پژوهشگران درتحقیق تازه‌ای دریافته‌اند كه شستن دستها روی قضاوت كردن تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز، محققان می‌گویند؛ رعایت و حفظ بهداشت مطلوب دستها موضوعی است كه همواره از سوی متخصصان سلامت عمومی به آن توصیه می‌شود اما آنچه كه اخیرا در جنبه دیگری از این مطالعات مشخص شده آن است كه شست و شوی دستها نه تنها راحت‌ترین راه برای جلوگیری از بروز عفونت‌ها است بلكه هم چنین روی نحوه قضاوت‌های اخلاقی یك فرد نیز تاثیر می‌گذارد.

پژوهشگران در انگلیس به این نتیجه رسیده‌اند؛ افرادی كه بهداشت خوبی دارند و همیشه تمیز هستند و بویژه وقتی بهداشت دستهای خود را به خوبی و در حد تعادل رعایت می‌كنند كمتر قضاوت می‌كنند. در واقع این افراد بیشتر ترجیح می‌دهند قبل از اینكه در مورد دیگران هرگونه قضاوتی داشته باشند، ملایم و آرام باشند و به دیگران آسان بگیرند.

نكته جالب توجه‌تری كه در این مطالعات مشخص شده این است كه وقتی مردم قبل از شركت در یك رای گیری و پیش از رای دادن دوش می‌گیرند و خود را می‌شویند احتمال اینكه از خلاف كاری‌های سیاسی چشم پوشی كنند، بسیار بیشتر است چون در این وضعیت ترجیح می‌دهند كه نسبت به فرد مورد نظر سختگیری نكنند.

دكتر سیمون اشنال و دستیاران وی از دانشگاه پلی موت درباره نتایج تحقیقات خود می‌گویند: ما دوست داریم تصور كنیم كه وقتی می‌خواهیم درباره مسائل مختلف تصمیماتی اتخاذ كنیم كاملا آزادانه این كار را انجام دهیم و تحت تاثیر چیزی نباشیم اما غافل از اینكه موضوعات تصادفی و در ظاهر كم اهمیت می‌توانند روی ما در تصمیم گیری‌هایمان تاثیر گذاشته و نفوذ كنند. در این پژوهش از 44 شركت كننده كه نیمی دست‌های خود را شسته و نیمی دیگر نشسته بودند درخواست شد تا یك فیلم در مورد معتادان به هروئین را نگاه كنند و بعد چندین فیلم دیگر را تماشا كنند.

در نهایت پژوهشگران متوجه شدند نحوه قضاوت در این دو گروه به دلیل فاكتور تمیزی دستها با هم دیگر متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha