یك متخصص پوست گفت: در فصل زمستان به دلیل كاهش رطوبت هوا، آب پوست بیشتر تبخیر و سبب خشكی پوست می‌شود.

دكتر محمد حسین ماپار در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه بعضی از انواع اگزما با رطوبت پوست ارتباط دارند، خاطرنشان كرد: نوعی از این بیماری با عنوان اگزمای میانسالی در افراد مسن بروز می‌كند. در این افراد ترشح غدد چربی كمتر و تبخیر مایعات بدن افزایش می‌یابد. معمولا ساق پا و برخی نواحی بدن خشك و ترك ترك و قرمز همراه با سوزش و خارش می‌شود كه نسبت به شستشو حساسیت بیشتر دارد. نوع دیگر آن در اطفال و بیشتر در دوره شیرخوارگی دیده می‌شود كه نوعی اگزمای سرشتی است، پوست این نوزادان به صورت ژنتیكی خشك است و این خشكی پوست در زمستان تشدید می‌شود.

وی تصریح كرد: خشكی پوست سبب تیره شدن پوست در بعضی از افراد می‌شود و این شبهه را به وجود می‌آورد كه پوست كثیف است در نتیجه میزان شستشو را افزایش می‌دهند كه خود سبب تشدید خشكی پوست می‌شود.

وی در مورد راه‌های پیشگیری‌ از خشكی پوست در فصل زمستان گفت: هوای درون منزل را به شكلی تنظیم كنید كه رطوبت هوا كافی و یكنواخت باشد. ساختمان‌های دارای حرارت مركزی از این نظر مناسب‌تر هستند. از كرم‌های مرطوب كننده به دفعات مورد نیاز بر حسب میزان خشكی پوست استفاده و شستشوی بدن را كمتر كنید.

وی ادامه داد: از صابو‌ن‌های مناسب برای پوست خشك و صابو‌ن‌های كرم دار و نیز صابون‌های دارای PH پنج ونیم كه با PHپوست منطبق است، استفاده كنند. افراد دارای اگزمای پوستی ضمن رعایت این موارد از پوشیدن لباس‌های خشن و پشمی خودداری ‌كنند زیرا سبب افزایش خارش و تشدید ضایعات می‌شود. اگر هیچ كدام از این روش‌ها جواب نداد باید به پزشك مراجعه و از داروهای لازم استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha