سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 137387

عضو شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: ایجاد یک شبکه درمانی منظم، رتبه برتر ایران در علم و فناوری و پاسخگو بودن دانشجویان پزشکی ایران به تمام نیازهای درمانی کشور مهمترین دستاوردهای پزشکی ایران پس از انقلاب به شمار می‌آید.

سلامت نیوز: عضو شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: ایجاد یک شبکه درمانی منظم، رتبه برتر ایران در علم و فناوری و پاسخگو بودن دانشجویان پزشکی ایران به تمام نیازهای درمانی کشور مهمترین دستاوردهای پزشکی ایران پس از انقلاب به شمار می‌آید. 

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از بسیج جامعه پزشکی، علیرضا یعقوبی درباره پیشرفت‌های پزشکی ایران در طول ۳۰ سال گذشته گفت: از زمان انقلاب تا کنون در حوزه علم و فناوری و به خصوص در بخش سلامت و آموزش پزشکی پیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشته‌ایم که در چهار حوزه آموزش، درمان، تحقیقات و مسائل بهداشتی تقسیم شده و مکمل هم هستند.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب پزشکان وارداتی در برخی شهرهای بزرگ کشور حضور داشتند که به ارائه خدمات درمانی می‌پرداختند که به دلیل اختلاف زبانی و فرهنگی با مردم کشور مشکلاتی نیز به وجود می‌آمد، در آن زمان در زمینه محصولات دارویی و تکنولوژی نیز تنها مصرف کننده بودیم.

عضو شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: این پزشکان بیشتر از کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش وارد کشور می‌شدند که معمولاً با سیستم درمانی و بیماری مردم کشور آشنایی نداشتند.

یعقوبی افزود: پس از انقلاب اسلامی تحول بزرگی در کشور ایجاد شد که به واسطه آن اکنون بهیکی از قطب‌های تحقیقات، فناوری، سلامت و آموزش بهداشت در منطقه تبدیل شده‌ایم و در بسیاری از شاخه‌ها در رده‌های بالای جهانی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایران درباره توریسم درمانی در طول سال‌های پس از انقلاب در کشور تصریح کرد: در بخش آموزش پزشکی پس از انقلاب به تدریج با توسعه کمی و کیفی در این زمینه دانشجویان بسیاری در رشته‌های مختلف پزشکی تربیت شدند که دیگر هیچ نیازی به وارد کردن فارغ التحصیل از کشورهای دیگر نداریم.

یعقوبی افزود: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که پزشکان متخصص ایرانی به کشورهای دیگر مسافرت می‌کنند و نیازهای آنها را در زمینه بهداشتی تامین می‌کنند؛ همچنین بیمارانی از کشورهای دیگر تحت عنوان توریسم درمانی به کشور سفر کرده و خدمات درمانی را در سطوح بالاتری دریافت می‌کنند.

وی درباره تغییرات خدمات درمانی در طول ۳۰ سال گذشته یادآور شد: در زمینه خدمات کیفی نیز تغییرات چشمگیری در حوزه پزشکی به وجود آمده است به طوری که در سال‌های پیش از انقلاب بیماران برای دریافت خدمات سلامت مجبور بودند به خارج از کشور بروند، این موضوع علاوه بر هزینه‌های درمانی بالا در زمینه دریافت خدمات درمانی مناسب نیز دغدغه‌های اصلی بیماران محسوب می‌شد.

این فوق تخصص جراحی قلب ادامه داد: سفرهای درمانی مردم به کشورهای دیگر تنها برای گروه محدودی امکانپذیر بود و افراد محروم جامعه معمولاً از بیماری رنج می‌بردند. امروزه به دلیل پیشرفت‌هایی که در حوزه پزشکی داشته‌ایم خدمات کامل سلامت در کشور ارائه می‌شود. بسیاری از عمل‌های جراحی در سطح کشور در سطوح بسیار بالایی انجام می‌شود که علاوه بر مردم کشورمان برای مردم منطقه نیز تبدیل به یک پایگاه امید برای دریافت خدمات درمانی شده است.
یعقوبی با اشاره به خدمات گسترده درمانی در کشور خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب تنها چند بیمارستان تخصصی در سطح کشور داشتیم که دسترسی مردم به آنها برای دریافت خدمات سلامتی، تخصصی و فوق تخصصی بسیار دشوار بود.

وی افزود: حدود ۲۰ سال پیش تنها چند متخصص در مراکز شهر استان‌ها وجود داشتند در حالی که امروز در بسیاری از شهرهای کشور متخصصانی حضور دارند که خدمات سلامتی مطلوبی را به مردم ارایه می‌دهند.  

ایران در پله برتر علم و فناوری

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران پیشرفت‌های پزشکی ایران در بحث تحقیقات و تولید علم را بسیار مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: در بحث تولید علم و فناوری نیز کشور ما کارنامه قابل قبولی را از خود ارائه داده است به طوری که امروز جزو کشورهای بر‌تر تولید علم و فناوری هستیم.

یعقوبی افزود: تعداد مقالاتی که توسط پزشکان ایرانی در مجلات معتبر دنیا به چاپ می‌رسند بسیار قابل توجه هستند که این موضوع نشان دهنده رشد کشور در زمینه تولیدات علمی است.

وی درباره ارزیابی خود از پیشرفت‌های پزشکی ایران در زمینه بهداشت و پیشگیری در طول ۳۰ سال گذشته گفت: خوشبختانه در طول این دوران توانسته‌ایم با ایجاد یک شبکه درمانی منظم بسیاری از بیماری‌هایی که به دلیل بی‌توجهی به بهداشت فردی به وجود می‌آیند و موجب مرگ و میر می‌شوند را ریشه کن کنیم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: ایجاد سیستم واکسیناسیون در سطح کشور یکی دیگر از خدمات حوزه پزشکی است که با ایجاد مراکز بهداشتی در سطح شهر‌ها و روستاهای مختلف خدمات بهداشتی و سلامتی را ارایه می‌دهند.

یعقوبی افزود: پیشگیری از ابتلا به بیماری ارزان‌ترین درمان است، امروزه با ایجاد سیستم‌های بهداشتی در سطح کشور بسیاری از بیماری‌های واگیردار مانند فلج اطفال و سرخک که موجب مرگ بسیاری از افراد می‌شدند ریشه کن شده‌اند.  

تولید واکسن پنج‌گانه برای درمان پنج بیماری

وی افزایش امید به زندگی در کشور را یکی دیگر از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در طول ۳۰ سال گذشته دانست و گفت: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که واکسن پنج گانه را در کشور تولید کرده‌ایم که با یک واکسن می‌توانیم از ایجاد پنج نوع بیماری جلوگیری کنیم.

یعقوبی درباره مهاجرت دانشجویان پزشکی برای تحصیل به خارج از کشور نیز گفت: نباید این انتظار را داشته باشیم که بین کشورهای مختلف تبادل دانشجو نداشته باشیم چرا که علم مرز ندارد و تحول، پیشرفت و تکامل آن در گرو تبادل اطلاعات است.  

دانشجویان پزشکی پاسخگوی تمام نیازهای درمان کشور

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: خوشبختانه در حوزه آموزش پزشکی نیازی به اینکه افرادی را برای تحصیل به خارج از کشور برای حل مشکلات خود بفرستیم، نداریم چرا که دانشجویانی که در کشور تربیت می‌شوند، از نظر تعداد و قابلیت تمامی نیازهای ما را جواب می‌دهند.

یعقوبی گفت: پیش از انقلاب در زمینه تجهیزات پزشکی تنها یک وارد کننده بودیم ولی امروز در زمینه تولید برخی دارو‌ها و واکسن پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم اما تاکنون به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی افزود: به طور کلی در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو متناسب با سایر قسمت‌های بهداشتی و درمانی مانند آموزش پیشرفتی نداشته‌ایم بنابراین نمره این قسمت از کار در مقایسه با سایر بخش‌های سلامت کمتر است.

عضو شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی همچنین درباره کمبودهای‌ پزشکی در حوزه قلب نیز گفت: خوشبختانه در طول ۳۰ سال گذشته در حوزه قلب پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم و جایگاه بسیار مطلوبی را در سطح دنیا به دست آورده‌ایم به طوری که به جرات می‌توانیم بگوییم که تمامی عمل‌های جراحی قلبی را در داخل کشور انجام می‌دهیم و یکی از کشورهای پیشتاز در سطح دنیا هستیم.

یعقوبی افزود: بسیاری از محققان و دانشمندان ما در کنفرانس‌های علمی در سطح دنیا شرکت می‌کنند و به تبادل علمی در حوزه قلب می‌پردازند، نقطه ضعف ما در حوزه قلب تنها تجهیزات وارداتی است که متاسفانه به دلیل تکنولوژی بسیار بالایی که دارند معمولا از خارج از کشور وارد می‌شوند و بسیار گران قیمت هستند.

این فوق تخصص جراحی قلب در ادامه گفت: متاسفانه بسیاری از وسایل مورد استفاده در حوزه قلب نظیر آنژیوگرافی و دستگاه‌های تست ورزشی معمولا وارداتی هستند و در داخل کشور تولید نمی‌شوند بنابراین هزینه بسیاری صرف این وسایل می‌شود که بهتر است برای حل آن نظام و جامعه پزشکی و مسئولان دست به کار شوند و با همکاری هم این مشکل را هم حل کنند.

یعقوبی اظهار کرد: به طور کلی همه کشورهای دنیا در این زمینه تولید کننده نیستند و بسیاری از تجهیزات پزشکی خود را از کشورهای اروپای غربی و آمریکا وارد می‌کنند. باید سعی کنیم به سمتی حرکت کنیم که با ساخت این تجهیزات در داخل کشور ضربه‌ای به بدنه سلامت کشور و سرانه آن وارد نشود و وابستگی خودمان را به کشورهای دیگر کمتر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha