سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱

اگر در زمانی نه چندان دور ، برای ارتباط با شبکه‌های‌ اجتماعی به ابزاری چون رایانه نیاز بود اما اکنون گوشی‌های‌ تلفن همراه این مسیر را آن قدر کوتاه کرده که ارتباط با این شبکه‌ها در هر لحظه برای همه فراهم است.

سلامت نیوز: اگر در زمانی نه چندان دور ، برای ارتباط با شبکه‌های‌ اجتماعی به ابزاری چون رایانه نیاز بود اما اکنون گوشی‌های‌ تلفن همراه این مسیر را آن قدر کوتاه کرده که ارتباط با این شبکه‌ها در هر لحظه برای همه فراهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،به عبارتی گوشی‌های‌ تلفن همراه، دسترسی به شبکه‌های‌ اجتماعی را بیش از گذشته تسهیل کرده است. با حضور همین میهمان ناخوانده و افرادی که گوشی به دست در احوال خودشان سیر می‌کند ، نه تنها میهمانی‌ها و دور هم جمع شدن‌ها هم مانند گذشته معنا ندارد، بلکه دوری اعضای خانواده به خصوص زن و شوهر از یکدیگر و به دنبال آن آسیب هایی از جمله طلاق، زنگ خطر را برای جامعه به صدا درآورده است؛ به نحوی که مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تحقیقات بین‌المللی انجام شده، از تاثیر معنادار شبکه‌های اجتماعی به ویژه "فیس بوک" بر طلاق خبر داد. در همین حال به گفته مدیر گروه پژوهش بنیادعلوم رفتاری و رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از نهاد خانواده قوه قضاییه‌امروزه گوشی‌های‌ تلفن همراه و لپ تاپ‌ها دسترسی به شبکه‌های‌ اجتماعی و فضاهای مجازی را تسهیل کرده است و بر این اساس نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که حدود 20 درصد از طلاق‌های‌ فعلی به دلیل شکل گیری این گونه روابط رخ می‌دهد.

دکتر مجید ابهری در گفت وگو با خراسان گفت: تخمین زده می‌شود حدود 20 درصد از طلاق‌های‌ فعلی به تاثیر شبکه‌های اجتماعی بازمی گردد اما متاسفانه از آن جا که دلایل طلاق‌ها یا صادقانه بیان نمی‌شود یا در بانک اطلاعاتی جمع نمی‌شود نمی‌توان به یک رقم دقیق و درست دست پیدا کرد .

البته ابهری به تحقیقی اشاره کرد که بر اساس اظهارات زنان و مردان شکل گرفته است و گفت: بر اساس اظهارات این افراد که از خرداد سال 92 تا دی ماه سال 93 گردآوری شده 20 درصد از طلاق‌ها به دلیل ورود به این شبکه‌ها و سقوط در دام دوستی‌های‌ نامتعارف صورت گرفته است. وی خاطرنشان کرد: این تحقیق روی 4600 زوج بین سنین 18 تا 35 سال در شهرهای تهران ، اصفهان، رشت، زنجان و شیراز انجام شده است.

مدیر گروه پژوهش بنیادعلوم رفتاری خاطرنشان کرد: ایجاد گروه‌های مختلف در شبکه‌های‌ مجازی و سهولت دسترسی به آن‌ها باعث شده است روابط عاطفی در خانواده‌ها سست و کمرنگ شود و دوستی‌های‌ غیرمجاز و دور از منزل در این شبکه‌ها شکل بگیرد.

علاوه بر این تقلب در هویت و دروغ گویی باعث شده بعضی از افراد به ویژه دختران جوان در دام آن‌ها بیفتند یا فریب دروغ‌های‌ طرف مقابل را بخورند. از طرفی پایین بودن سواد دیجیتال و کم کاری نهادهای فرهنگی و خانواده‌ها در زمینه اطلاع رسانی نیز باعث شده است که برخی از زنان و مردان متاهل روابط دوستی برقرار کنند و با ادامه آن دچار عشق‌های‌ خیالی شوند و بعد از بروز و آشکار شدن این روابط، اختلافات زناشویی آغاز شود و حتی در مواردی به خیانت و به دنبال آن متلاشی شدن زندگی منجر شود.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ضمن تاکید بر ضرورت آسیب شناسی شبکه‌های اجتماعی گفت: تحقیقات بین‌المللی موید این است که شبکه‌های اجتماعی به ویژه "فیس بوک" بر طلاق تاثیر معناداری دارد.

روزبه کردونی در گفت وگو با ایسنا، افزود: بر اساس یکی از این تحقیقات از هر پنج مورد طلاق در آمریکا، فیس بوک عامل یک طلاق بوده است. در انگلستان نیز مشابه چنین آماری در پی تحقیقات گزارش شده است. در سال 2010 نیز یک تحقیق در آمریکا انجام شده که نشان داد از هر پنج وکیل که پیگیر امور طلاق بودند، چهار نفر شواهدی در دست داشتند که نشان می‌داد شمار طلاق‌ها به دنبال استفاده از فیس بوک افزایش یافته است. کردونی ادامه داد: آنچه مسلم است این که فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی بر کیفیت رابطه زناشویی اثر می‌گذارد لذا باید محافل دانشگاهی و محققان به صورت علمی این تاثیرات را بررسی کنند.

کردونی درباره وضعیت ایران و تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر زندگی زوج‌های ایرانی عنوان کرد: از یکسو شمار کاربران اینترنتی ایران طی هشت سال اخیر پنج برابر شده و از هفت میلیون نفر در سال 1384 به 36 میلیون نفر در سال 1392 رسیده است و از سوی دیگر نسبت طلاق به ازدواج هم در همین بازه زمانی از 10 درصد به 18 درصد رسیده است. با این وصف می‌توان این سوال را مطرح کرد که آیا افزایش کاربران اینترنتی و فعالان شبکه‌های اجتماعی در افزایش طلاق تاثیر داشته است یا خیر؟

وی افزود: البته طلاق یک مسئله پیچیده و چندبعدی است و نباید رویکرد تقلیل گرایانه به آن داشت و تنها از یک منظر به آن نگریست، اما می‌توان این نکته را بیان کرد که در کنار سایر مسائل موثر بر طلاق باید مقوله شبکه‌های اجتماعی را هم در نظر گرفت.

کردونی درباره اقدامات آسیب شناسانه انجام شده در این زمینه گفت: گروه "فضای مجازی و آسیب‌های نوپدید" در دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارتخانه فعال شده است و با تاکید وزیر رفاه یکی از سیاست‌های این دفتر ایجاد یک فضای گفت وگوی اجتماعی و همفکری با صاحبنظران و دانشگاهیان برای کاهش آسیب‌های‌ اجتماعی مرتبط با شبکه‌های‌ اجتماعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha