رییس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین كنفرانس ملی علوم و مهندسی محیط زیست در اهواز گفت: شاید نگاه علمی توام با دوراندیشی در حل مشكلات، مورد پسند برخی​ها واقع نشود اما اگر امروز ما دچار صدماتی هستیم به دلیل نگاه غیركارشناسی و عدم پایبندی به قانون و برنامه است.

حل معضل گردوغبار به پشتوانه اجتماعی نیاز دارد

سلامت نیوز: رییس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین كنفرانس ملی علوم و مهندسی محیط زیست در اهواز گفت: شاید نگاه علمی توام با دوراندیشی در حل مشكلات، مورد پسند برخی​ها واقع نشود اما اگر امروز ما دچار صدماتی هستیم به دلیل نگاه غیركارشناسی و عدم پایبندی به قانون و برنامه است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معصومه ابتكار امروز (28 بهمن​ماه) در این كنفرانس كه در دانشكده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز آغاز به كار كرد، اظهار داشت: تمایز رویكرد این دولت با برخی رویكردهای گذشته، تاكید بر نظر كارشناسی و پرهیز از تصمیمات آنی و فوری در بررسی و حل معضلات بوده است.
 
وی ادامه داد: وقتی مركز پژوهش​های مجلس شورای اسلامی اعلام می​كند 75 درصد برنامه​ای مانند برنامه چهارم توسعه اجرا نشده است، نشان‌دهنده همان نگاه غیركارشناسی به موضوعات است.  
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار كرد: وقتی در یك دوره با بی​توجهی مواجه شویم، معضلات زیست​محیطی از این دست كه در استان خوزستان پدید آمد، نمود پیدا می​كند و در این شرایط، طبیعت نمی تواند خود را تجدید كند.
 
ابتكار افزود: دانش امروز این موضوع را ثابت می​كند که اگر بهره​برداری، تخریب و برداشت از منابع طبیعی را به حدی انجام دهیم كه طبیعت نتواند خود را بازسازی كند، طبیعت تجدید نمی​شود. در مورد منابع آب نیز شرایط به همین‌گونه است. میزان برداشت و بهره​برداری از طبیعت تا زمانی امكان تجدیدپذیری می​دهد كه چرخه هیدرولوژیك را از بین نبریم اما وقتی این چرخه از بین می​رود، چیزی برای طبیعیت باقی نمی​ماند كه تجدید شود.

 
وی با بیان این‌كه بخش مهمی از این مشكلات ناشی از فقدان علمی است، عنوان كرد: بسیار تمایل داشتم كه در زمان وقوع پدیده ریزگردها در استان خوزستان حضور یابم اما به تصمیم دولت وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت به خوزستان سفر كرد. معتقدم در فضایی باید در این زمینه صحبت كنیم كه مباحث به طور جدی و علمی مطرح شود و با نگرش علمی و كارشناسی با مسائل برخورد كنیم. اما وقتی كه نگرش​های علمی را با نگرش​های دیگر از جمله دیدگاه​های سلیقه​ای و نگرش​های سیاسی مداخله دهیم، فضا برای صحبت كردن مناسب نخواهد بود.
 
معاون رییس جمهور گفت: همه، ساكنان زمین و سوار بر یك كشتی هستیم. بنابراین هر فعالیتی كه در هر نقطه از جهان انجام می​شود، بر نقاط دیگر جهان تأثیر می​گذارد.
 
ابتكار به برگزاری پیش‌كنفرانس COP (متعاهدین تغییرات آب و هوا در ژنو) اشاره كرد و گفت: در این برنامه سند اولیه توافق جدید پس از توافق "كیوتو" كه عنوان می​كند دمای زمین نباید بیش از این افزایش یابد، تدوین شد. بر اساس این توافق همه كشورها متعهد هستند كه میزان تولید گازهای گلخانه​ای كه موجب افزایش دمای زمین می​شود را كاهش دهند و در دولت یازدهم نیز در این زمینه كارهای بزرگی در حال انجام است.
 
   وی افزود: در توافق جدید دنیا، باید همه كشورها قبول مسئولیت كنند اما مبحثی كه از سوی كشورهای در حال توسعه در این زمینه مطرح می​شود این است كه مسئولیت تاریخی تولید گازهای گلخانه​ای را باید كشورهای توسعه‌یافته كه به مدت 60 سال این گازها را تولید كرده​اند، بپذیرند. البته توافق جدید هنوز نهایی نشده اما با توجه به نگرانی جهانی در این رابطه قطعا تا پایان سال میلادی جدید نهایی خواهد شد. ما نیز در مذاكرات، نگرانی جدی خود را در این زمینه اعلام و خوزستان را به عنوان نمونه در این مذاكرات مطرح كردیم.
 
   رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بنابراین با این شرایط باید در جهت بهینه​سازی مصرف تلاش كنیم. شاید بپرسید كه بهینه‌سازی مصرف چه ارتباطی با گردوغبار دارد، كه لازم است بدانید این دو ارتباط بسیاری با هم دارند. در این زمینه ادارات، مجموعه​های مختلف، فلرهای نفتی، نیروگاه​ها و حتی منازل نیز باید در بهینه‌سازی مصرف نقش داشته باشند.
 
  ابتكار اظهار كرد: گام دوم در این زمینه بحث انطباق است. توافق جدید عنوان می​كند كه كشورها باید بتوانند با استفاده از فن​آوری​های مختلف جدید و نوین خود را با این شرایط منطبق كنند چرا كه این یك فرایند جهانی است و پس از مساله صلح و امنیت كه برای همه دنیا و به خصوص منطقه ما حائز اهمیت است، فرایند زیست‌محیطی و گرم شدن زمین از مهم​ترین چالش​های جهانی محسوب می​شود كه نیازمند همگرایی و تلاش همه مجموعه​های دولتی، مردم​نهاد، خصوصی، و حتی مردم است تا این معضلات حل شود.
 
  وی الگوی فعلی كشاورزی در كشور را الگویی بین سنتی و نوین عنوان كرد و گفت: الگوی كشاورزی ما باید اصلاح شود چون امكان ندارد با این شیوه بتوان ادامه داد. در كشاورزی 94 درصد آب با راندمان 30 درصد و با بهره‌وری پایین و آلودگی​های ناشی از مصرف كود و سم، به مصرف می​رسد كه ادامه كار با این شرایط امكان‌پذیر نیست.
 
معاون رییس جمهور گفت: یك صندوق بین​المللی حمایتی در این زمینه پیش‌بینی شده ولی تاكنون كشورهای بزرگ حتی به یك درصد از تعهدات خود در قبال این صندوق عمل نكرده‌اند.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان كرد: طی 10 سال گذشته كانون​های فرسایش بادی به میزان 27 درصد در كشور افزایش داشته​اند. لذا تغییرات اقلیم مساله​ای است كه باید ابتدا با رویكرد علمی و به دور از غوغاسالاری و مسائلی كه بخواهند نگرانی شدید در مردم ایجاد كند، بررسی و مطرح شود تا این راه​حل​های علمی به نتیجه منتهی شود و بتوانیم مردم را در مقابل آسیب​ها حفاظت كنیم.
 
ابتكار با اشاره به مصوبه روز یكشنبه دولت در زمینه مقابله با پدیده ریزگردها اظهار كرد: پس از نشست​های متعدد كارشناسی؛ فراهم​آوری امكانات برای انجام واكنش سریع با قابلیت پیش​بینی، هشدار به مردم و تجهیز مراكز درمانی، تجهیز اماكن به سیستم​های تهویه، پیش​بینی تسهیلات ویژه در بحث حمل​ونقل و سایر موارد به تصویب دولت رسید.
 
وی ادامه داد: پس از مرحله واكنش سریع كه در برنامه كوتاه​مدت تعریف می‌شود، اقدامات میان​مدت قرار دارد كه در این زمینه اعتباراتی به منظور مقابله با این پدیده پیش​بینی شده است و از آنجا كه دانشگاه​های محلی، طبیعت منطقه و درد مردم را به خوبی می​شناسند، لازم است نظر كارشناسی را به این دانشگاه​ها واگذار كنیم. همچنین در مطالعات بلندمدت با تدوین یك برنامه مناسب باید به مقابله با این پدیده پرداخته شود. علاوه بر استان خوزستان، استان​هایی چون سیستان و بلوچستان، ایلام و لرستان نیز برخی با منشا منطقه​ای و برخی با منشا داخلی با این پدیده درگیر هستند.
 
  رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار كرد: راه مواجهه با این معضلات ایجاد فضای اجتماعی توام با نگرانی نیست بنابراین باید فضایی سالم برای نقد، شنیدن صدای مردم و حتی اعتراض ایجاد كنیم. اما باید مراقب بود كه با این مباحث مواجهه علمی داشته باشیم چرا كه هیچ مسئولی نمی‌تواند بگوید این معضلات را در یك ماه حل می​كند. اگر عراق موضوع را حل كند، تكلیف نقاطی از جمله مرزهای سوریه، اردن، و صحرای آفریقا چه می‌شود؟
 
 ابتكار به وقوع پدیده گردوغبار پكن اشاره كرد و گفت: با اینكه دولت چین، اقدامات بسیاری در جهت مهار این پدیده انجام داد، ولی عملا نتوانست به نتیجه​ای قطعی برسد لذا باید پرسید كه آیا همه مغزها از پكن فرار كرده‌اند؟
 
   معاون رییس جمهور در پایان، عزم و اراده دولت یازدهم را بر حل معضلات زیست محیطی محكم دانست و گفت: البته دولت به تنهایی نمی​تواند به نتیجه مطلوب در این زمینه برسد، حل این معضلات به یك پشتوانه اجتماعی با منشاء دانشگاه​ها نیازمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha