یک فوق تخصص گوارش گفت: بیش از 90 درصد یبوست‌ها از جمله یبوست‌های دوران بارداری با تغییر و بهبود شیوه زندگی رفع می‌شود.

دکتر محمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا در توضیح علت یبوست دوران بارداری اظهار کرد: یبوست در دوران حاملگی به دلیل برهم خوردن وضعیت طبیعی قرار گرفتن احشاء بدن، بدتر می‌شود.

وی با اشاره به این که وجود سابقه یبوست در فرد باردار مهم است، گفت: افرادی که یبوست دارند بهتر است قبل از بارداری علت آن را پیدا کنند که ممکن است علل مختلفی همچون انسداد و یا هموروئید باشد.

این فوق تخصص گوارش در ادامه آلودگی هوا و سرب معلق در هوا را از علل ایجاد یبوست و درد شکم عنوان کرد و افزود: تغذیه ناکافی را می‌توان از علل دیگر یبوست در زنان باردار دانست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که خود بارداری نیز باعث ایجاد یبوست می‌شود به افراد باردار توصیه کرد: افراد در حین بارداری تحرک داشته باشند؛ چرا که مهمترین عامل در جهت رفع یبوست حاملگی تحرک است و ورزش و پیاده روی مانع از ایجاد یبوست می‌شود.

وی در ادامه مصرف میوه‌ها را به افرادی که دچار یبوست هستند به ویژه در زنان باردار توصیه کرد و در توضیح گفت: میوه علاوه بر دارا بودن ویتامین‌های مناسب، مملو از مواد فیبردار است که باعث راحتی تخلیه شکم می‌شود.

دکتر اسحاق حسینی در ادامه تأکید کرد: بهتر است مواد و میوه‌های فیبردار را با پوست مصرف کنیم؛ چرا که مانع از یبوست می شود.

وی در پایان با اشاره به این که بیش از 90 درصد یبوست‌ها با تغییر و بهبود شیوه زندگی رفع می‌شود به کسانی که دچار یبوست هستند توصیه کرد: این افراد به ویژه زنان باردار روغن زیتون را در برنامه غذایی خود بگنجانند؛ چرا که این روغن، تخلیه را تسریع می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha