معاون آموزشی مركز مطالعات ملی اعتیاد كشور گفت: شربت تریاك در معتادینی كه از خدمات مشاوره و روان درمانی استفاده می كنند اثر بخشی بیشتری دارد به گونه ای كه حتی تا دوبرابرمراكز درمانی بدون مشاوره نتیجه داده است.

آذرخش مكری درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوزافزود: ازسال هشتاد و چهار پژوهش های به منظور اثربخشی شربت تریاك برروی معتادین در مركز ملی مطالعات اعتیاد انجام گرفت كه دراین طرح تحقیقاتی،‌ دو هزار نفر شركت داشتند.

وی بیان داشت: شربت تریاك برروی معتادین به تریاك به علت اینكه ریشه مشترك دارند و داروی انتقالی محسوب می شود  بیش ازبیماران هروئینی ها تاثیر درمانی دارد.
معاون آموزشی مركز مطالعات اعتیاد كشور حداقل دوره لازم برای ترك اعتیاد را شش تا دوازده ماه اعلام كرد و متذكر شد: برخی از معتادین بعد از مدتی شربت تریاك را ترك وبه مصرف ماده مخدر خود برگردند كه مهمترین عارضه جانبی آن محسوب می شود و این درحالی كه تاكنون عوارض ناخواسته  و خطرسازی مشاهده نشده است.
 
وی با اعلام اینكه روزانه برتعداد معتادین كه مایل به استفاده ازشربت تریاك برای ترك اعتیاد خود هستند افزوده می شود تصریح كرد:  به طور مثال امروز سی نفر از معتادین،‌ شربت تریاك را برای ترك اعتیاد خود انتخاب و ثبت نام كردند.

معاون آموزشی مركز مطالعات اعتیاد كشور با اظهار اینكه درقالب یك طرح پژوهشی،‌ انواع دوزهای ثابت و كاهش یاینده شربت تریاك بررسی شد.گفت:  هم اكنون ده مركز درمانی معتادین با استفاده ازشربت تریاك در شش استان كشورراه اندازی شده است.

وی اظهارداشت: شربت تریاك،‌تریاك خالص ندارد بلكه بخش عمده ای از مواد آن توسط فرایند پالایشی دركارخانه های داروسازی استخراج شده و مابقی به صورت محلول در مخلوط آب و الكل در آمده است.

مكری با اشاره به اینكه نتیجه دوز كاهش یابنده بسیار بهتر از دوز ثابت بوده است عنوان كرد:‌ بسیاری از بیماران دوازده ماه پس از دوز تدریجی مصرف شربت تریاك موفق به ترك و مصرف نكردن این شربت شدند.

وی با بیان اینكه درحال حاضر شربت های موجود درایران دارای یك درصد مرفین است گفت: درصورت  حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر می توان پاسخگوی سی هزار تا پنجاه هزار مراجعه كننده دیگر هم باشیم.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha