکه سرطان به طور کامل قابل پیشگیری نیست و واکسن ندارد، افزود:با داشتن زندگی سالم و پرهیز از عادات نادرست می توان شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش داد.

دکتر الفت بخش ادامه داد:نیم ساعت فعالیت فیزیکی و سبک روزانه، مراقبت از افزایش وزن پس از دوران یائسگی،تغذیه مناسب شامل خوردن غذاهای تازه و کم چرب، میوه و سبزی فراوان و دوری از دخانیات از بروز سرطان پیشگیری می کند.

وی گفت:زنان بعد از سن یائسگی به جز مواردی که پزشک معالج توصیه می کند از مصرف هورمون ها پرهیز کنند و چکاپ های دوره ای خود را به طور مرتب انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha