مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست بابیان اینکه شدت ریزگردها در اهواز از ماکزیمم قدرت سنجش آنالایزرهای ما بیشتر است گفت: میزان ذرات معلق دراین شهراز ۱۰ هزار ppm گذشت اما توان سنجش آن را نداشتیم.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست بابیان اینکه شدت ریزگردها در اهواز از ماکزیمم قدرت سنجش آنالایزرهای ما بیشتر است گفت: میزان ذرات معلق دراین شهراز ۱۰ هزار ppm گذشت اما توان سنجش آن را نداشتیم. 

دکتر شینا انصاری در گفتگو با مهر افزود: سقف اندازه گیری ذرات معلق در آنالایزرهای ایستگاههای سنجش سازمان محیط زیست ۱۰ هزار میکرو گرم بر متر مکعب است تا کنون در هیچ جا سابقه نداشته که میزان ریزگردها از این حد ماکزیمم فراتر رود بنابراین وقتی طی چند روز گذشته میزان ذرات معلق در اهواز از این میزان بالاتر رفت، نتوانستیم  مقدار دقیق آن را اندازه گیری کنیم .

ورورد ذرات معلق به بافت خون و ریه های مردم

وی با بیان اینکه این حد از ریزگرد تأثیر مستقیم و فوری بر سلامت مردم اهواز خواهد گذاشت اظهار داشت: ذرات معلق به دلیل ابعاد ریزی که دارند مستقیم وارد بافت ریه و خون می شود. وقتی میزان آن به این حد می رسد شرایط بحرانی برای مردم منطقه به وجود می آید.

تهدید سلامت اهوازی ها با ماندگاری ۹ ساعته شرایط  بحران در هوا

انصاری افزود: یکی دیگر از عواملی که موجب بحرانی تر شدن شرایط هوای اهواز برای مردم شد ماندگاری بیش از ۹ ساعت این وضعیت بود که قطعا اثرات آن بر سلامت مردم چندین برابر می شود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست تصریح کرد: با توجه به مشکلات تنفسی که سال گذشته در اثر آلودگی هوا برای خوزستانی ها پیش آمد؛ در سال جاری اعتبارات و تجهیزات خاصی برای سنجش آلاینده ها به این استان اختصاص یافت.

اختصاص اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای پایش بیشتر آلاینده ها

انصاری با بیان اینکه در مجموع حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای سنجش آلاینده ها در سال جاری در این استان پیش بینی شده تأکید کرد: این اعتبار تا پایان سال مالی جاری مرحله به مرحله اختصاص می باید و تا کنون ۹۰ میلیون تومان آن ابلاغ شده  ۴۰۰ میلیون تومان باقیمانده تا پایان سال ابلاغ می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ ایستگاه سنجش آلاینده های هوا در خوزستان وجود دارد یادآور شد: همچنین تعدادی از ایستگاهها به دستگاههای سنجش هیدروکربن های آلی از جمله بنزن و آروماتیک ها مجهز شده اند که به صورت دوره ای میزان این مواد را در سوخت اندازه گیری می کنند و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم آلاینده های VOC را در هوای شهر های خوزستان نیز به شکل دوره ای اندازه گیری کنیم. 

کانون تولید ریزگرد در خوزستان داخلی است/تشدید آلودگی با ریزگرد های عربی

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست با بیان اینکه بخش های جنوبی تالاب هورالعظیم و و محور اهواز و ماهشهر کانون های اصلی تولید ریزگرد در داخل کشور و جنوب شرقی کشور عراق کانون برون مرزی ریزگردها بودند تصریح کرد:  هرچه سریعتر باید کانون های اصلی تولید ریزگرد در استان خوزستان چه در داخل کشور و چه در کشور عراق شناسایی و مهار شوند.

انصاری اظهار داشت: البته کانون اصلی تولید ریزگرد در خوزستان داخلی بوده و ریزگردهای عربی شرایط را تشدید کرده اند.

هوای اهواز از بحران خارج و در شرایط هشدار قرار گرفت

به گفته وی، در حال حاضر میزان ذرات معلق در شهر اهواز کمی بالاتر از ۱۰۰ میکرو گرم بر متر مکعب است و با روند رو به کاهش هوای این شهر در شرایط ناسالم یا هشدار قرار دارد و از شرایط اضطرار و بحران فاصله گرفته است.

تشکیل کارگروه بررسی فوری نحوه اجرای برنامه‌های مقابله با ریزگردها

گفتنی است، رئیس جمهور در جلسه شب گذشته هئیت دولت، برای مقابله با ریزگردها دستور داد وزرای نفت و جهاد کشاورزی و رؤسای سازمان‌های محیط زیست و مدیریت و برنامه‌ریزی و استاندار خوزستان موضوع را با فوریت بررسی و گزارشی از اقدامات در دولت ارایه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha