سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 138206

دردهایی مثل دل‌درد، سردرد، گوش درد و... در میان كودكان شایع است ولی اغلب والدین را بسیار نگران می‌كند. گاهی اوقات برای رهایی كودك از این دردها نیاز به مصرف داروهای شیمیایی كه بی‌شك عوارضی هم دارند، نیست و به راحتی می‌توان با كمك داروهای گیاهی و خانگی آنها را برطرف كرد. وقتی كه كودك دچار دردی می‌شود، ابتدا باید علت آن را جستجو كنید. مثلا دل درد در كودكان معمولا به خاطر پرخوری یا گاز معده و روده به وجود می‌آید. وقتی كه از عوامل به وجود آورنده درد آگاه می‌شوید، مسلما درمان آن نیز راحت‌تر می‌شود.

درمان خانگی برای دردهای بچه‌ها

سلامت نیوز: دردهایی مثل دل‌درد، سردرد، گوش درد و... در میان كودكان شایع است ولی اغلب والدین را بسیار نگران می‌كند. گاهی اوقات برای رهایی كودك از این دردها نیاز به مصرف داروهای شیمیایی كه بی‌شك عوارضی هم دارند، نیست و به راحتی می‌توان با كمك داروهای گیاهی و خانگی آنها را برطرف كرد. وقتی كه كودك دچار دردی می‌شود، ابتدا باید علت آن را جستجو كنید. مثلا دل درد در كودكان معمولا به خاطر پرخوری یا گاز معده و روده به وجود می‌آید. وقتی كه از عوامل به وجود آورنده درد آگاه می‌شوید، مسلما درمان آن نیز راحت‌تر می‌شود.

دل درد
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ماهنامه دنیای کودک،روش‌های درمانی خانگی و طبیعی برای رفع دل درد، هم متنوع هستند و هم بی‌خطر.

چای بابونه
به كودكتان چای بابونه بدهید. چای بابونه یك مسكن فوق‌العاده برای دل دردهای معمولی است چرا كه بابونه خاصیت ضد التهابی و تسكین دهندگی دارد و باعث كاهش دل درد می‌شود. بابونه باعث راحتی و آرامش عضلات شكم می‌شود، انقباضات را از بین می‌برد و باعث می‌شود غذا به راحتی در دستگاه گوارش حركت كند و وارد روده‌ها شود.


زنجفیل
در برخی مواقع كه كودكتان دچار دل درد است می‌‌توانید به او نوشابه  زنجفیلی دهید. اما چه بسا كه چای زنجفیلی تازه بسیار مفیدتر و مناسب‌تر است و البته سالم‌تر از نوشابه آن هم هست. مهم‌ترین ماده موجود در زنجفیل «جین‌جرول» نام دارد. جین جرول یك نوع آنتی‌اكسیدان بسیار قوی و سودمند است و تولید رادیكال‌های آزاد را كاهش می‌دهد. رادیكال‌هایی كه باعث دل درد و حالت تهوع می‌شوند. زنجفیل خاصیت ضد التهابی نیز دارد.

نعنا
نعنا نیز كمك زیادی به كاهش دل‌درد در كودكان می‌كند. نعنا خاصیت تسكین دهندگی دارد و باعث بهبود عملكرد سیستم گوارشی می‌شود. اگر كودكتان از نوشیدن چای نعنا امتناع می‌كند، می‌توانید به او آب‌نبات نعنایی بدهید.

گرم کردن
استفاده از كیسه آب گرم روی شكم فرزندتان در حالتی كه دراز كشیده است نیز كمك زیادی به كاهش درد ناحیه شكمی می‌كند. گرما باعث افزایش گردش خون می‌شود و از همین طریق نیز درد را كاهش می‌دهد.

گوش درد
آب و هوای سرد زمستان، سرفه و سرماخوردگی، اغلب به گوش درد نیز منجر می‌شود و حتی برخی مواقع گوش عفونت می‌كند. برخی از انواع گوش دردها بدون درمان برطرف می‌شود و نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیك ندارند. گوش دردها را نیز می‌‌توان با داروهای معمولی و خانگی كاهش داد و از بین بُرد، اما یك نكته را هیچ‌گاه فراموش نكنید: داخل گوش روغن نچكانید.

گرما
معمولا گوش درد و عفونت آن درد عجیبی را به وجود می‌آورد. در گذشته، در چنین شرایطی از بالش و پارچه گرم استفاده می‌كردند و آن را روی سطح گوش قرار می‌دادند. این كار كمك زیادی به كاهش درد می‌كرد. این روش درمانی ساده، این روزها نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد فقط توجه داشته باشید كه اگر از كیسه آب گرم استفاده می‌كنید، آب خیلی داغ نباشد.

پیاز
یك عدد پیاز را از وسط دو نیم كنید و آن را روی گوشی كه درد می‌كند، بگذارید. برخی از افراد پیاز را كمی گرما می‌دهند تا نرم شود و بعد آن را روی گوش می‌گذارند.

بخور گیاهی
بخور گیاهی باعث كاهش تورم گوش می‌گردد كه در اثر سرماخوردگی ایجاد می‌شود، برای تهیه این بخور ابتدا مقداری آب را در ظرفی ریخته و بگذارید جوش بیاید و بعد آن آب را داخل كاسه یا ظرف مناسبی بریزید. یك مشت گیاه خشك و یا تازه به آن اضافه كنید مثل بابونه، لیمو و... روی ظرف آب مورد نظر خم شوید و بخار برخواسته از آن را نفس بكشید. می‌توانید یك هوله یا دستمال مناسب نیز روی سرتان بیندازید تا بخار بیشتری را در اطراف خود جمع كنید.

بخار
یك دوش آب گرم و استفاده از بخور گرم مخصوصا در روزهای سرد و خشك زمستانی باعث باز شدن و مرطوب شدن مجراها می‌شود و فشار و درد موجود در این نواحی را از بین می‌برد.

نعنا
هم برگ‌های نعنا و هم روغن نعنا، هر دو برای درمان گوش درد به كار می‌روند.  روغن نعنا را در نواحی اطراف گوش بمالید. روغن را داخل گوش نچكانید. به جای روغن نعنا می‌توانید از روغن زیتون نیز استفاده كنید و اطراف گوش را با آن چرب نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha