معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با حضور در غرفه ایسنا با اشاره معضل قاچاق دارو، گفت: از قوانین موجود می‌توان بهتر برای مبارزه با قاچاق استفاده كرد، اما به نظر می‌رسد برخی قضات به حكم قاطعی كه قانون به آنها اجازه داده نمی‌رسند.

دكتر رسول دیناروند در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه دستگاه قضایی می تواند برخورد قاطعانه‌تری در مبارزه با پدیده قاچاق دارو داشته باشد، اظهار كرد: بر اساس قوانین موجود می‌توان برای كالاهای قاچاق حساس از نظر سلامت و به ارزش ریالی ده میلیون ریالی، تا ده برابر جریمه نقدی در نظر گرفت.

وی افزود: بنابراین با فرض وجود محموله غذایی قاچاق با ارزش یكصد میلیون تومان، قاضی می تواند حكم به جریمه نقدی یك میلیارد تومانی دهد كه این جریمه كاملا بازدارنده است.

معاون غذا و دارو وزارت بهداشت افزود: این در شرایطی است كه گاهی اوقات تشخیص قاضی مبنی بر قاچاق نبودن كالاست، چون محموله در داخل كشور كشف و شناسایی شده است.

دكتر دیناروند با بیان اینكه از دید قاضی كالایی قاچاق به شمار می رود كه در مرزها كشف و شناسایی شود، گفت: حال آنكه تعریف واقعی قاچاق چنین نیست. بنا بر تعریف دولت و ستاد مبارزه با قاچاق كالا، قاچاق به هر گونه كالای غیرمجازی اطلاق می‌شود كه احتمال و امكان شناسایی آن در هر منطقه وجود داشته باشد. به عنوان مثال نمونه‌ای از كالای قاچاق در اهواز شناسایی شد كه حكم قاضی ناظر به غیر قاچاق بودن آن است.

به گزارش ایسنا، معاون غذا و دارو وزارت بهداشت همچنین در سخنانی در حاشیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با بیان اینكه از یكهزار و 900 میلیارد تومان فروش دارویی در سال گذشته 300 میلیارد تومان مربوط به فروش آنتی بیوتیك‌ها بوده است، گفت: در سال 86 نسبت به سال 85، افزایش مصرف دارو به لحاظ ریالی 25 درصد و به لحاظ عددی هشت درصد بوده است.

وی، سرانه مصرف دارو در ایران را 27 هزار تومان یعنی یك سوم میانگین جهانی برشمرد و افزود: این میزان توسط مردم هزینه شده است در حالی كه سازمان‌های بیمه‌گر هزینه‌ای بیش از 50 درصد است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان این كه میانگین سرانه دارویی برخی كشورها 90 دلار و در ایران كمتر از 30 دلار است، افزود: قیمت داروهای تولید داخل در ایران بالا نیست و عموم مردم توانایی پرداخت آن را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha